[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
نشست خبری صبح دیروز 2 اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته ملی سلامت در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز برگزار شد.
دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست با بیان اینکه همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت بالای مقوله سلامت و به ویژه سلامت خانواده‌ها، امسال در هفته ملی سلامت به این موضوع پرداخته شده است. به گفته دکتر حسینی، امسال در هفته ملی سلامت موضوع محوری سلامت خانواده و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف برای مردمی‌سازی این امر، موضوعات آموزش و پرورش، سلامت زمین، سلامت روانی‌اجتماعی، رسانه و فرهنگ سلامت، جوانی جمعیت، غذای سالم، ورزش و فعالیت بدنی مورد توجه قرار گرفته است.
او همچنین مقوله سلامت خانواده را یک حق و یک مسئولیت دانست که در هفته ملی سلامت امسال نیز به این موضوع پرداخته شده است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در ادامه این نشست، به بیان مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه سلامت استان در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اشاره کرد و گفت: موضوع سلامت فراتر از یک رویداد و زمان، بلکه رسالتی جامع برعهده مجموعه دانشگاه است که در تمام ایام سال، به صورت شبانه‌روزی و در ابعاد مختلف دنبال می‌شود. او توسعه اهداف جوانی جمعیت در حیطه سلامت را از جمله مهم‌ترین اهداف دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز برشمرد که به صورت مستمر، در حال پیاده‌سازی است.
ارتقای سلامت روانی جامعه، دیگر اولویتی بود که رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به آن اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا ضمن تلاش برای تقویت راهکارهای مراقبتی در حیطه سلامت روان گروه‌های مختلف جامعه، توسعه تخت‌های بستری بیماران اعصاب و روان در استان و همچنین راه‌اندازی سامانه خودکشی در مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه با هدف رصد و پیشگیری از موارد خودکشی، انجام شده است.
دکتر حسینی همچنین به موضوع آموزش همگانی سلامت اشاره کرد که در شعار امسال هفته ملی سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته و با ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی در حال انجام است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز مدیریت روند شیوع بیماری‌های غیرواگیر با مشارکت تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را بخش دیگری از مأموریت‌های مجموعه سلامت استان عنوان کرد و افزود: همچنین با توجه به ضرورت نیاز به بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در استان به ویژه در شهر شیراز، این مهم با رایزنی در سطوح بالادستی با هدف راه‌اندازی دو ابربیمارستان و توسعه دیگر مراکز از جمله پردیس شهید دوران، دنبال می‌شود.
مسئول ارشد حوزه سلامت فارس، بهبود معیشت کارکنان در تمامی مدارج و حوزه‌ها را نیز دیگر اولویت مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز عنوان کرد که از طریق مجموعه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادها پیگیری می‌شود.
پاسخ‌گویی به پرسش‌های اصحاب رسانه در حوزه‌های مختلف سلامت استان، دیگر محور برگزاری این نشست رسانه‌ای بود.
رشد 50 درصدی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری
دکتر «مهرداد شریفی» نیز در این نشست گفت: مبلغ ریالی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ همچنین ارزش نسبی خدمات پرستاری به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته، با افزایش همراه بوده است.
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در ادامه از تلاش برای اصلاح فرمول محاسبه اضافه کاری پرستاران خبر داد و افزود: نشست‌های متعددی در این راستا با مسئولان ارشد دانشگاه، رؤسا و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نمایندگان گروه‌های مختلف پرستاری برگزار شده و در تلاش هستیم تا در روزهای آینده شیوه‌نامه اصلاح فرمول اضافه کاری پرستاران را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ابلاغ کنیم. او با اشاره به اعزام 513 پزشک فوق‌تخصص، متخصص و پزشک عمومی در سال گذشته به مناطق مختلف فارس، این اقدام را تلاشی برای شتاب بخشیدن به فرایندهای ارائه خدمات درمانی و توزیع عادلانه خدمات درمانی در سطح استان دانست و تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 140هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز انجام شده است.
انجام 739 پیوند عضو، 130 جراحی کاشت حلزون شنوایی، 380 پیوند قرنیه،180 پیوند مغز استخوان، انجام بیش از 30میلیون خدمت آزمایشگاهی و بیش از 140هزار مورد ام.آر.ای و 500هزار مورد سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌های دولتی زیرمجموعه دانشگاه، از دیگر اقدامات ارائه شده مجموعه‌های درمانی در سال 1402 بود که معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز به آن اشاره کرد.
شناسایی ۲۴۷ مورد سل فعال
دکتر «عباس رضاییان‌زاده»، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در این نشست گفت: مردمی‌سازی سلامت مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۴ بوده و دیدگاه این است که نگاه سازمان‌های بین‌المللی به سلامت بر مردمی‌سازی متمرکز شود.
وی ادامه داد: سه هدف اساسی برای سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت مورد تأکید بوده و شامل ضرورت خدمات مقرون به صرفه، توجه به بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌ها در سلامت مثل برخورداری از بیمه‌ها و ارائه خدمات حوزه سلامت حاشیه‌های شهر و... و تقویت بهداشت و افزایش تاب‌آوری نظام سلامت در مقابله با تهدیدات احتمالی است. رضاییان‌زاده در این نشست اعلام کرد که ۴۲ مرکز جدید دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در سال ۱۴۰۲، مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با اجرای کمپین واکسیناسیون سرخک و سرخچه ۲۹۷۷۹ کودک تبعه غیرایرانی و ۱۶۴۰۰ نفر هم در استان واکسینه شدند. درمان رایگان تمامی بیماران سالک به صورت رایگان، راه‌اندازی مرکز تشخیص پوکی استخوان در بیمارستان شهید چمران در سال گذشته، غربالگری شنوایی صددرصد نوزادان و... از مواردی بود که رضاییان‌زاده به آنها اشاره کرد.
وی همچنین اعلام کرد که سال گذشته داوطلب سلامت عمومی و متخصص از دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نفر اول کشور بود؛ در پاسخ‌گویی به شکایات مردمی رتبه اول کشوری را داریم و در تشخیص سل هم رتبه اول کشوری را کسب کردیم. رضاییان‌زاده همچنین در خصوص بیماری سل گفت: سال گذشته تمامی اتباع خارجی برای ابتلا به سل معاینه شدند که ۲۴۷ مورد سل فعال شناسایی شد و هرکدام توسط کارشناس تحت درمان هستند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی