[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هم‌افزایی مدیریت استانی و شهری برای تحقق گفتمان و سند سومین حرم اهل‌بیت(ع) ، روزنامه شیراز نوین

نشست مقدماتی گفتمان سومین حرم اهل‌بیت(ع) با حضور شخصیت‌های ملی، استانی و شهری در حرم حضرت شاهچراغ(ع) به‌منظور تدوین سند سومین حرم اهل‌بیت(ع) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، نشست مقدماتی گفتمان سومین حرم اهل‌بیت(ع) با حضور شخصیت‌های ملی، استانی و شهری در حرم حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.
نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه شیراز در این نشست اظهار کرد: کار باید از یک نقطه آغاز شود و کاری که شروع می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که هیچ عیبی نداشته باشد و باید در مرحله اجرا در حوزه گفتمان بیشتر مطالعه کنیم.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: جریانی در مقابل موضوع سومین حرم اهل‌بیت(ع) فعالیت کرده و می‌خواهند محیط‌های مذهبی از کارکرد اصلی خودش بیرون بیاید.
استاندار فارس نیز گفت: برای هر قشری به گفتمان‌سازی خاصی نیازمندیم و لازم است کمیته‌هایی که تشکیل می‌شود، زمان بگذارد و گفتمان‌سازی اقشار مختلف را فراهم کند و باید بسیار چابک عمل کند.
محمدهادی ایمانیه با اشاره به اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر برای اتصال راه‌های اتصال مردم به حرم مطهر از طریق مترو باید برنامه زمان‌بندی اساسی در نظر بگیرند، افزود: دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید تسهیل شود.
وی بر ضرورت سامان‌دهی خانه‌های اطراف حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) تأکید کرد و گفت: خانه‌های اطراف حرم باید سامان‌دهی شود تا از وجود معضلات فرهنگی اطراف حرم از این طریق جلوگیری گردد؛ رئیس محترم جمهوری نیز تا ۳۰۰میلیارد تومان قول همکاری و مساعدت داده‌اند.
نماینده عالی دولت در فارس در ادامه با تأکید بر اینکه کتابخانه حرم مطهر به یک تحول نیاز دارد و باید در تنوع کتاب‌ها تحول شکل گیرد و به موزه قرآنی حرم نیز به‌صورت ویژه توجه شود، از لزوم ایجاد تقویمی برای مشخص شدن برنامه‌های خاص حرم مطهر سخن گفت و اظهار کرد: تقویمی نوشته و چند برنامه مشخص شود که برای این روزها مشخص شود که چه تعهدی توسط سازمان‌ها و هیئت‌های مذهبی وجود دارد.
ایمانیه تصریح کرد: منابع مالی پایدار حرم موردتوجه قرار گیرد که تا پایان سال دغدغه‌ای برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها نداشته باشیم. تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در این نشست نیز ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از مسئولان و اندیشمندان و صاحب‌نظران حاضر در این جلسه گفت: خدا را شاکریم که در این مقطع زمانی، دوستان دست‌به‌کار شدند و با یک تلاش مضاعف، گام‌های اولیه برای تدوین سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی برداشته شد و امروز متن اولیه، در اختیار دوستان است و به‌ مرور زمان، هم این سند تکمیل و هم گام‌های تکمیلی برداشته می‌شود. همان‌گونه که مستحضرید، این سند، نقشه حرکت است. برای اینکه یک حرکت بزرگ انجام گیرد، نقشه راه باید مشخص باشد و گام‌ها تعریف شود، زمان، امکانات و عناصر اجرایی مشخص باشد و همه ابعاد این قضیه بایستی به‌درستی تبیین شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم کلانتری تصریح کرد: هدف اصلی از نوشتن سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت(ع) این است که ما می‌خواهیم این کار بزرگ را انجام دهیم و بر اساس این نقشه به مقصد برسیم. لذا برای نیل به این هدف و رسیدن شیراز و حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) به جایگاه رفیع سومین حرم، لازم است یک سند دقیق، روشن و متقن وجود داشته باشد. این، اصل و ضرورت کار بوده است که بحمدالله با همت دوستان بزرگوار شروع شد و به این مرحله رسیده است. جمعی از دوستان در این قضیه تلاش کردند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.
 وی اظهار کرد: نکته مهمی در فرمایشات مقام معظم رهبری(دام‌ظله) است، که ما از سخن دقیق ایشان، قدری غفلت کرده‌ایم و درگذشته نیز غفلت شده است. ایشان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ در دیدار مسئولان استان فارس فرمودند: «به نظر من یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید موردتوجه قرار بگیرد، مرکزیت و محوریت این حرم مطهری است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی‌ای دارد». چنین نیست که در هر شهر یک حرم و مرکزیتی وجود داشته باشد. حرم، به‌مثابه یک تکیه‌گاه مستحکم است. مشهد دارای این مرکزیت است و پایتخت کل ایران محسوب می‌شود. پس‌ازآن قم دارای این مرکزیت بوده و شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) پس ‌از آن دو قرار دارد. تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که امتیاز سومین حرم، از قبل برای استان فارس وجود داشت، اما به‌تدریج از آن غافل شده بودیم که حضرت آقا این امر را متذکر شدند. در یک دیداری که خدمت مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) رسیده بودیم، نقل به مضمون ایشان فرمودند: «به شیراز که آمدم، اعلام کردم حرم حضرت احمد بن موسی(ع) به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران است. شما تمام تلاشتان را برای رسیدن به این جایگاه معطوف نمایید.» در دیدار دیگری که قبل از ماه مبارک رمضان محضر ایشان بودیم، با نقل به مضمون فرمودند: «سلام مرا خدمت حضرت احمد بن موسی(ع) برسانید، البته من هر روز صبح خدمت ایشان سلامی ابلاغ می‌کنم.» فرموده ایشان، برای همه شگفت‌آور بود که ایشان روزانه در کنار سلام به ائمه اطهار(ع) به حضرت احمد بن موسی(ع) نیز سلام ابلاغ می‌دارند. این امر نشان از اهمیت جایگاه متعالی این امامزاده جلیل‌القدر است. این جایگاه منحصر به فرد، برای شهر شیراز و جنوب کشور است و از جهتی یک رتبه معنوی بزرگ برای استان فارس در سطح کشور محسوب می‌شود. اینکه ایشان می‌فرمایند تمام تلاش خود را به ‌کار گیرید که به این جایگاه والا برسید، بیانگر این است که هنوز به این جایگاه نرسیده‌ایم.
وی ادامه داد: در مقاطعی از زمان، افراد و مدیرانی هستند که ممکن است مغرضانه اجازه ندهند که شیراز به این جایگاه برسد، یا به عنوان مثال معتقدند تخت جمشید محور باشد؛ اما به لحاظ فکری، اعتقادی و یک باور انقلابی، تمام کسانی که امروز مسئولیتی در استان فارس به عهده دارند، معتقدند حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) باید به عنوان مرکز و محور همه مسائل فکری، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری مطرح باشد؛ یعنی معتقد به رهنمود مقام معظم رهبری(دام ظله) هستند. هم نماینده محترم مقام معظم رهبری، هم استانداری، هم شهرداری و شورای شهر و تمام مدیرانی که امروز مسئولیتی بر عهده دارند، در نگارش این سند به لحاظ کمک‌های فکری و پشتیبانی، سنگ تمام گذاشتند و همت 
کردند.
حجت‌الاسلام و المسلیمن کلانتری ضمن تأکید بر تسریع در برنامه‌ریزی‎ها و انجام اقدامات عملی برای نیل به جایگاهی در شأن سومین حرم اهل‌بیت(ع) گفت: بایستی گام‌ها را سریع‌تر برداشت. زمان را مغتنم شمارید. فرصت‌ها زودگذرند. در بیان اهمیت فرصت‌ها، حضرت آقا در دیدار با مسئولین نظام فرمودند: «تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی برای دنیای اسلام یک فرصت بزرگ را به وجود آورده از این فرصت تا امروز استفاده‌های زیادی شده، باز هم ان‌شاء‌الله باید به نفع اسلام و مسلمین از این فرصت استفاده بشود و استفاده خواهد شد.» (15/01/1403). گاهی محدودیت فرصت‌ها به ما این امکان را نمی‌دهد که کار را تا آخر به پایان برسانیم. در فکر این نباشید که در دوره مسئولیتمان کار را تمام می‌کنیم؛ ممکن است این امر محقق نشود. اما می‌توان ریل‌ها و هدف‌گذاری‌ها را دقیق تنظیم کرد. اگر چنین شود، آیندگان بر روی این ریل حرکت می‌کنند که خود، کار بزرگی است. اگر هدف را دقیق ترسیم کرده و سند را دقیق طراحی کنیم و مدیران امروز هم بر محور این سند راهبردی به‌طور جدی حرکت کنند، این ریل‌ها تغییر می‌کند. شورای آینده نیز در این مسیر حرکت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی در این سند، یک گام است که همه مدیران، دستگاه‌ها و مجموعه‌ها به لحاظ گفتمانی بر این مسئله متمرکز شوند. طرح موضوع و جا انداختن این موضوع در ذهن شهروندان شیراز و مردم استان و کشور بایستی انجام گیرد و گام‌های بعدی در جای خود برداشته شود.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس نیز ضمن تقدیر از نماینده ولی‌فقیه در فارس، پیرامون توجه به گردشگری مذهبی و دینی، گفت: مختصرسازی و مردمی‌سازی سند گفتمان سومین حرم اهل‌بیت(ع) اهمیت ویژه‌ای در موضوع گفتمانی دارد.
محمد فرخ‌زاده اضافه کرد: این سند باید قابلیت داشته باشد در شورای ملی زیارت کشور اجرایی شود.
وی گفت: در موضوع گفتمان سومین حرم اهل‌بیت(ع) مسئله شهر فرزانگان را مطرح کردیم و تمام دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان در حرم مطهر حضور یافتند و با موضوع سومین حرم اهل‌بیت(ع) و آداب حرم مطهر آشنا شدند و در طرح مسجدمحوری هم اهالی مسجد با حرم مطهر ارتباط قوی گرفتند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به مراحل شکل‌گیری سند جامع سومین حرم اهل‌بیت(ع) گفت: سند تحول آماده‌شده و پژوهش‌ها ادامه دارد و اکنون به این مرحله رسیده‌ایم که ارائه سند یک عنوان قابل‌توجه نه برای استان، بلکه برای کشور باید داشته باشد.
سید ابراهیم حسینی ادامه داد: کار وقتی شکل عمومی و مردمی پیدا خواهد کرد که فکر و جهت‌گیری، تبدیل به گفتمان عمومی باشد.
وی با اشاره به اینکه موضوع جلسه امروز گفتمان‌سازی است، اظهار کرد: باید بدانیم چگونه می‌شود برای سند جامع سومین حرم اهل‌بیت(ع) گفتمان‌سازی کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مسئله سومین حرم اهل‌بیت(ع) را نه در استان، بلکه در کشور مهم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سومین حرم اهل‌بیت(ع) توانست غبار روی این استان را پاک کند و اکنون ما باید این سند را به گونه‌های مختلف برای شهروندان و مسئولان بیان کنیم تا اهمیت این سند را بدانند.
شهردار کلان‌شهر شیراز نیز اظهار امیدواری کرد: بحث گفتمان‌سازی دوام داشته باشد.
محمدحسن اسدی با اشاره به اینکه تقریباً وظایف همه دستگاه‌ها مشخص‌ شده است، افزود: تفکیک وظایف بسیا مهم است و کارکرد و رویکرد بسیار زیادی دارد که اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، امنیتی و اقتصادی از کارکردهایی است که در نظر گرفته ‌شده است.
وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی‌فرهنگی در جوار حرم مطهر قرار دارد، افزود: مردم شیراز پای ‌کار گفتمان سومین حرم مطهر هستند، به شرطی که ما مسئولین زمینه آن را فراهم کنیم و امیدوارم در صورت ثبت سند از ابتدای نیمه دوم سال فعالیت‌های زیرساختی آن را شاهد باشیم.
رئیس پژوهشکده رهیافت ولایت با ابراز خرسندی گفت: امروز گام‌های اولیه برای سند سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی برداشته ‌شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا طاهری ادامه‌ داد: برای رسیدن شیراز و استان به جایگاه سومین حرم اهل‌بیت(ع) لازم بود یک سند جامع، کامل و روشن نوشته شود که به همت دوستان شروع‌شده است.
وی ادامه داد: شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) بود و به‌تدریج از آن غافل شده بودیم، پس مقام معظم رهبری متذکر شدند و ما باید تمام تلاش خود کنیم که به این جایگاه برسیم.
رئیس پژوهشکده رهیافت ولایت افزود: این جایگاه مهم برای شهر شیراز و از جهتی یک رتبه معنوی بزرگ برای این استان و سطح کشور است و باید در راستای اقدامات فکری انجام شده، گام‌ها سریع‌تر برداشته شود و زمان را مغتنم بشماریم.
وی بیان کرد: به فرصت‌ها دقت شود؛ هرچند مدت‌زمان مسئولیت ما کم است، اما می‌توان ریل‌گذاری کرد و هدف‌گذاری دقیق انجام داد و اگر طراحی کنیم و مدیران جدی باشند، ریل‌گذاری خوبی صورت خواهد پذیرفت و گفتمان‌سازی تنها یک گام از سند جامع سومین حرم اهل‌بیت(ع) است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس هم گفت: ولایت و ولایت‌پذیری مهم‌ترین موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد و این موضوع باید به‌عنوان نقطه مرکزی تدوین راهبردها شکل گیرد؛ چراکه حضرت شاهچراغ(ع) به‌عنوان امین ولایت شناخته می‌شدند.
حجت‌الاسلام و المسلیمن حسن قانع گفت: باید تغییر فرهنگ رفتارساز ایجاد شود و همه برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی استان با محوریت حرم حضرت شاهچراغ(ع) باشد و در این مسیر به برنامه‌سازی متمرکز نیازمندیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی