[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

تحریم و فروش نفت از مسیر دوم ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی سال گذشته بر اثر توجه به بسترسازی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی فعال انرژی در بازارسازی برای نفت و گاز ایران و تمرکز جدی بر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و اتکا به توان داخلی حاصل شد.
صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش سه‌ماهه خود اعلام کرد که ایران به رشد ۵.۴ درصدی دست یافته است؛ این در حالی است که رشد اقتصادی دنیا در این سال نسبت به سال قبل از کاهش یافته و به ۳.۱ درصد رسیده بود. متوسط رشد اقتصادهای توسعه‌یافته در این سال تنها ۱.۶ درصد بود. متوسط رشد این اقتصادها در سال ۲۰۲۲، ۲.۶ درصد اعلام شده بود.
کشورهای در حال توسعه نیز به طور متوسط رشد ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند که بر این اساس اقتصاد ایران بیشتر از متوسط اقتصادهای هم‌ردیف خود رشد کرده است. اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد ۲ درصدی داشته‌اند. در این منطقه عربستان با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شده است.
کارشناسان، اعمال سیاست‌های فعال در حوزه تجارت انرژی را در دستیابی کشورمان به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی مؤثر می‌دانند. در شرایطی که فروش نفت و گاز کشور با مشکلات عدیده و تحریم‌های شدید روبه‌روست، سیاست سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و تأمین خوراک موردنیاز مینی‌پالایشگاه‌های شرق آسیا توانست به ما در فروش نفت کمک کند.
نقش اتکا به توان داخلی و دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور را در افزایش تولید و فروش این منابع نباید فراموش کنیم؛ به طور مثال، با کمک متخصصان داخلی به بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دست یافته و تولید خود را روزانه تا ۱۵میلیون مترمکعب افزایش دادیم.
حسن نوروزی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به این موضوع که رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی که در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است، بر اثر استفاده از ظرفیت‌های موجود به دست آمد، اظهار کرد: بر اثر اجرا شدن سیاست‌های فعال و صحیح توانستیم به فروش نفت و گاز خود مبادرت کنیم و رشد اقتصادی خوبی در سال گذشته ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت نفت دروازه سرمایه‌گذار خارجی به کشور است، ادامه داد: هنوز پتانسیل‌های زیادی برای فروش نفت، گاز، بنزین، برق و... در منطقه داریم. استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند بیش از پیش ما را به رشد اقتصادی برساند. عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تأکید کرد: نباید اجازه دهیم روند فعلی رشد اقتصادی در کشور متوقف شود و نیاز است با سیاست‌گذاری‌های درست به راه خود ادامه دهیم.
به گفته نوروزی، رونق اقتصادی بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح و سامان‌دهی امور به دست می‌آید؛ به ویژه لازم است از نیروهای انقلابی، مؤمن و متعهد کشور در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیش رو برای افزایش رشد اقتصادی کشور این است که به صادرات خدمات فنی و مهندسی بپردازیم. کشورمان در حوزه نفت و گاز تجربیات خوبی طی سالیان دراز کسب کرده است. انتقال این دانش به کشورهای دیگر برای‌مان منفعت زیادی دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: رشد اقتصادی سال گذشته بر اثر توجه به بسترسازی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی فعال انرژی در بازارسازی برای نفت و گاز ایران و تمرکز جدی بر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و اتکا به توان داخلی حاصل شد. این رویکرد موفقیت‌آمیز دولت موجب رشد اقتصادی بسیار خوبی در سال 1402 شده و با تداوم این رویکرد، به بهبود وضعیت کشور به لحاظ رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی کمک می‌کند. نوروزی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های شدید برای فروش نفت و گاز قرار داشتیم، اما واقعیت این است که کشورهای دیگر به این منابع نیاز دارند. کشورهای منطقه نیازمند نفت و گاز ایران هستند و با استفاده از این فرصت‌ها توانستیم به افزایش فروش این منابع اقدام کنیم.
وی در خصوص این سؤال که نقش بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط یک پیمانکار ایرانی و تأثیر چنین اقداماتی بر رشد اقتصادی کشور چیست، پاسخ داد: اصولاً تجربه ثابت کرده است که هرجا به خودمان و توان داخلی تکیه کرده‌ایم، موفقیت به دست آمده است. این اقدامات مثبت است و باید بیش از پیش گسترش یابد.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان تأکید کرد: هنوز هم پتانسیل‌های زیادی در منطقه برای فروش نفت، گاز، برق، بنزین و... وجود دارد و باید برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها چاره‌اندیشی‌های لازم را داشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی