[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند، روزنامه شیراز نوین

شرکت آلمانی محصولات رباتیک آبی اوولوجیکس(EvoLogics) نسخه پیشرفته‌ای از ربات خودران خود را با الهام از پنگوئن‌ها توسعه داده است. زمانی که این ربات برای اولین‌بار در ماه مه سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، به دلیل ظاهر غیرمعمول و شبیه به پنگوئنش مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، این ربات که کوادروین(Quadroin) نام دارد، سریع و چابک بوده و برای بررسی و نظارت طراحی شده است.
به‌نقل از آی‌ای، ویژگی‌های هیدرودینامیکی پیشرفته این ربات نتیجه سال‌ها تحقیق در مورد حرکت پنگوئن‌ها توسط این گروه است. ظاهر کوادروین که کشش سطحی کمی ایجاد می‌کند به آن اجازه می‌دهد تا به سرعت ۱۰ گره برسد که مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.
نوآوری در زیر امواج
طول کوادروین ۱۱۲۰ میلی‌متر(۴۴ اینچ) و وزن آن کمتر از ۵۵ پوند(۲۵ کیلوگرم) است.
این ربات با استفاده از خطوط دوکی شبیه به یک پنگوئن، کارایی هیدرودینامیکی را به حداکثر می‌رساند، این موضوع آن را سریع و چابک می‌کند و می‌تواند تا پنج متر بر ثانیه سرعت بگیرد.
کوادروین با بهبود عملکرد خود، دارای یک آنتن چند منظوره جمع‌شونده خودکار است که استقامت و محدوده ارتباطی آن را هنگام قرار گرفتن در سطح افزایش می‌دهد. همچنین این ربات مجهز به یک ماژول ارتباط سطحی با قابلیت‌های اتصال وای‌فای(WiFi)، رادیو ۸۶۸ مگاهرتز و تعامل یکپارچه با اپراتورهای بالای آب است.
کوادروین مجموعه متنوعی از حسگرها و ابزار را در خود جای می‌دهد که طیف وسیعی از اهداف مأموریت را برآورده می‌کنند؛ علاوه بر این، چراغ قوه‌های پرقدرت تعبیه‌شده‌ روی آن مکان‌یابی و بازیابی آسان را در شرایط مختلف زیر آب تسهیل می‌کنند.
عملکردهای بهبود‌یافته در نسل جدید ربات
اولین نمونه‌های اولیه کوادروین با تأکید بر ردیابی گرداب‌های اقیانوس برای برنامه MOSES انجمن هلمهولتز ایجاد شد.
این ربات‌ها مجهز به حسگرهایی بودند که امکان جمع‌آوری داده‌های جغرافیایی در اعماق مختلف را در طیفی از ویژگی‌های فیزیکی آب، مانند رسانایی، اکسیژن، دما، فشار و فلورسانس فراهم می‌کردند.
به گفته اولوجیکس، جدیدترین نسل کوادروین در حال حاضر حجم ابزارهای بیشتری را حمل می‌کند. تصویربرداری صوتی از بستر دریا توسط سونار اسکن جانبی امکان‌پذیر شده است.
علاوه بر این، دو دوربین زیر آب فول اچ‌دی با چراغ‌های ال‌ای‌دی قابل تنظیم که یکی به سمت پایین و دیگری به سمت جلو با زاویه ۴۵ درجه قرار دارد به کاربر این امکان را می‌دهد که اطراف ربات را به صورت بصری شناسایی کند.
ماژول تشخیص اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی اوولوجیکس که به تازگی در آن گنجانده شده است، تشخیص بی‌درنگ اشیا را در سونار اسکن جانبی و فیدهای ویدئویی در طول مأموریت، با پردازش در داخل ربات امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، جلوگیری از برخورد خودکار را از طریق سیستم سونار رو به جلو تسهیل می‌کند.
به گفته این شرکت، برای حداکثر کارایی، پیشرانه و سیستم‌های سخت‌افزاری با استفاده از قطعات نسل بعدی به طور کامل بازنگری شدند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی