[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

جنوب شیــراز کانـون توسعـه پایـدار، روزنامه شیراز نوین

آیین بازدید اعضای کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز از پروژه‌های شهرداری منطقه 5 برگزار شد؛ این مراسم صبح دوشنبه 27 فروردین‌ماه با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار منطقه 5 و جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 رشد متوازن در پروژه‌های زیرساختی
در این بازدید، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از تحول عمرانی در شهرداری منطقه خبر داد و گفت: تعداد زیادی از پروژه‌های منطقه پنج در نیمه اول سال به بهره‌برداری می‌رسد. رضا محمدیان در این آیین بازدید ضمن تقدیر از تلاش‌های شهرداری منطقه 5 شیراز گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد دیگری از پروژه‌ها در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با بیان اینکه به پروژه‌های محرومیت‌زدایی در این منطقه توجه خاص شده است، گفت: در این منطقه تمرکز ویژه‌ای بر پروژه‌های لوله‌گذاری، پیاده‌روسازی، فضای سبز و ایجاد راه‌های جدید شده است و همچنین پروژه‌های فرهنگی منطقه که شامل بازسازی 4 مسجد است در دستور کار قرار گرفته است. رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به عبور بخشی از کمربندی شیراز از این منطقه، اظهار کرد: در جهت ایمن‌سازی محور کمربندی، طرح‌های اصلاح هندسی در ورودی‌ها اجرا می‌گردد تا خطرات ناشی از تصادف در کمربندی کاهش یابد. محمدیان با اشاره به تلاش‌های کمیسیون عمران در راستای پیشبرد پروژه‌های عمرانی در سطح یازده منطقه شهرداری شیراز گفت: کمیسیون عمران همانند سال گذشته هر هفته در یکی از مناطق ۱۱ گانه شهرداری شیراز یا سازمان‌ها و معاونت‌ها برگزار می‌گردد تا ضمن آگاهی از درصد پیشرفت پروژه‌ها مشکلات بودجه یا فنی را مرتفع نماییم. وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا روند عمرانی در شهر متناسب و با نگاهی عدالت‌محور به پیش رود، افزود: در راستای بهره‌برداری بهتر از زمان و فصل کار، شهرداران را مکلف نمودیم تا پروژه‌هایی که در لیست بودجه قرار گرفته است تا پایان اردیبهشت یا خردادماه وارد فاز اجرایی شوند و شروع پروژه‌های عمرانی به نیمه دوم سال واگذار نشود.
 پیشرفت چشمگیر در پروژه‌های عمرانی
در ادامه این بازدید شهردار منطقه 5 شیراز از پیشرفت چشمگیر پروژه‌های عمرانی خبر داد.رضا مسعودی با بیان اینکه پروژه‌های منطقه 5 شهرداری شیراز از تنوع مطلوبی برخوردار است، بیان داشت: در سال جاری تعداد 120 پروژه در حوزه‌های مختلف عمرانی، خدمات شهری و املاک در دستور کار قرار دارند. او در ادامه با ارائه آمار و ارقامی افزود: بودجه عمرانی شهرداری منطقه 5 در سال جاری معادل 465 میلیارد تومان است که شامل پروژه‌های خدمات شهری و املاک می‌شود؛ بر این مبنا بودجه‌ای معادل 300 میلیارد به مباحث عمرانی، 110 میلیارد برای خدمات شهری و 60 میلیارد به املاک اختصاص یافته است. وی از تمرکز بر اجرای پروژه قائم خبر داد و افزود: برای اجرای پروژه تقاطع نواب در سال گذشته متراژی معادل 86 هزار متر مربع مورد تملک قرار گرفت و به همین دلیل در سال 1403 بودجه کمتری به سرفصل املاک اختصاص یافته است. شهردار منطقه 5 شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تدوین پروژه‌های زیرساختی گفت: بارندگی‌های نوروزی نشان داد که پروژه‌های لوله‌گذاری نقش تأثیرگذاری در مدیریت آب‌های سطحی داشته و شاهد آب‌گرفتگی در این مناطق نبودیم؛ به همین دلیل در سال جاری تعداد 7 پروژه‌ لوله‌گذاری در مناطقی که مستعد آب‌گرفتگی هستند در دستور کار قرار گرفته است. به گفته این مقام مسئول، پروژه‌های لوله‌گذاری در بلوار بنی هاشمی، قائم، بلوار ذاکر عباسعلی، بلوار عدالت، خیابان سجاد، خیابان رفیعی و بلوار دولت در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند. مسعودی از نگاه عدالت‌محور نسبت به توزیع متوازن امکانات و خدمات خبر داد و افزود: تعداد 8 پارک در مقیاس‌های مختلف در سطح منطقه در دست احداث است که با بهره‌برداری از آنها شاهد توزیع متوازن و یکنواخت بوستان‌ها و رشد چشمگیر سرانه فضای سبز منطقه هستیم.
 سرمایه‌گذاری برای شادابی شهروندان
او با اشاره به اهمیت گسترش زیرساخت‌های ورزشی در رشد نشاط و شادابی شهروندان گفت: تعداد 4 سالن ورزشی در مراحل مختلف ساخت و بهره‌برداری قرار دارند که با افتتاح آنها منطقه 5 شهرداری شیراز به قطب ورزشی و پویایی تبدیل خواهد شد. وی در همین رابطه افزود: سالن توپی 2 هزار نفره در پارک مادر در مرحله طراحی قرار دارد و با بهره‌برداری از آن پاسخگوی بسیاری از نیازهای ورزشی شهروندان خواهیم بود. همچنین عملیات احداث سالن غیرتوپی پارک مادر در مرحله پیشرفت 50 درصد قرار دارد و تا اوایل مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار منطقه 5 شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه‌هایی که آمادگی افتتاح را دارند، اظهار داشت: عملیات احداث پارک موضوعی شهدا، سالن مطالعه گفتار، لوله‌گذاری خیابان شهید فکوری و پارک تفریحات سالم به اتمام رسیده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این مقام مسئول گسترش زیرساخت‌های شهری در حوزه ایمنی و مدیریت بحران را یکی از مسئولیت‌های مهم مدیریت شهری برشمرد و اظهار داشت: پروژه احداث ایستگاه آتش‌نشانی در مرحله تأسیسات است و تا پایان تابستان سال جاری تکمیل خواهد شد. علاوه بر آن سومین ایستگاه آتش‌نشانی در مجاورت سالن پهلوانان نصیری در مرحله طراحی قرار دارد و در تلاش هستیم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. مسعودی از تلاش برای زیباسازی چشم‌انداز شهری در مناطق محروم خبر داد و افزود: توسعه فضای سبز و تجهیز پارک حاشیه‌ای بلوار احمدبن موسی(ع) به وسایل ورزشی و ست بازی کودکان در دست انجام است. او خاطر نشان کرد: عملیات لوله‌گذاری در روند احداث بلوار ذاکر عباسعلی به صورت هم‌زمان اجرایی می‌شود و رسیدگی به این محور سبب شده است تقاضا برای صدور پروانه و درآمدزایی منطقه افزایش یابد. شهردار منطقه 5 شیراز در بخش پایانی سخنانش گفت: عملیات احداث نمازخانه در پارک حجاب تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
 ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در منطقه 5
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز از گسترش زیرساخت‌های شهری در سطح منطقه 5 با نگاهی عدالت‌محور خبر داد.افسانه خواست‌خدایی در حاشیه جلسه این هفته کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز که به میزبانی شهرداری منطقه پنج برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری اولویت با پروژه‌هایی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ناظر شورا در شهرداری منطقه پنج با اشاره به اینکه پارک‌های بزرگی در سطح این منطقه مهم از کلان‌شهر شیراز وجود دارد که نیازمند به‌روزرسانی است، افزود: متأسفانه در سنوات گذشته به تأسیسات و نگهداری این پارک‌ها توجهی نشده است؛ در حالی که  نگهداری و حفظ سرمایه‌های شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز ضمن اشاره به اینکه در سطح منطقه پنج چندین پارک و مجموعه  در حال به‌روز‌رسانی است، تصریح کرد: عملیات بهسازی پارک تفریحات سالم ابوذر غفاری در یکی از مناطق کم‌برخودار شهر شیراز در حال اجراست. خواست‌خدایی در بخش دیگری از گزارش عملکرد منطقه پنج گفت: احداث سرای محله و سالن مطالعه در بلوار گرفتار به زودی به مرحله افتتاح خواهد رسید و نکته قابل‌توجه درباره این پروژه این است که با سرعت قابل‌توجهی مراحل تکمیل و آماده‌سازی را طی کرده است. او با اشاره به پارک شهدا به‌عنوان فضایی که در سنوات گذشته کمتر به آن پرداخته شده است، عنوان کرد:  با بهره‌برداری از این پروژه شاهد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سطح منطقه 5 خواهیم بود.
 ایمن‌سازی در اولویت است
 احداث پل‌های هوایی در سطح منطقه از جمله در بلوار احمدبن موسی(ع) برای تردد ایمن شهروندان از دیگر پروژه‌های مورد نیاز منطقه است که خواست‌خدایی به آن پرداخت و گفت:  در پروژه‌های سال جاری تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در دستور عملیاتی است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز تأکیدکرد: هر آنچه از پروژه‌های سال قبل باقی مانده در سال جاری به‌عنوان اولویت در مسیر تکمیل قرار خواهد گرفت. انجام 4 پروژه لوله‌گذاری و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی در سطح منطقه 5 به‌عنوان پروژه‌های زیرساختی در دست اجراست که خواست‌خدایی به آنها اشاره کرد. پرداختن به مسائل فرهنگی موضوع دیگری بود که ناظر شورا در سطح منطقه پنج به آن اشاره کرد و گفت: منطقه 5 شهردرای شیراز با دارا بودن چندین مجموعه بزرگ به‌عنوان  قطب ورزشی کلان‌شهر شیراز شناخته خواهد شد. احداث این مجموعه‌ها براساس نیاز ورزشکاران و جوانان منطقه و شهر شیراز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خواست‌خدایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بودجه سطح منطقه پرداخت و گفت: بودجه سال جاری نسبت به سال 1402 تقریباً 5/2 برابر شده است که این اتفاق بزرگی است. ناظر شورا در سطح منطقه پنج خاطر نشان کرد: در سطح منطقه پنج چندین پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ در حال فعالیت  است. او درباره عملکرد حوزه فضای سبز منطقه افزود: شاهد رشد مساحت فضای سبز نسبت به دو تا سه سال گذشته هستیم. خواست‌خدایی در پایان عنوان کرد: منطقه پنج رو به رشد و توسعه است؛ شورای اسلامی شهر شیراز پذیرای طرح‌های مردم و تعامل با  شهروندان است تا پاسخگوی نیازها باشد.
 اجرای پروژه‌های فرامنطقه‌ای در شهرداری منطقه 5
در ادامه این بازدید معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نقش پروژه‌های فرامنطقه‌ای را در رشد و بالندگی جایگاه شیراز مهم ارزیابی کرد. محمد امین هم در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در سطح شهرداری منطقه ۵ چند پروژه بزرگ داریم که نقشی فرامنطقه‌ای داشته و تأثیر زیادی بر توسعه این محور مهم از کلان‌شهر شیراز دارند که از آن جمله می‌توان به تقاطع غیر همسطح رحمت به قائم اشاره کرد. وی در همین رابطه اظهار داشت: این پروژه علاوه بر اینکه موجب اتصال بلوار قائم شمالی به بلوار احمدی جنوبی و بزرگراه رحمت می‌شود، زمینه‌ساز دسترسی بهتر مسیر کمربندی شیراز به حرم مطهر و بافت تاریخی شهر نیز خواهد شد. 
وی اظهار داشت: در حال حاضر این پروژه پیشرفت خوبی دارد و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، اما در این راستا یکی از مشکلات فراروی ما در خصوص انتقال تیرهای برق فشار قوی در سر راه پروژه است که این موضوع در شورای تأمین نیز مطرح شده است. 
امین در این رابطه با ارائه توضیحاتی بیشتر گفت: با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش مصرف برق در صورت عدم جابه‌جایی این پروژه تا ۵ ماه به عقب می‌افتد؛ به همین دلیل امیدواریم همه دستگاه‌ها ما را در راستای اجرای بهتر این پروژه یاری کنند تا بتوانیم این طرح را هر چه سریع‌تر در زمان مقرر به بهره‌برداری برسانیم.
 اصلاح هندسی در کمربندی شیراز
 معاون عمرانی شهرداری شیراز در بخش دیگری ازسخنانش گفت: یکی دیگر از پروژه‌های مهم در سطح منطقه 5 مربوط به سامان‌دهی کمربندی جنوبی شیراز است که بخشی از آن در این منطقه قرار دارد. این پروژه مهم شامل ایمن‌سازی و  دسترسی ایمن به کمربندی، نصب دوربین‌های کنترل و نظارت بر سرعت، اصلاح هندسی، اجرای نیوجرسی، نصب تابلوهای راهنمایی و سایر مواردی از این‌دست می‌شود و امیدواریم این پروژه هم تا پایان سال به خط پایان برسد. 
امین گفت: یکی از مهم‌ترین و بزرگترین تقاطع‌های غیرهمسطح شیراز که هم‌اکنون در منطقه 5 شهرداری در حال اجراست مربوط به تقاطع نواب به کمربندی است که بخش نخست آن یعنی پل شماره یک از بلوار احمدبن موسی(ع) به کمربندی چندی قبل رونمایی شد و امیدواریم کل پروژه نیز تا پایان سال به اتمام برسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی