[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این ۶ علامت ساده نشان‌دهنده ابتلا به آلزایمر است، روزنامه شیراز نوین

یک مؤسسه خیریه‌ انگلیسی اعلام کرده است از هر ۱۰ مورد مرگ در انگلیس، یک مورد به‌ دلیل زوال عقل و آلزایمر رخ می‌دهد.
به گزارش بهداشت نیوز، آمار ملی انگلیس نشان داده است ۷۴ هزار و ۲۶۱ نفر در سال ۲۰۲۲ میلادی بر اثر زوال عقل و آلزایمر(شایع‌ترین شکل زوال عقل) جانشان را از دست داده‌اند. در سال ۲۰۲۱ نیز این رقم ۶۹ هزار و ۱۷۸ نفر بوده است. سخنگوی سازمان خیریه تخصصی پرستاری زوال عقل در انگلیس گفت: نشانه‌های آلزایمر معمولاً در ابتدای بروز بیماری خفیف است و به‌ مرور وخیم‌تر می‌شود. ممکن است در حافظه، تمرکز و گفتار مبتلایان مشکلاتی به وجود آید؛ این امر ممکن است باعث شود فرد از محافل اجتماعی و خانوادگی کناره‌گیری کند. در ادامه به‌نقل از ایندیپندنت، برخی از نشانه‌های هشداردهنده زوال عقل و آلزایمر را که همه باید بدانند، آورده‌ایم:‌
۱ــ تغییر خلق ‌و خو
به گفته سازمان خدمات ملی سلامت، زوال عقل بخشی از روند طبیعی پیری نیست و نشانه‌های دیگری وجود دارد که فرد باید آنها را به خاطر بسپارد؛ از جمله تغییر خلق‌ و خو. اما ممکن است افراد این نشانه‌ها را بی‌درنگ تشخیص ندهند و احتمال دارد خانواده و دوستان تا مدتی متوجه آن نشوند یا آن را جدی نگیرند. در برخی افراد این نشانه‌ها ثابت می‌مانند و بدتر نمی‌شوند. سایر افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف(ام‌سی‌آی) به‌ مرور زمان به زوال عقل مبتلا می‌شوند.
۲ــ دشواری در فراگیری کارها و مهارت‌های جدید
دکتر «تیم بینلند»، رئیس بخش دانش انجمن آلزایمر انگلیس می‌گوید: اگر فناوری یا ابزار جدیدی به دستمان برسد، ممکن است مدتی طول بکشد تا نحوه استفاده و تنظیم آن را یاد بگیریم، اما فکر می‌کنم معمولاً با کمک کتابچه راهنما به این هدف می‌رسیم. ولی اگر به زوال عقل مبتلا باشید، یادگیری شیوه استفاده از یک دستگاه یا وسیله جدید واقعاً دشوار است.
۳ــ پرسش‌های مکرر
مثلاً اگر شریک زندگی‌تان به شما بگوید که شب بیرون می‌رود، اما شما یادتان برود که گفته است کی برمی‌گردد، احتمالاً جای نگرانی نیست.
به گفته دکتر بینلند، اما اگر به زوال عقل مبتلا باشید، احتمالاً چیزی را که کسی پنج یا ۱۰ دقیقه پیش گفته باشد، یادتان نمی‌آید و ممکن است این را مکرر سؤال کنید.
این امر ممکن است برای اعضای خانواده تا حدی آزاردهنده باشد. بدیهی است که فرد مبتلا به زوال عقل مقصر نیست، اما ممکن است یک سؤال را بارها و بارها بپرسد. این نشان‌دهنده مشکلی است که ممکن است زوال عقل باشد.
۴ــ قرار دادن اشیا در جاهای عجیب
اگر فراموش می‌کنید کلید یا تلفن همراه خود را کجا گذاشته‌اید، اشکالی ندارد. اما بینلند می‌گوید فرد مبتلا به زوال عقل معمولاً اشیا را در جاهای عجیب می‌گذارد؛ مثلاً ممکن است کلیدهای خانه را داخل کابینت دستشویی بگذارد. این کمی عجیب است، اما از آن کارهایی است که فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است انجام دهد.
۵ــ مشکل در سر و سامان دادن
ممکن است در مواردی به ‌ویژه با افزایش سن، سر و سامان دادن کارهای شخصی دشوار شود؛ مثلاً ممکن است مدیریت بودجه یا پرداخت صورت‌حساب‌ها بیشتر طول بکشد. بینلند گفت: اما افراد مبتلا به زوال عقل واقعاً با این موضوع کلنجار می‌روند و توان منظم بودن و از قبل برنامه‌ریزی کردن را از دست می‌دهند.
با این‌حال لازم است چیزی را که همیشه برایتان «عادی» بوده است، به یاد داشته باشید، چون در این بیماری باید حواستان به تغییرات باشد.
بینلند تأکید کرد: اگر در امور مالی همیشه ناموفق بوده‌اید یا هیچ‌وقت حافظه خوبی نداشته‌اید، با افزایش سن بهتر نمی‌شوید، اما این شرایط در مورد شما طبیعی است و غالباً نمی‌توان آن را به‌عنوان نشانه زوال عقل در نظر گرفت.
۶ــ تقلا با زندگی روزمره
بینلند گفت: چنانچه به زوال عقل مبتلا باشید، علائم بیماری شما نشان می‌دهد که در انجام دادن کارهای روزمره مشکل دارید. 
تغییر از حالت عادی به بروز این نشانه‌هاست که زندگی روزمره را مختل می‌کند؛ بنابراین گفت‌وگو کردن و سر و سامان دادن به کارها برایتان مشکل می‌شود، به ‌راحتی یادتان نمی‌آید خودرو را کجا پارک کرده‌اید و چیزهایی از این قبیل. 
این اتفاقات نه‌ تنها آزاردهنده‌اند بلکه واقعاً روی توانایی فرد برای انجام دادن کار و ادامه آن تأثیر می‌گذارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی