[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فناوری که غواصان را مجهز به GPS می‌کند، روزنامه شیراز نوین

از آنجایی که جی‌پی‌اس(GPS) در زیر آب کار نمی‌کند، غواصان معمولاً نمی‌توانند موقعیت واقعی خود را بر روی نقشه دیجیتال ردیابی کنند؛ با این‌حال، سیستم جدید ناوبری غواص(DNS) با استفاده از ترانسپوندرهای صوتی شناور و پوشیدنی، این مشکل را حل کرده است.
به گزارش ایسنا، سیستم ناوبری غواص که توسط شرکت آلمانی فناوری‌های زیر آب به نام اوولوجیکس(EvoLogics) ساخته شده است از سه جزو اصلی تشکیل شده که یک واحد ردیاب، یک کنسول غواص و یک شناور خط پایه بسیار کوتاه(USBL) را شامل می‌شود.
به‌نقل از نیواطلس، شناور روی سطح می‌ماند و به طور مداوم موج‌های صوتی را از طریق آب ارسال می‌کند. این اصوات توسط واحد ردیاب که بر روی مخزن هوای غواص نصب شده است، دریافت می‌شود. ردیاب به طور خودکار به هر صوت اولیه با یک صوت پاسخ می‌دهد که توسط شناور دریافت می‌شود.
با تجزیه و تحلیل مدت زمانی که بین ارسال هر صوت اولیه و دریافت پاسخ آن می‌گذرد و همچنین با بررسی جهتی که پاسخ از آن آمده است می‌توان موقعیت فعلی غواص را نسبت به شناور تعیین کرد.
از آنجا که شناور دارای دسترسی به جی‌پی‌اس است، مکان غواص را بر روی نقشه منطقه توسط یک ریزرایانه یکپارچه تعیین می‌کند.
این داده‌ها در صوت‌های ارسالی بعدی به واحد ردیاب ارسال می‌شوند؛ از آن دستگاه به کنسول با سیم غواص منتقل می‌شود که ابزاری به اندازه تلفن همراه هوشمند است که روی مچ دست بسته می‌شود. غواص به سادگی با نگاهی اجمالی به صفحه کنسول، ‌ می‌تواند مکان خود را در نقشه ببیند.
غواصان همچنین می‌توانند مکان سایر غواصان گروه خود را بررسی کنند، زیرا شناور می‌تواند هم‌زمان با حداکثر پنج ردیاب ارتباط برقرار کند. این شناور علاوه بر این از یک گیرنده وای فای داخلی برای انتقال داده‌های خود استفاده می‌کند، می‌تواند مکان همه غواصان را در لپ‌تاپ یا تبلت ردیابی کند.
این کنسول همچنین به غواصان اجازه می‌دهد پیام‌های متنی ساده از پیش برنامه‌ریزی‌شده را به یکدیگر ارسال و دریافت کنند و داده‌ها از طریق پالس‌های صوتی منتقل می‌شوند. کاربران همچنین می‌توانند چنین پیام‌هایی را از طریق شناور متصل به وای‌فای ارسال و دریافت کنند.
این سیستم دارای بُرد ارتباطی زیر آب به اندازه ۱.۵ کیلومتر(۰.۹ مایل)، دقت موقعیت در حدود ۱۰ سانتی‌متر(۳.۹ اینچ) و مدت زمان کارکرد باتری تا هشت ساعت است. حداکثر عمق قابل استفاده برای ردیاب و کنسول ۵۰ متر(۱۶۴ فوت) است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی