[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

ساخت و بهره‌برداری از اولین دستگاه گانیگ با حمایت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه، روزنامه شیراز نوین

 محبوبه عزیز- گروه خبر- اصفهان
مدیر اجرای پروژه‌های توسعه فولادسازی از ساخت و بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از اولین دستگاه گانیگ با حمایت و سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه خبر داد.
محمدحسین خرمی، ضمن اعلام این خبر گفت: پیش ‌از این، تکنولوژی ساخت دستگاه و تجهیزات گانیگ که نسبتاً پیچیده است، در اختیار چند شرکت خارجی در کشورهایی نظیر آلمان و اتریش بود و عمدتاً از طریق واردات تأمین می‌شد.
به گفته مدیر اجرای پروژه‌های توسعه فولادسازی فولاد مبارکه، کوره قوس الکتریکی با بهره‌گیری از الکترودهای گرافیتی جهت برقراری قوس الکتریکی با درجه حرارت نزدیک به 3000 درجه سانتی‌گراد در محل تشکیل قوس الکتریکی، شرایط ذوب‌آهن اسفنجی، قراضه‌ها و سایر مواد مورداستفاده در کوره را فراهم می‌کند. تحمل این میزان حرارت منوط به مواد نسوز و دیرگدازهای فوق‌مدرنی است که خوشبختانه در کشورمان تولید می‌شود و اساس آنها بر دانه‌های اکسید منیزیم با خلوص بالا استوار است. حرارت بالای 1600 درجه سانتی‌گراد آجرها، ملات و پودرهای نسوز منیزیمی کوره‌های قوس را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد حفره‌های عمیق در دیواره می‌گردد که برای کوره خطرناک است. در صورتی‌ که نسوز دیواره کوره کنترل و تعمیر نشود، سوراخ شدن بدنه کوره و خروج فولاد مذاب را در پی دارد؛ به‌نحوی‌که تعمیر این سوراخ‌ها به‌هیچ‌عنوان به روش دستی میسر نیست و به تجهیزات خاص نیاز دارد.
قیمت تمام‌شده دستگاه گانیگ ساخت داخل، کمتر از یک‌سوم قیمت خارجی
جمال دهقان، کارشناس توسعه ناحیه فولادسازی نیز در تشریح چگونگی ترمیم جداره داخلی کوره به روش گانیگ گفت: در روش گانیگ، بدون توقف کوره و با وجود حرارت زیاد در بدنه و داخل کوره، پودر نسوز به قسمت هدف که همان محل خوردگی آجرنسوز و دیواره است، هدایت می‌شود و به‌طور هم‌زمان با میزان مشخص آب مخلوط و عملیات تعمیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن و باکیفیت مناسب انجام می‌پذیرد؛ به‌نحوی‌که پودر با هوای فشرده مخلوط می‌گردد و پس از افزودن آب به این مخلوط به بدنه کوره شلیک و فرایندی شبیه فرایند سندبلاست انجام 
می‌شود.
وی ادامه داد: بعضی از نمونه‌های این دستگاه استهلاک زیادی دارند و تنها یکی از انواع این دستگاه کم‌استهلاک است و کاربرد مطلوبی دارد که اصطلاحاً به آن آنکرجت می‌گویند.
دهقان گفت: کارشناسان مجرب فولادسازی و نسوز فولاد مبارکه با آگاهی از اینکه تأمین این دستگاه به منبع ارزی زیادی نیاز دارد، فرایند بومی‌سازی این تجهیز را با ارزیابی توانمندی شرکت‌های داخلی در سال 1402 پیش بردند. عملیات بومی‌سازی این تجهیز، با همکاری شرکت آریان‌پژوه سپاهان و با انجام اقداماتی نظیر مهندسی معکوس و ساخت دستگاه آنکرجت ادامه یافت تا اینکه در اسفندماه سال 1402 مراحل تست، راه‌اندازی و بهره‌برداری از آنکرجت ساخت داخل با موفقیت انجام شد و برگ زرین دیگری بر دیوان افتخارات فولاد مبارکه و صنعت فولاد کشور اضافه گردید.
وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در ساخت دستگاه‌های حساس دیگری در بخش تولید فولاد با اتکا بر دانش و هنر کارشناسان داخلی، حمایت از تولید و خودکفایی، همکاری مستمر با شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی داخل کشور از پیشتازترین شرکت‌هاست.
بنا بر اظهارات کارشناس توسعه فولادسازی ساخت داخل، این تجهیز مزایای ذیل را در پی داشته است: صرفه‌جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز؛ قیمت تمام‌شده کمتر از یک‌سوم قیمت خارجی؛ پایین بودن قابل‌ملاحظه هزینه تعمیر و نگهداری؛ دسترسی به قطعات و خدمات؛ امکان به‌کارگیری دستگاه در هر دو حالت دستی و اتوماتیک با آسان‌ترین روش؛ بهینه‌سازی راهبری دستگاه به شکل مؤثرتر نسبت به نمونه خارجی؛ کاهش زمان توقفات کوره به‌واسطه کیفیت عملیات دستگاه در امر تعمیرات نسوز؛ حمایت از نهضت بومی‌سازی، خودباوری و اشتغال‌زایی؛ ورود کشور به عرضه ساخت و تولید دستگاه‌های پیشرفته تعمیر و نگهداری نسوز همگام با کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی.
در خاتمه، محمدحسین خرمی مدیر اجرای پروژه‌های توسعه فولادسازی از همکاری واحدهای امور قراردادها، نسوز، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه به‌عنوان دستگاه نظارت و شرکت آریان‌پژوه سپاهان که در مراحل مختلف مهندسی، ساخت و بهره‌برداری این دستگاه مساعدت نمودند، تشکر و قدردانی کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی