[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۹
  • دوره جدید

افزایش ظرفیت تا ۲میلیون نفر، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس اعتقاد دارد که هواپیماهای برجامی نقش بسیار مهمی در راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم داشته است. به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا بدیعی‌فرد با بیان اینکه سال گذشته و با اعتبار 13‌میلیاردی و بهره‌گیری از هواپیماهای برجامی، فرودگاه جهرم دوباره راه‌اندازی شد گفت: فرودگاه جهرم حدود ۱۰سال غیر عملیاتی بود اما سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده و صرف حدود 2میلیارد تومان شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها پیدا کرد.
بدیعی‌فرد ادامه داد: گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستم‌های ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوختگیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و نصب سیستم‌های مخابراتی از جمله اقدامات انجام‌شده برای راه‌اندازی فرودگاه جهرم بود و خوشبختانه فرودگاه با ۲پرواز در هفته عملیاتی شد.
به گفته وی تاکنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است. با را‌ه‌اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم، ۲سورتی پرواز در سال ۹۵ به ۵۸سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه اول سال ۹۷ ، ۱۶سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و ۷۲۰نفر از طریق این پروازها جابجا شده‌اند. 
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت: باتوجه‌به محدودیت ۲۵۰۰متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپ‌ها را ندارد. از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ای‌تی‌آر‌ها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند. برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع‌تر باید طول باند افزایش پیدا کند.
بدیعی‌فرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود: ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به‌وسعت ۱۵۰۰مترمربع با اعتباری بالغ‌بر ۶میلیارد تومان درحال احداث است. تاکنون مناقصه انجام و پیمانکار مشخص شده است. همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد. 
وی رفع معارض از زمین‌های فرودگاهی را نیز از جمله برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد: ۷۲هکتار از زمین‌های فرودگاه معارض داشت، به همین علت ۵میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاه‌ها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکان و زارعان مشکل حل شود. اکنون به‌دنبال مشخص شدن حدود زمین‌های فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرح‌های توسعه‌ای به مشکل نخورد. 
به گفته بدیعی‌فرد راه‌اندازی فرودگاه جهرم آثار القای زیادی داشته و موجب بهبود کیفیت آموزش عالی و خدمات درمانی شده است. رونق صنعت گردشگری و شادابی و امید مردم را نیز  می‌توان از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فرودگاه جهرم برشمرد.
مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس همچنین با بیان اینکه ساخت ترمینال جدید فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در مساحت ۲۳هزار مترمربع و با اعتبار ۳۰۰میلیارد تومانی آغاز شده است گفت: سال گذشته ۱۰۰میلیارد تومان برای ساخت این ترمینال هزینه و راه‌اندازی آن سبب افزایش پروازهای خارجی فرودگاه شده است و  سالانه ۲میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاهی این شهر اضافه خواهد کرد.
بدیعی‌فرد با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان فارس گفت: با احداث ترمینال جدید برای پروازهای خارجی، قصد داریم چرخه گردشگری کشور را تغییر داده و استان فارس را تبدیل به مجرای ورود گردشگر خارجی به کشور کنیم.
  وی ادامه داد: استان فارس در واقع ایران قدیم است و پتانسل‌های گردشگری فراوانی دارد. بسیاری در دنیا هستند که آرزوی سفر به استان فارس را دارند. اگر زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل استان فارس تأمین شوند، می‌توان گام بسیار مهمی در تحقق اقتصاد غیر نفتی برداشت. ازاین‌رو تمام فرودگاه‌های استان فارس دارای اهمیت هستند.
بدیعی‌فرد گفت: فارس دارای هفت فرودگاه در شهرهای شیراز، لار، لامرد، زرقان، جهرم، داراب و فسا است؛ اکنون فرودگاه‌های فسا و داراب غیر عملیاتی بوده و فرودگاه زرقان نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی