[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

اهداف غیرنظامی در پاسخ خود تعریف نکردیم، روزنامه شیراز نوین

وزیر امور خارجه کشورمان گفت که هیچ هدف غیرنظامی در پاسخ خود تعریف نکردیم و نیروهای ما مکان اقتصادی و جمعیتی را هدف قرار ندادند. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در واکنش به حملات شب گذشته علیه رژیم صهونیستی در گفت‌وگویی اعلام کرد: نیروهای مسلح ایران با محاسبات دقیق و استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت‌شونده دقیق، پایگاه نظامی که هواپیماهای اف ۳۵ در اختیار رژیم صهیونیستی در آنجا نگهداری می‌شود و عملیات علیه ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با استفاده از این پایگاه نظامی انجام شد، مورد هدف قرار دادند.
وی ادامه داد: هم‌چنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به واقع مرکز اطلاعاتی و چشم رژیم صهیونیسیتی برای هدایت تمام عملیات‌های ۶ ماه گذشته و عملیات اخیر بر روی سفارت ایران در دمشق بود. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: محدود بودن در دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی به این معناست که ما هیچ هدف غیرنظامی در پاسخ خود تعریف نکردیم و نیروهای ما مکان اقتصادی و جمعیتی را هدف قرار ندادند و حتی در حمله به پایگاه نظامی که مرکز عملیات این رژیم علیه سفارت ایران بود، دقت لازم برای برخورد و پاسخ مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: طبعاً در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم، از ۷۲ ساعت قبل از عملیات اطلاع دادیم که پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع قطعی و مسلم است؛ بنابراین ما امنیت همسایگان و منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم. امیرعبداللهیان تصریح کرد: به برادران و دوستانمان در منطقه که ایالات متحده آمریکا در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفاً تنبیه رژیم اسرائیل است و ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستم. ما تأکید کردیم که هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم. هشدار دادیم اگر ایالات متحده از فضا یا سرزمین کشورهای مورد نظر برای دفاع و حمایت جانب‌دارانه از تل‌آویو استفاده کند، به ناچار پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت. وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از همسایگان و برادرانمان در کشورهای همسایه قدردانی می‌کنیم که این پیام را دریافت و به ایالات متحده و دیگر طرف‌ها تأکید کردند که هرگونه جنگ را از حوزه و سرزمینشان دور کنند.
امیرعبداللهیان تأکید کرد که ایران به امنیت کشورهای همسایه و منطقه پایبند است و سیاست همسایگی دولت آقای رئیسی در اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: نیروهای مسلح ما حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک ما و همکارانم در عرصه بین‌المللی بودند و در ۷۲ ساعت گذشته تماس‌های مختلف برخی وزیران خارجه با بنده ناظر بر توصیه به ایران برای خویشتن‌داری و عدم دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی بود. اما ما به وزیران خارجه کشورهای تماس‌گیرنده یادآوری کردیم که ای کاش در ۶ ماه گذشته این توصیه خویشتن‌دارانه را به حاکمان جنگ طلب رژیم اسرائیل که مرتکب جنایات جنگی ترکیبی علیه ساکنان غزه شدند و یک نسل‌کشی تاریخ معاصر را رقم زده است، ارائه می‌دادید. چگونه است که به آنها توصیه به خویشتن‌داری نمی‌کنید، اما به ایران که برای دفاع از مأموریت‌های شناخته شده دیپلماتیک و مصونیت اماکن دیپلماتیک قصد دفاع مشروع از خود دارد، این توصیه را می‌کنید!
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه عملیات نظامی ایران محدود بود، گفت: ما بامداد روز یکشنبه به کاخ سفید در پیامی اعلام کردیم که عملیات ما محدود و حداقلی و با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم اسرائیل انجام می‌شود.
امیرعبداللهیان اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته همه ما شاهد جنایات جنگی ترکیبی رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و کرانه باختری بودیم. بارها رژیم اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی اماکن و مستشاران رسمی نظامی ضدتروریسم ایران در خاک سوریه را هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی ما در این حملات به شهادت رسیدند.
ما ۶ ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و نگاه به اینکه دنبال توسعه دامنه تنش در منطقه حساس غرب آسیا نیستم، خویشتن‌داری از خود نشان دادیم؛ اما گویا رژیم صهیونیستی آدرس و سیگنال غلطی از این رفتار ایران دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته در یک عملیات و حمله تروریستی دیگر از بلندی‌های جولان اشغالی با استفاده از اف ۳۵ و موشک‌های ساخت ایالت متحده آمریکا حمله گستاخانه‌ای که ناقض کنواسنیون وین بود را علیه سفارت کشورمان در دمشق انجام داد و بخش کنسولی و رزیدانس سفیر کشورمان در دمشق در این حمله هدف قرار گرفت که در نتیجه آن علاوه بر ویرانی کامل این ساختمان در سفارت کشورمان، هفت مستشار نظامی رسمی ایران که دارای گذرنامه دیپلماتیک و مأموریت رسمی در مبارزه با تروریسم بودند، به همراه تعدادی از شهروندان سوریه به شهادت رسیدند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما با همه این توصیفات، باز با نگاه به حساسیت‌های منطقه و اعتقاد به خویشتن‌داری و عدم گسترش دامنه تنش و جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی، سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم. بیانیه‌ای به ابتکار روسیه در شورای امنیت ارائه شد که به رویه سکوت گذاشته شد.
متأسفانه در اقدامی ناقض مقرارات و قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های وین، دولت‌های آمریکا و انگلیس مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حمله به سفارت کشورمان در سوریه اعلام کردند و مانع آن شدند که حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت و در محکوم کردن اقدام علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شود. نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی فوق طبعاً تشویق بیشتر نتانیاهو بر عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن منشور ملل متحد و مقررات بین‌المللی است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی