[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

ارتقای تاب‌آوری با پویش‌های مردمی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
دومین پویش بزرگ «نجات طبیعت شیراز»، فصل همراهی برای نجات طبیعت شیراز از آتش‌سوزی آغاز شد. این مراسم صبح یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ماه با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، نمایندگانی از محیط‌زیست و با همراهی اصحاب رسانه در پارک کوهستانی دراک، ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۲۲ برگزار شد.
 پیشگیری از آتش‌سوزی در ارتفاعات
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در این مراسم گفت: پویش نجات طبیعت برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در مراتع، ارتفاعات و باغ‌های سبز شیراز و در سه مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی اجرا می‌شود. عیدی‌پور افزود: ۲۴ ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارند. وی با بیان اینکه اجرای این پویش پارسال تا حد زیادی بر کاهش آتش‌سوزی‌های ارتفاعات شیراز تأثیر داشت، افزود: امسال سایر دستگاه‌ها از جمله منابع طبیعی، محیط‌زیست هم مشارکت دارند و افزون بر ۳میلیارد تومان تجهیزات به این ایستگاه‌ها تزریق شده است. رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بر نقش مهم مشارکت مردم، سمن‌ها و انجمن‌های مردمی فعال در محیط‌زیست و کوهنوردان تأکید کرد و افزود: مردم می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۵، مناطق پرخطر در ارتفاعات و مراتع شهر شیراز را به آتش‌نشانی اطلاع دهند.
 راه‌اندازی سامانه مهار
رئیس سازمان آتش‌نشانی و شهرداری شیراز افزود: در سال ۱۴۰۲ در مجموع مأموریت‌ها و عملیات سازمان آتش‌نشانی شیراز در «سامانه مهار» ۲۴هزار و ۳۷۷ عملیات انجام گرفت. عیدی‌پور در تشریح برنامه‌های دومین پویش فصل همراهی برای نجات طبیعت شیراز از آتش‌سوزی، افزود: اگر حریق و امداد و نجات از این عملیات‌ها تفکیک شود، حدود ۲۰هزار و ۱۸۹ عملیات آتش‌سوزی در شیراز رخ داده و این اختلاف ۴هزارتایی مربوط به مانورها و اقدامات پیشگیرانه است. عیدی‌پور با بیان اینکه مأموران آتش‌نشانی سال گذشته از ۲۴هزار ایستگاه از محدوده عملیاتی خود بازدید داشته‌اند، گفت: فراوانی حریق در تصرفات مختلف بیشترین موارد آتش‌سوزی بوده است که آتش‌نشان‌ها در شهرهای مختلف به آن اعزام شده‌اند که در ردیف اول مربوط به حریق زمین و ارتفاعات بوده و در ردیف دوم حریق‌ها در تصرفات مسکونی رخ داده است. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۳هزار و ۸۴۷ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های مختلف، فضای سبز و باغات رخ داد که مأموران آتش‌نشانی به این عملیات‌ها اعزام شدند.
  مدیریت هوشمند حریق
عیدی‌پور افزود: طی سال ۱۴۰۲ شاهد آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات شیراز نبوده‌ایم و حداکثر ظرفیت استفاده آتش‌نشانی ۳ ایستگاه بوده است؛ این در حالی است که سال‌های قبل حدود ۱۲ ایستگاه درگیر حریق‌ها بوده‌اند. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به بارش‌های خوبی که در ایام نوروز صورت گرفت، گفت: در دامنه اطراف کوه‌ها و فضای سبز رویش خوبی صورت گرفته است و این ریسک را برای ما افزایش می‌دهد که احتمالاً وقوع آتش‌سوزی در این عرصه‌ها بیشتر شوند و با وزش باد گسترش پیدا کنند.عیدی‌پور با بیان اینکه سال گذشته با راه‌اندازی پویش نجات طبیعت حریق در لحظات اولیه کنترل و گسترده نشد، یادآور شد: امسال رویکردها تقویت شده‌اند و این پویش در سه فاز اصلی برپا شده است. وی با اشاره به اینکه هر برنامه‌ریزی در حوادث با ۴ اصل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی همراه است که آتش‌نشانی با سه فاز آن ارتباط مستقیم دارد، عنوان کرد: اولین فاز پویش نجات طبیعت، پیشگیری است که باید طبق ریسک‌هایی که در شیراز وجود دارد و بر اساس آن، برنامه‌ریزی شود.
  کاهش آتش‌سوزی در مراتع
رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز افزود: در فاز پیشگیری دو رویکرد اصلی را دنبال می‌کنیم تا آتش‌سوزی‌ها به صفر برسد که از جمله آن می‌توان به فرهنگ‌سازی، آموزش و نقش رسانه‌ها اشاره کرد. عیدی‌پور معتقد است هرچه مردم به این خطرات آگاه باشند، احتمال آتش‌سوزی در مراتع کمتر است و اضافه کرد: اما اگر آتش‌سوزی اتفاق افتاد، چه اقداماتی می‌توان انجام داد تا شدت آن را پایین آورد. وی افزود: شاید احتمال آتش‌سوزی را نتوانیم کاهش دهیم، اما تلفات بعد از وقوع آن را می‌توان کاهش و عرصه‌های بیشتری را مورد حفاظت قرار داد. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز تصریح کرد: امسال نیز در حوزه پیشگیری و احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها و در فاز پیشگیری از ظرفیت رسانه‌ها باید استفاده کرد و انتظار می‌رود اصحاب رسانه نیز در این مسیر ما را همیاری دهند. عیدی‌پور با طرح این سؤال که شیراز در آتش‌سوزی‌ها چقدر آمادگی دارد و چقدر سازمان‌های همکار نسبت به وقوع این حوادث هوشیار هستند، تأکید کرد: در آتش‌سوزی‌ها با استفاده از آمادگی سازمان‌های مختلف و اهداف مشترک نتایج بهتری حاصل می‌شود.وی با اشاره به اینکه در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها این سامانه در چندین حوادث تست شده و هر سال در حال ارتقاست، تصریح کرد: هرچقدر بتوان بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی ایجاد کرد، در زمان آتش‌سوزی با چالش کمتری مواجه خواهیم شد.
  پارک دراک، آوردگاه آتش‌نشانان
رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: از نظر توان فردی و تجهیزات حریق در آتش‌سوزی‌های در ارتفاعات با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما تیم‌های تخصصی در این حوزه آمادگی دارند تا جلودار حوادث این‌چنینی باشند و یکی از این تیم‌ها در پارک دراک مستقر است. وی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات خوبی در اولین سال پویش انجام گرفت که ۲۰ دستگاه دمنده موتوری به تجهیزات سازمان اضافه شد، ادامه داد: این‌ دمنده‌ها در حریق‌ها به‌شدت می‌توانند کمک کند. عیدی‌پور به تجهیز نیروهای سازمان آتش‌نشانی به تجهیزات فردی اشاره کرد و گفت: اگر نیرویی برای اطفای حریق اعزام می‌شود، باید با آمادگی و تجهیزات کامل برای آتش‌سوزی فرستاده شود. وی یادآور شد: در آموزش تیم ‌تخصصی، آموزش‌ها شامل سیستم‌های فرماندهی عملیات در آتش‌سوزی‌های جنگل‌هاست که با امکاناتی که تجهیز می‌شوند، طبق سناریوهای مختلف آتش را اطفا کنند.
  بررسی سناریو برای ارتقای آمادگی
رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز عنوان کرد: مانورهای دور میزی، میدانی و عملیاتی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در اردیبهشت برگزار خواهد شد تا سطح آمادگی را در شیراز افزایش دهیم. وی ادامه داد: در فاز آمادگی جلسات هماهنگی و سناریوهای مختلف را با دستگاه‌ها برای توزیع تجهیزات داشته‌ایم. عیدی‌پور خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌هایی که در سازمان آتش‌نشانی انجام گرفته است، بیشترین وقوع آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات شیراز در روزهای پنجشنبه و جمعه که مردم به این نقاط مراجعه کرده‌اند، رخ داده است. رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ تیم‌های عملیاتی را به صورت نقطه‌ای در ارتفاعات شیراز مستقر کرده ایم تا واکنش سریع‌تری نشان دهند، ادامه داد: امسال شهرداری شیراز رویکرد متفاوت‌تری خواهد داشت؛ از جمله افزایش آتش‌برها را احیا خواهیم کرد؛ چراکه این آتش‌برها باعث کنترل حریق می‌شوند. عیدی‌پور گفت: در فاز آمادگی استفاده از سمن‌هاست؛ هرجا از ظرفیت مردم استفاده شده، نتیجه خوبی گرفته‌ایم و در حوزه مقابله، فرهنگ‌سازی و... کمک زیادی به ما شده است. وی تصریح کرد: هدفمان در سال ۱۴۰۳ این است که پویش نجات طبیعت به شهرستان‌های استان تسری 
پیدا کند.
  کاهش حوادث ضروری است
مدیریت بحران استانداری فارس در این جلسه با بیان اینکه خطر خشک‌سالی با بارش‌های باران کاهش یافته است، عنوان کرد: با برگزاری پویش‌ها باید تاب‌آوری را بالا ببریم و فضا را به سمت و سویی ببریم که حوادث را کاهش دهیم. غلامرضا غلامی با بیان اینکه هر شهرستانی حضور پیدا کردیم، مشکل افت عمق چاه‌های آب شرب و کشاورزی مطرح شد، خاطرنشان کرد: سد درودزن به‌عنوان منبع آب شرب شهرستان شیراز تنها ۵۰ درصد ظرفیت آن پر شده و ۵۰ درصد ظرفیت خالی است. مدیریت بحران با بیان اینکه شهرداری شیراز در مواجهه با حوادث و پدیده‌ها یک پله بالاتر است، عنوان کرد: به دلیل نیروی انسانی که در شهرداری شیراز در وضعیت قرمز و نارنجی ۳هزار نیرو مستقر می‌شود و سازمان آتش‌نشانی نیروها به‌صورت مویرگی در شهر حضور دارند و انبارهای شهرداری ظرفیت خوبی است. غلامی عنوان کرد: در استان از ظرفیت آتش‌نشانی شهرداری شیراز بهره بردیم. در شهرستان‌ها فرماندهی میدان است؛ به‌طوری که در دو سال گذشته در چهارشنبه‌سوری فوتی و حادثه خاص 
نداشته‌ایم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی