[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۵۸
  • دوره جدید

کدام رژیم برای بدن بهتر است؟، روزنامه شیراز نوین

گوشت‌خواری و گیاه‌خواری دو نوع سبک متفاوت در غذا خوردن هستند که هر کدام ادعا می‌کنند مزیت‌های زیادی برای سلامت دارند و گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. در مورد اینکه گوشت‌خواری بهتر است یا گیاه‌خواری همه‌چیز به دیدگاه شما و شرایط بدنی شما بستگی دارد. در این مقاله به شما می‌گوییم که رژیم گیاه‌خواری بهتر است یا رژیم گوشت خواری؟ به گزارش بهداشت نیوز، قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که گیاه‌خواری یک نوع سبک زندگی است؛ افراد گیاه‌خوار نه تنها در رژیم غذایی خود تنها از فرآورده‌های گیاهی استفاده می‌کنند، بلکه معتقد هستند که دنیا با گیاه‌خواری در مسیر درست‌تری قرار می‌گیرد. هرچند رژیم گیاه‌خواری مخالفان زیادی دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که پیروی از این رژیم می‌تواند به سلامت عمومی بدن، جلوگیری از ایجاد التهاب و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک زیادی کند. گیاه‌خواران معمولاً هیکل متناسب‌تری نسبت به گوشت‌خواران دارند و کمتر به چربی خون و دیابت مبتلا می‌شوند. این افراد معمولاً برای تأمین پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن از حبوبات، مغزها و همچنین مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند. گیاه‌خواری یک رژیم غذایی کامل و فوق‌العاده سالم است که اگر به صورت کاملاً اصولی رعایت شود، نه تنها مشکلی برای سلامت ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند به سلامت شما کمک زیادی کند.
آیا همه رژیم‌های گیاه‌خواری به سلامت کمک می‌کنند؟
رژیم‌های گیاه‌خواری انواع مختلفی دارند و همه آنها برای سلامت مفید نیستند. فردی که از خوردن گوشت اجتناب می‌کند، باید چندین برابر گوشت روزانه خود از حبوبات استفاده کند. در رژیم گیاه‌خواری مکمل‌های غذایی باید حداقل ۲ بار در هفته مصرف شوند؛ از طرف دیگر مصرف شکر و غذاهای ناسالم نیز باید از این رژیم حذف شود. فردی که گیاه‌خوار است و غذاهای سرخ‌شده، شکر و شیرینی‌جات زیادی می‌خورد، قطعاً نمی‌تواند بدن سالمی داشته باشد. برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها قبل از هر چیز باید به دنبال مصرف غذاهای سالم، مقوی و بدون شکر، چربی و کربوهیدرات‌های اضافه باشید.
رژیم گوشت‌خواری چه فوایدی دارد؟
همان‌طور که می‌دانید بیشتر مردم دنیا گوشت‌خوار بوده و معتقد هستند که بدن ما برای ادامه حیات به گوشت و پروتئین‌های حیوانی نیاز دارد. محققان بر این باور هستند که رژیم گوشت‌خواری یک رژیم کاملاً سالم است که اگر در کنار مصرف گیاهان باشد، می‌تواند به سلامت ما کمک کند. پروتئین‌های حیوانی برای حفظ توده بدنی ما ضروری هستند؛ در پروتئین‌های حیوانی تمام آمینواسیدهای ضروری یافت می‌شوند که خیلی از آنها در پروتئین‌های حیوانی وجود ندارند. از طرف دیگر آهن، ریزمغذی‌ها، روی، سلنیوم و مواد مغذی موجود در پروتئین‌های حیوانی بیشتر از پروتئین‌های گیاهی است و همین موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از افراد گوشت‌خواری را نسبت به گیاه‌خواری ترجیح دهند. نکته مهمی که در مورد گوشت‌خواری وجود دارد این است که گوشت‌خواران باید برای کاهش خطر ابتلا به کلسترول، چربی و بیماری‌های قلبی از گوشت و پروتئین‌های حیوانی به اندازه استفاده کنند. انتخاب گوشت‌های کم‌چرب و همچنین آماده کردن گوشت با روغن کم یا به صورت پخته‌شده راهکاری است که می‌تواند مضرات گوشت را به حداقل برساند. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن در گیاه‌خواران تنها حذف کردن گوشت نیست. اکثر گیاه‌خواران سبک غذایی سالمی دارند و از روغن، چربی، شیرینی و نان‌های سفید به مقدار بسیار کمتری استفاده می‌کنند. در صورتی که افراد گوشت‌خوار نیز در رژیم غذایی خود از گوشت به مقدار کم استفاده کنند و بیشتر از سبزیجات و خوراکی‌های مفید استفاده کنند، به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهند شد.
گوشت‌خواری بهتر است یا گیاه‌خواری؟
حقیقت این است که در دنیا بین گوشت‌خواران و گیاه‌خواران اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. آمارهای پزشکی نشان می‌دهد که گیاه‌خواران به طور متوسط 5/3 بیشتر از گوشت‌خواران عمر می‌کنند و این موضوع تنها زمانی صادق است که فرد تنها از پروتئین‌های گوشتی در رژیم غذایی خود استفاده کند. درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلسترول و چربی بالا، چاقی و دیابت در گیاه‌خواران بسیار کمتر است. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاه‌خواری می‌تواند به درمان اختلالات روانی، کاهش التهاب، درمان روماتیسم، آب مروارید و مشکلات مزمن کلیه کمک کند. معمولاً گیاه‌خواران بیشتر از غذاهای پخته‌شده یا کم‌روغن استفاده می‌کنند. اکثر گیاه‌خواران برای تهیه غذاهای گیاهی خود از روغن‌های باکیفیت مثل روغن زیتون و کنجد استفاده می‌کنند و بیشتر به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. در صورتی که اگر گوشت‌خواران نیز به این نکات توجه کنند، کمتر دچار مشکل خواهند شد.
اگر رژیم غذایی گیاه‌خواری به درستی رعایت نشود و فرد از مکمل‌ها و همچنین مغزها، حبوبات و غلات به اندازه استفاده نکند، قطعاً دچار مشکل و سوتغذیه خواهد شد. بدن برای سالم ماندن نیاز به پروتئین، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد مغذی دارد. برای اینکه بدن سالمی داشته باشید باید در کنار غذاهای متنوع و سالم گیاهی و پروتئین‌های حیوانی از برنج ایرانی و حبوبات متنوع استفاده کند. اکثر گیاه‌خوارانی که از مکمل‌های رژیمی استفاده نمی‌کنند، دچار کمبود ویتامین B12 و ویتامین D می‌شوند و این موضوع می‌تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند. از طرف دیگر بیماری‌هایی مثل کم‌خونی و سرطان روده بزرگ نیز در گیاه‌خواران بیشتر است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی