[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

عطاری‌ها محصولات مجوزدار می‌فروختند ، روزنامه شیراز نوین

هفتاد و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با دو پیش‌دستور و سه دستور جلسه بیمه‌ای شدن شیرخشک‌ها و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات توسط سازمان‌های بیمه‌گر و کوتاه بودن فرجه بازپرداخت هزینه شیرخشک توسط داروخانه‌ها به شرکت‌های توزیع، زمان‌بر بودن تحویل نهادهای اولیه شیرین‌بیان توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مسائل و مشکلات تعطیلی و جرائم برخی از اعضای اتحادیه صنف عطاران و سقط‌فروشان شیراز با حضور استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی فارس، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی و اعضای شورای گفت‌وگوی استان و در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد. به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمد صادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در هفتاد و نهمین و نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس در سال جاری گفت: اخیراً طبق بخش‌نامه‌ای که برای ممنوعیت عرضه محصولات گیاهی دارای بسته‌بندی و با برچسب اصالت در عطاری‌ها عرضه می‌شد و دستورالعمل و بخش‌نامه‌هایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر شد که عرضه و فروش این محصولات توسط عطاری ممنوع است. وی افزود: این موضوع توسط مدیر سابق دانشگاه به‌گونه‌ای مدیریت شد که عطاری‌ها می‌توانستند این محصولات را به فروش برسانند. این محصولات علی‌رغم داشتن برچسب، صرفاً دارویی نیستند و محصولاتی هستند که گیاهی و فاقد مواد شیمیایی هستند. رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: با وجود اینکه محصولات مجوزدار به منظور خروج محصولات تقلبی در بازار در عطاری عرضه می‌شود، به مراجع قضایی معرفی شده و بخش اعظمی از فروش عطاران از دست رفته است. حمیدیان اظهار داشت: با توجه به اینکه اعضای اتحادیه در هشت سال گذشته دوره‌های آموزشی و تکمیلی را برای صنف عطاران گذرانیده‌اند و مجوزهای لازم را اخذ کردند، سطح علمی عطاران به نسبت قبل افزایش یافته است. انتظار می‌رود این محصولات کمافی‌السابق در عطاری‌ها به فروش برسد. در ادامه این جلسه، دکتر شرافت مدیر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این موضوع گفت: از دی ماه سال گذشته سازمان غذا و دارو بخش‌نامه‌های خود را سخت‌گیرانه‌تر نموده است و برنامه عملیاتی خود در سال 1402 برخورد با فروش داروهای گیاهی در مکانی به غیر از داروخانه‌ها قرار داده است و در سال گذشته در ده ماه از حدود 480 عطاری بازدید صورت گرفته که 53 واحد به مرجع قضایی معرفی شدند که داروهای گیاهی وارداتی قاچاق نیز به فروش می‌رساندند.
وی ادامه داد: با موافقت فرماندار اجازه داده شد فرآورده‌هایی که به صورت otc و موضعی هستند، علاوه بر داروخانه‌ها در عطاری‌ها نیز به فروش برسند؛ اما انجمن داروسازان معترض هستند که نباید این داروها در عطاری‌ها عرضه شود.
در همین موضوع، دکتر محمدمهدی رزمجو مدیرکل استاندارد فارس هم گفت: مرجع رسمی تأیید دارو در دنیا وزارت بهداشت است و عطاری‌ها می‌توانند گیاهان دارویی را بفروشند. داروهای گیاهی تحت نظر سازمان قیمت‌گذاری شده است. 
در ادامه این موضوع، دکتر مرتضی شریفی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم گفت: در جلسه کارشناسی مشکل تعزیرات این واحدها با مکاتبه تا حدودی مرتفع شده است. برخی از گیاهان دارویی که فرآوری شده‌اند، در عطاری هم به فروش می‌رسند که مورد دارد و بایستی پیگیری 
گردد.
دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس نیز گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی کشور، کار دولت عمدتاً بحث سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای آن است و دخالت دولت در مسائل بخش خصوصی نادرست بوده که اتفاق افتاده است. وی افزود: همه بخش‌ها تأکید بر این دارند که کار بایستی به دست بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی