[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

ریزش ۱۰هزار برابری ریال ایران، روزنامه شیراز نوین

نیازی به واکاوی آمارهای راست و دروغ در حوزه اقتصادی نیست؛ وضعیت کاملاً روشن و حساب‌شده است. تورم مالیاتی است که به فقرا تحمیل می‌شود و این نکته از سخنان جناب دکتر حاتمی را باید بر لوح طلا قلم زد. اکنون سیگنالی در بهبود شرایط اقتصادی ایران مشاهده نمی‌شود؛ دولت باید در این رابطه به وضعیت تیم اقتصادی خود نگاهی از سر تخصص داشته باشد. هرچند مجلس یازدهم و دولت سیزدهم هر دو انقلابی بودند و شعارهای تندی علیه دولت دهم و دوازدهم دادند، اما شرایط به‌هیچ‌عنوان بهبود نیافته که بدتر هم شده است و حالا باید دید با این اوصاف چگونه می‌توان امید‌آفرینی کرد. در تمامی دو سال گذشته آنچه درمورد دیپلماسی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی شنیدیم، در چند هفته گذشته به نوعی با مشکل دیپلماسی اقتصادی، خصوصاً جذب سرمایه‌گذار و گردشگران خارجی مواجه شد؛ چراکه وقتی آسمان خاورمیانه امن نباشد، نه سرمایه‌گذاری می‌آید و نه گردشگری؛ حتی خطوط هوایی مختلف حاضر نیستند پروازهای پرمنفعت خود را به این سمت هدایت کنند. هرچند غیر از وقایع اخیر، این بحران ایدئولوژیک است که مانع توسعه صنعت گردشگری می‌شود. وقتی در شیراز گردشگران نوروزی را از یک مسجد تاریخی بیرون می‌کنند و از فروش بلیت نیز خودداری می‌نمایند، در واقع این یک سیگنال ارسالی است برای آنان که می‌خواهند دروازه‌های کشور را به روی جهان بگشایند و البته در کنار حفظ ارزش‌ها ملت را از این وضعیت بد معیشتی بیرون آورند. ورود گشت ارشاد به خیابان‌های شهرهای بزرگ کشور نیز حکایت از رجزخوانی خیابانی دارد؛ رجزخوانی که به تکرار حوادث خشونت بار گذشته بینجامد؛ بدان‌معنا که اقلیتی چندتابعیتی نمی‌خواهند تعاملی با پیرامون خود داشته باشند و غیر از حلقه‌های ارتباطی اقلیت، اکثریتی نباید در منافع ملی شریک باشد. از این روست که با بحران طبقاتی مواجه می‌شویم و اساساً طبقه محروم حذف و غیر از طبقه اقلیت فوق ثروتمند چندتابیعتی، الباقی ملت از تمامی داشته‌های ملی محروم می‌شوند.  
خبرآنلاین نیز در این‌باره می‌نویسد، یک کارشناس ارشد اقتصاد معتقد است سیگنالی که نشان دهد تورم در ایران رو به کاهش است، ملاحظه نمی‌شود و امسال و سال آینده نیز اقتصاد ایران باید تورم بالا را تجربه کند. تورم حالا به دغدغه اصلی سیاست‌گذاران و افکار عمومی در ایران تبدیل شده است. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با موج پرفشار تورم روبه‌روست و صعود تورم به کانال بالاتر از چهل درصد سبب شده است قدرت خرید بیش از پیش آسیب ببیند. عدم تطابق تورم با میزان افزایش حقوق یکی از مهم‌ترین نکاتی است که سبب شده اقتصاد ایران شاهد عقب‌گرد قدرت خرید باشد. احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی با تأکید بر این نکته که اقتصاد ایران درگیر بحران جدی ریزش ارزش پول ملی است، گفت: متأسفانه در چهار دهه اخیر ارزش پول ملی در ایران ۱۰هزار برابر کاهش یافته است؛ معنای این اتفاق در حقیقت ریزش قدرت خرید مردم است.
وی گفت: اتفاقاتی زنجیروار زمینه را برای بروز این بحران مهیا کرده است. عامل مهم این اتفاق یعنی ریزش ارزش پول ملی، افزایش شدید نرخ تورم است و رشد تورم نیز ریشه در افزایش نقدینگی دارد. به عبارت دیگر، دولت‌ها در ایران سیاست پرداخت درستی ندارند و با پیش‌بینی هزینه‌های غیرضروری در بودجه، موجب بروز ناترازی و ایجاد کسری در بودجه می‌شوند. این اتفاقات نیز دست به دست هم می‌دهد و چنین شرایط نامساعدی را ایجاد می‎کند.
بانک مرکزی باید مستقل باشد
حاتمی یزد تأکید کرد: وقتی درآمد و هزینه تطابقی با هم ندارند، دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول و در نتیجه پول بدون پشتوانه را راهی اقتصاد می‌کند. اگر کالاها و خدمات هم‌پای تورم در اقتصاد رشد می‌کرد، چنین بحرانی به وقوع نمی‌پیوست؛ اما متأسفانه شرایط تولید در بخش کالا و خدمات در ایران شرایط بسیار ناگواری دارد.
او تورم را گرفتن مالیات از فقرا و دادن پول و امکان به ثروتمندان دانست و گفت: در این فضا طبقه متوسط در حال از بین رفتن است؛ متأسفانه شکاف طبقاتی در حال عمیق شدن است. افراد به صرف نداشتن خانه، هر روز بیشتر از روز گذشته در فشار و تنگنا قرار می‌گیرند.
ام‌الفساد اقتصاد چیست؟
حاتمی یزد با تأکید بر اینکه تورم بی هیچ اغراقی ام‌الفساد جامعه است، گفت: بالا رفتن تورم و کاهش قدرت خرید افراد را ناگزیر به داشتن شغل دوم و سوم می‌کند؛ در نتیجه کارها درست پیش نمی‌رود و بحران پدیدار می‌شود. حتی من معتقدم پایین بودن بهره‌وری و فساد اداری و قاچاق و... تا حدی به معضل تورم در کشور مرتبط است. در شرایط فعلی همه‌چیز در خدمت طبقه بسیار ثروتمندی است که جمعیت اندکی دارند، اما از همه‌ مواهب برخوردارند. واقعاً شرایط امروز ایران مصداق ضرب‌المثل قدیمی شده که از نخورده می‌گیرند و به خورده می‌دهند؛ چون همان‌طور که گفتم تورم مالیاتی است که به فقرا فشار می‌آورد.
او مسئولیت اصلی بانک مرکزی را پیشگیری از تورم دانست و گفت: وقتی بانک مرکزی مستقل نیست، وضعیتی مثل وضعیت ایران پدیدار می‌شود؛ چرا که دولت بانک مرکزی را مجبور به چاپ پول می‌کند و در نهایت تورم به مردم تحمیل می‌شود؛ آن وقت ما می‌شنویم که رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به تضعیف حکمرانی ریال در اقتصاد اعتراض دارد.
او در جواب این پرسش که نرخ تورم در سال جاری به نظر شما به هدف دولت، یعنی بازگشت به کانال بیست تا سی درصد نزدیک خواهد شد یا خیر هم گفت: نه تنها امسال، بلکه در سال آینده نیز به نظر من نرخ تورم بالاتر از چهل درصد باقی خواهد ماند.
این مدیر اسبق بانکی گفت: جامعه در حال تغییر وضعیت است؛ طبقه متوسط تحت‌تأثیر سیاست‌های اشتباه اقتصادی در حال از بین رفتن است و در نتیجه این اتفاق جامعه به دو طبقه فقیر و بسیار ثروتمند تقسیم می‌شود. در این جامعه طبیعتاً توسعه‎ای رخ نمی‌دهد و فشار موجود بر بخش مولد نیز مؤید همین ادعاست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی