[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

این‌گونه بنشینید، دچار زانودرد می‌شوید، روزنامه شیراز نوین

آیا تا به حال به نوع نشستن خود دقت کرده‌اید و می‌دانید نوع نشستن شما تا چه حد می‌تواند به زانوهایتان آسیب بزند و برای سلامتی شما مضر باشد؟ مثلاًً نشستن روی زانوها یک سبک نشستن است که در آن زانوهای شما خم می‌شود و پاها زیر بدنتان قرار می‌گیرد. بنابراین ماندن زیاد در این حالت می‌تواند آسیب‌زا باشد.
به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه نشستن روی زانو رایج است، اما اگر زیاد از این مدل نشستن استفاده شود می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت مفاصل داشته باشد. این امر به ویژه اگر از قبل زانو درد داشته باشید بیشتر شما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
به طور کلی می‌توان گفت نشستن گه گاه روی زانوها مضر نیست. اما اگر به طور مکرر در این وضعیت قرار بگیرید و در واقع به آن عادت کنید ممکن است باعث بروز بعضی مشکلات برای سلامت شما شود.
نشستن با پاهای جمع شده می‌تواند به زانوها فشار و استرس اضافه وارد کند. خم شدن زانوها هم می‌تواند باعث تحریک غضروف کاسه زانو شود. این موضوع به خصوص اگر روی سطح سختی بنشینید بیشتر محتمل است. چون به مچ پا فشارزیادی وارد می‌آورد و وزن بالاتنه هم بر مفاصل مچ پا فشار وارد می‌کند.
همچنین با کاهش گردش خون، عضلات پایین ساق شما قادر به دریافت اکسیژن کافی نیستند و باعث شدت یافتن مشکلات مفصلی خواهند شد.
اهمیت انتخاب نوع نشستن
دکتر مصطفی شاهرضایی، فلوشیپ جراحی زانو و استاد تمام دانشگاه درباره مدل‌های مختلف نشستن می‌گوید: همه ما بنا به دلایل مختلف، نوع خاصی از سبک نشستن را انتخاب و پس از مدتی هم به آن عادت می‌کنیم. اما بعضی مدل‌های نشستن آسیب زیادی به زانو و کمر و همچنین ستون فقرات می‌زند. بنابراین باید از آن‌ها آگاه باشیم و از این گونه مدل نشستن پرهیز کنیم.
به گفته این پزشک نشستن ناصحیح می‌تواند باعث آسیب به رباط‌ها، مینیسک، عضلات و همچنین استخوان کشکک شوند و اگر هر کدام از این موارد آسیب ببینند می‌توانند مثلاًً باعث آرتروز زانو می‌شود.
از این‌گونه نشستن خودداری کنید
به گفته این استاد تمام دانشگاه، خودداری از قرار گرفتن در وضعیت اشتباه و غلط و پرهیز از حرکات تکراری بسیار مهم است. مثلاً پرهیز از دو زانو و چهارزانو نشستن، تقویت بافت‌ها و عضلات اطراف زانو موجب کاهش دردهای زانو خواهند شد.
نقش افزایش وزن در ابتلا به زانودرد
دکتر شاهرضایی می‌گوید: افزایش وزن نقش مهمی در ابتلا به دردهای مفصلی و به ویژه زانو درد دارد. بنابراین برای کاهش بروز این گونه دردها باید تا حد امکان مانع از بروز چاقی شد یا اقدامات لازم را در جهت کاهش وزن انجام داد.
همچنین اگر مشکل مادرزادی وجود داشته باشد با مراجعه به پزشک حتماً مشکل باید بررسی و تا حد امکان حل شود. مثلاًً کف پای صاف یا داشتن پاهای پرانتزی می‌تواند باعث ایجاد دردهای مفصلی شود که با مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند تا حدود زیادی برطرف شود. نرمی کشکک زانو هم از جمله عوامل شایع مهم در بروز دردهای مفصلی است که می‌تواند درمان شود.
معمولاً نرمی کشکک زانو در خانم‌های ۱۶ الی ۱۸ ساله ایجاد می‌شود که باعث دردهای خفیف پشت کشکک خواهد شد.
خوابیدن با زانوهای خم، ممنوع!
آیا تا به حال به نوع خوابیدن خود دقت کرده‌اید و می‌دانید فرم خوابیدن شما تا چه حد درست است؟ به گفته فلوشیپ جراحی زانو اگر به هر علتی به زانودرد دچار شده‌اید و چنین دردی مزاحم خواب شما می‌شود یادتان باشد هنگام خوابیدن به پهلو، حتماً یک بالشتک نرم بین زانوهای قرار دهید تا قسمت‌های داخلی هر دو زانو روی هم قرار نگیرند و التهاب مفصل زانوی شنا تشدید نشود.
همچنین حواستان باشد خوابیدن با زانوهای خم، چه به پهلو خوابیده و چه در وضعیت طاق‌باز، فشار داخل مفصل زانو را بیشتر وهمچنین درد شما را تشدید می‌کند.
در واقع خوابیدن با زانوهای خم باعث فشرده شدن استخوان کشکک و انتهای استخوان ران می‌شود. بنابراین باعث افزایش التهاب مفاصل زانو خواهد شد. بنابراین خوابیدن با زانوهایی که در حالت صاف هستند یا در درجات کمی از خم شدن قرار دارند، وضعیت راحت‌تر و آرام‌تری برای بدن فراهم خواهد آورد.
چطور راحت‌تر بخوابید
به گفته دکتر شاهرضایی اگر به پشت می‌خوابید، حتماً یک بالش زیر زانوهایتان بگذارید تا قوس کمرتان روی تخت قرار بگیرد و توسط تشک حمایت شود.
اگر عادت دارید به پهلو بخوابید هم توصیه می‌شود حتماً زانوهای خود را خم کنید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید. به این وضعیت، قرار گرفتن به حالت جنینی می‌گویند.
به این ترتیب با خم شدن زانوها، قوس کمر صاف‌تر و فشار از روی مفاصل پشت ستون فقرات کمر برداشته می‌شود و شما احساس بهتر و آرام‌تری خواهید داشت. بالش بین زانوها هم مانع افتادن یک ران روی دیگری می‌شود و همچنین باعث هم سطح قرار گرفتن استخوان‌های لگن راست و چپ و عدم چرخش مهره‌های کمر هنگام خواب خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی