[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نوسان مرغ، چالش ناظران ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر
ناتوانی در اداره قیمت‌ها و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به یک چالش بزرگ اجتماعی و البته معیشتی و امنیتی تبدیل شده است. سفره‌های مردم کوچک و خالی است. مدیران اقتصادی دولت قادر به کنترل قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیستند و اظهارات آنان با هم در تضاد است. اگر قیمت مرغ در مرغداری‌های کشور ثابت و رعایت شده است، چگونه مرغ 42هزار تومانی، 60 تا 70هزار تومان به دست ملت می‌رسد؟ اظهارات مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور اشاره به فساد سیستماتیک دارد؛ چراکه مرغ سربریده‌شده از کشتارگاه خارج می‌شود و در بین راه بازار به واسطه مداخله دولت در سایه با افزایش نرخی روبه‌رو می‌شود که دولتی‌ها آن را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند. با این تفاصیل و توجیهات، تنها می‌توان گفت مدیران دولتی ترک فعل کرده اند تا مدیران دولت در سایه جیب ملت را خالی کنند. در حالی که وظیفه دولت و مجلس و قوه قضائیه صیانت از حقوق ملت است، اما همه فقط درمورد تورم سخن می‌گویند. حمایت‌ها در حد همان مثل قدیمی است؛ گاهی مرغ و گاهی شترمرغ و این تنها دلیل عجز در اداره حوزه اقتصاد و معیشت ملت است. در بازار داخلی فارس هم نظارتی در کار نیست و نظارت‌ها در حد جریمه‌های میلیاردی است که از گران‌فروشان دریافتی می‌شود و معلوم نیست در کدام محل هزینه می‌شود. در واقع این گران‌فروشی و آن جریمه‌های میلیاردی و تکرار و تکرار همه‌روزه این داستان به یک فصل مشترک شبیه است که آخر داستان ما را به سفره کوچک و خالی ملت می‌رساند. 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور با اشاره به اینکه قیمت مرغ گرم به پایین‌تر از نرخ مصوب رسیده، به خبرگزاری ایسنا گفته است که مرغداران قیمت مصوب را رعایت می‌کنند، اما اگر مرغ با قیمت مصوب دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، اشکال از واحدهای فروش است.
حبیب اسدالله نژاد، با بیان اینکه قیمت مرغ گرم در بازار در حال حاضر از قیمت مصوب نیز کمتر شده است، گفت: قیمت مرغ زنده در استان‌های معین تهران که مرغ تهران را تأمین می‌کنند، از قیمت مصوب زنده یعنی کیلویی ۴۴هزار تومان پایین‌تر و کیلویی۴۰ تا ۴۳هزار تومان است. 
وی ادامه داد: قیمت مصوب مرغ گرم، کیلویی ۶۳هزار تومان، پایین‌تر از قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده است که به آن نیز انتقاد کردیم. اما با این حال مرغداران قیمت تعیین‌شده را 
رعایت می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه برخی در پاسخ به چرایی فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب در مغازه‌ها، می‌گویند مرغ را از مبدأ گران می‌خرند و آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر، افزود: چنین چیزی درست نیست. قیمت مرغ در استان‌های معین تهران در بازه ۴۰ تا ۴۳هزار تومان است و مرغداران مرغ را با قیمت‌های بالاتر نمی‌فروشند.
وی تصریح کرد: چندنرخی بودن مرغ در مغازه‌ها موضوعی است که باید وزارت جهاد کشاورزی و صنف مربوطه پاسخ دهد. زیرا در میدان بهمن تهران قیمت مرغ تا کیلویی ۵۳هزار تومان هم می‌رسد. این یعنی قیمت مرغ پایین است، ولی اشکال در واحدهای فروش است.
اسدالله‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه واحدهای تولید جوجه یکروزه می‌گویند سقف قیمت جوجه یکروزه ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان است و بالاتر از آن نیست، گفت: انجمن قیمت جوجه یکروزه، قیمت تمام شده جوجه را ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند، ولی در بازار بیشتر یا کمتر هم می‌شود؛ به طوری که در روزهای گذشته قیمت جوجه در برخی سویه‌های نژاد برتر تا ۱۸هزار تومان رسید.
وی در ادامه گفت: دلال‌بازی بر بازار جوجه حاکم است. ممکن است واحدهای مرغ مادر هم با همان قیمت‌ها اقدام به فروش کنند، اما دلال‌ها قیمت جوجه را بالا ببرند.
اسدالله نژاد در پایان همچنین به قطع عرضه مرغ منجمد اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از انباشت مرغ و زیان مرغداران باید شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به جمع‌آوری فوری مرغ‌های مازاد اقدام کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی