[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حمایت بهارستانی‌ها از بیمه مهندسان ساختمان، روزنامه شیراز نوین

در شصت و هفتمین جلسه هیئت مدیره سازمان  نظام مهندسی ساختمان فارس محمد جواد عسکری، نماینده مردم داراب و زرین دشت در جمع اعضای هیئت مدیره حاضر شد و با شنیدن چالش‌های جامعه مهندسان از زبان نمایندگان آن‌ها، در زمینه بررسی راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در ‌این حوزه، پیگیری  و مساعدت از سوی نمایندگان پارلمان یازدهم را وعده داد؛ گفتنی است درخواست اصلی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی حول محور بیمه تأمین اجتماعی مهندسان و ضرورت همکاری نمایندگان مجلس برای تحقق ‌این مهم بود؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته توسط برخی از اعضای هیئت مدیره دوره نهم پیگیری و برای انجام آن تلاش‌های مستمری صورت گرفته است.
  انتظار جامعه مهندسان از نمایندگان مجلس، حمایت از حرفه‌مندان ‌این حوزه است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ‌این نشست، بیمه تأمین اجتماعی مهندسان را خدمتی سزاوار به جامعه مهندسی دانست و گفت‌: این قانون می‌بایست خیلی زودتر از ‌این محقق می‌شد؛ پوشش بیمه تأمین اجتماعی از مطالبات به حق جامعه مهندسی است که انتظار می‌رود توسط نمایندگان مجلس پیگیری و تصویب شود.
دکتر مجتبی زور بخش با اشاره به دغدغه‌های مهندسان جوان نسبت به آینده شغلی و حرفه‌ای گفت: نابسامانی‌های اقتصادی و رکود ساخت و ساز، معیشت بسیاری از متخصصان حوزه ساخت و ساز را با چالش‌های جدی رو‌به‌رو کرده است و در ‌این راستا  انتظار ما از نمایندگان مجلس حمایت از حرفه‌مندان ‌این حوزه است؛ پیگیری بیمه تأمین اجتماعی، یکی از مطالبات اساسی و مهم جامعه مهندسی است که انتظار می‌رود با حمایت و همکاری منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی ‌به صورت یک قانون به تصویب درآمده و اجرایی شود. وی بلاتکلیفی مهندسان در خصوص بهره‌مندی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی را باعث تضییع حقوق آنان دانست و گفت: پیگیری‌های مؤثر سازمان نظام مهندسی در فرایند وضع قانون بیمه تأمین اجتماعی مهندسان تا حصول نتیجه با جدیت ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه به موضوع مهم اصلاح قانون نظام مهندسی اشاره و اظهار کرد: امروز در حالی اصلاح قانون نظام مهندسی به عنوان یک تصمیم کلان کشوری در حال انجام است که نظر سازمان‌های نظام مهندسی در ‌این خصوص اخذ نشده است؛ پیشنهاد مشخص ما در ‌این خصوص ‌این است که روند تصویب ‌این قانون متوقف و اصلاحات اساسی با همیاری و همکاری سازمان‌های نظام مهندسی و با بهره‌گیری از خرد جمعی اعمال شود. بدیهی است اصلاح شتابان ‌این قانون بدون اخذ نظرات صاحبان تخصصی بیشترین ضربه به پیکره سازمان‌ها و قانون نظام مهندسی وارد کرده و بروز یک سری از تنش‌های حرفه‌ای در جامعه مهندسان را باعث خواهد شد.
زوربخش عنوان کرد: در‌ این زمینه به هیئت دولت یادآور می‌شویم که برای اصلاح قانون نظام مهندسی تعجیلی وجود ندارد و اصلاح اصولی ‌این قانون نسبت به اصلاح سریع آن در اولویت است. اگر ‌این روند اجرا شود و مجلس به‌ این نتیجه برسد که اصلاح قانون باید از راه درست و اصولی آن انجام شود، می‌توان به اصلاح و آینده آن امیدوار بود. وی با اشاره به ‌اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس به عنوان یک سازمان مقتدر ‌این آمادگی را دارد تا در راستای اصلاح اصولی قانون در همه ابعاد ورود نماید، خاطر نشان کرد:‌ این سازمان بر بازنگری و بررسی قانون نظام مهندسی قبل از تصویب تأکید دارد.
  متأسفانه برای اصلاح برخی از بندهای قانون نظام مهندسی تفکر لازم صورت نگرفته است 
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ‌این نشست به موضوع اصلاح قانون نظام مهندسی و ضرورت بهره‌گیری از نظرات صاحبان تخصص در ‌این راستا اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای اصلاح برخی از بندهای ‌این قانون تفکر لازم صورت نگرفته است. دکتر ‌هادی بیاتی اظهار کرد: انتظار ما از نمایندگان مجلس‌ این است که با استفاده از خرد جمعی و اعمال نظر کارشناسان ‌این حوزه در بحث اصلاح قانون نظام مهندسی اقدام کنند.
  مغایرت لایحه‌های پیشنهادی اصلاح قانون نظام مهندسی برای جامعه مهندسان محل ابهام است
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز به مغایرت لایحه‌های پیشنهادی اصلاح قانون نظام  مهندسی اشاره و اظهار کرد:‌ این مغایرت‌ها محل شک و ابهامی ‌جدی برای جامعه بزرگ مهندسان می‌باشد.
 دکتر طاهره نصر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تصریح کرد: نسخه اصلاحی پیشنهادی شورای مرکزی که در نشست رؤسای سازمان‌ها تنظیم شده با آنچه در کمیسیون عمران مجلس مطرح است مغایرت داشته و لایحه پیشنهادی دولت که در وزارت راه و شهرسازی مطرح است نیز دیدگاه دیگری را به موضوع دارد. عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه درخصوص موضوع بیمه مهندسان نیز گفت: اصلاحیه قانون بیمه مد نظر شورای مرکزی قرار گرفته و به نظر می‌رسد طبق اصلاح ماده  5 قانون بیمه‌های اجتماعی، خواسته مهندسان برای بیمه تأمین اجتماعی قابل پیگیری است. نصر به مخالفت برخی نمایندگان مجلس با بیمه مهندسان به بهانه مشخص نبودن منابع تأمین درآمدی ‌این بیمه اشاره و عنوان کرد: از محل عوارض صدور پروانه ساخت و ساز در راستای توجه به بیمه سهم کارفرمایی می‌توان منابع تأمین درآمد ‌این بیمه را تأمین کرد
   صادرات خدمات فنی مهندسی می‌تواند منشأ خیری برای اقتصاد استان باشد
دیگر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در‌ این نشست با اشاره به فعالیت تشکل صادرات خدمات فنی مهندسی در استان اظهار کرد: اولین جلسه برون مرزی ‌این تشکل با ساختار جدید در ماه آینده با حضور استاندار فارس در کشور عمان تشکیل خواهد شد و در ‌این راستا پیرو توافقات صورت گرفته و تفاهمات منعقد شده، مجموعه‌ای از خدمات فنی مهندسی از فارس به کشور عمان صادر و نیز بیمارستانی در شیراز ساخته خواهد شد.
دکتر علیرضا زارع با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد استان فارس در زمینه دانش مهندسی و متخصصان صاحب صلاحیت در ‌این حوزه، اظهار کرد:‌ این تشکل و تحقق اهداف و برنامه‌های آن می‌تواند منشأ خیری برای اقتصاد استان باشد.
  بیمه تأمین اجتماعی مهندسان بار مالی برای دولت ندارد
مهندس یاسر پوست فروش نیز در ادامه ‌این نشست در خصوص بیمه تأمین اجتماعی مهندسان و ضرورت  انجام آن صحبت و اظهار کرد: طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از  بیمه تأمین اجتماعی از حیث بازنشستگی بیکاری، پیری، ازکارافتادگی و غیره  برای تمام افراد جامعه از سوی دولت اجباری و الزامی ‌است.  وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله بیمه تأمین اجتماعی در کشور عنوان کرد: انجام بیمه تأمین اجتماعی مهندسان طی چند سال گذشته توسط اعضای هیئت مدیره‌های سازمان نظام مهندسی استان‌ها پیگیری شده اما به واسطه وجود مشکل در زمینه  تأمین بار مالی ‌این بیمه از دیدگاه نمایندگان  و انجام نشدن کار کارشناسی در‌ این خصوص در کمیسیون اجتماعی مجلس، ‌این مهم به نتیجه نرسیده و تا به امروز بر زمین مانده است.
عضو هیئت مدیره سازمان  عنوان کرد: انجام کار کارشناسی و تشکیل کارگروه‌هایی در این زمینه ثابت خواهد کرد که بیمه تأمین اجتماعی مهندسان نه تنها بار مالی ندارد بلکه کمک حالی برای دولت است؛ در ‌این خصوص با اشاره به وضعیت بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی که برخی از آنان علی‌رغم عدم فعالیت در زمینه ساختمان  و با داشتن مشاغل دیگر، مشمول بیمه شده‌اند، باید یادآور شویم که مهندسان با داشتن پروانه اشتغال، شرایط مشخص و فعالیت حرفه‌ای مستمر و مسئولیت سنگین در زمینه ساخت مسکن، از داشتن بیمه تأمین اجتماعی محروم مانده‌اند.
پوست فروش با اشاره به سیاست‌های ابلاغی و تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت انجام بیمه تأمین اجتماعی در فروردین سال جاری  تقاضا کرد: بیمه تأمین اجتماعی مهندسان به صورت مشخص و ویژه در راستای ‌ایجاد امید و انگیزه در میان جامعه مهندسان در کمسیون اجتماعی مجلس پیگیری و بعد از انجام کارکارشناسی در‌ این خصوص، نتایج آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به مهندسان اطلاع رسانی شود. وی در ادامه به انتظارات دولت از مهندسان برای ارائه تخفیف در خصوص ارائه خدمات مهندسی در بحث نهضت ملی مسکن و یا ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده اشاره و عنوان کرد علی‌رغم همکاری مهندسان در ‌این خصوص، هیچ گونه حمایتی از سوی دولت از‌ این جامعه متخصص انجام نمی‌شود.
  ضرورت در نظر گرفتن امتیاز افراد برای ورود به حرفه   
مهندس ستار خورشیدی دیگر عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز در ‌این نشست به قانون تسهیل کسب و کار و ضرورت در نظر گرفتن امتیاز افراد برای ورود آنان به حرفه مورد نظر در‌ این قانون اشاره و عنوان کرد: در خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان در‌این حوزه غفلت‌های بزرگی صورت گرفته و افرادی بدون داشتن تخصص و صلاحیت لازم، به حوزه ساخت و ساز ورود کرده و جان و مال مردم به آنان سپرده می‌شود؛ رویکردی که صدمات و آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل کرده و خواهد کرد. وی در ادامه به  موضوع ورود متخصصان رشته‌های مختلف به عنوان کارشناس رسمی‌ دادگستری اشاره و عنوان کرد: در راستای اجرای قانون تسهیل کسب وکار، هر ساله تعداد کثیری به تعداد کارشناسان رسمی‌ دادگستری در کشور اضافه می‌شود که در‌ این میان برخی از آنان صاحب صلاحیت کافی در ‌این زمینه نیستند؛ اقدامی‌که با وجود حساسیت‌های موجود در‌ این حوزه  و ‌اینکه 80 درصد از پرونده‌های قضایی با نظر کارشناسان رسمی ‌دادگستری به نتیجه منتج می‌شود، می‌تواند مشکلاتی جدی را دامنگیر جامعه نماید.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس در ادامه به نقش راهگشای نمایندگان و دامنه اختیارات مجلس در امر قانون‌گذاری اشاره و از نماینده مردم داراب به عنوان نماینده‌ای دغدغه‌مند، درخواست کرد در خصوص تصویب بیمه تأمین اجتماعی مهندسان و در زمینه اصلاح قانون نظام مهندسی و نیز اجرای کارشناسانه قانون کسب و کار، جامعه بزرگ مهندسان را یاری و حمایت کند.
  از بندهای قانونی برای بیمه تأمین اجتماعی  مهندسان حمایت خواهیم کرد
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در‌ این نشست  بر اهمیت ارتقاء جایگاه شغلی و اجتماعی مهندسان تأکید کرد وگفت: رویکرد ما حمایت از بیمه تأمین اجتماعی مهندسان است و در این راستا از بندهای قانونی موجود در زمینه بیمه تأمین اجتماعی حمایت خواهیم کرد.
دکتر محمدجواد عسکری با تأکید برنقش ارزنده مهندسان در جامعه اظهارکرد: مجموعه نظام مهندسی و متخصصان حوزه ساخت و ساز تا به امروز خدمات قابل توجهی را در راستای عمران و آبادی به کشور و مردم ارائه کرده‌اند. وی با اشاره به اشتغال آفرین بودن خدمات مهندسی و ظرفیت منحصر به فرد موجود در ‌این حوزه اظهار کرد: مهندسان ساختمان و نیروهای متخصص‌ این بخش، سرمایه‌ای عظیم هستند که شرایط بهره‌گیری از توان تخصصی و فنی آنان در داخل و خارج کشور فراهم است؛ در ‌این راستا باید صادرات خدمات فنی و مهندسی ‌ایران به سایر نقاط جهان به ویژه کشورهای دوست و همسایه بیش از پیش دنبال شود.
دکتر عسکری با اشاره به ضرورت‌ ایجاد شرایطی برای رونق صنعت ساختمان در کشور عنوان کرد:‌ ایجاد فضای بی اعتمادی در هر حوزه عامل تضعیف بنیان اقتصادی آن خواهد بود؛ در ‌این راستا باید با بهبود شرایط اقتصادی بتوانیم سرمایه گذاری در صنعت ساختمان را افزایش داده و به توسعه فرصت‌های شغلی در ‌این راستا کمک کنیم. وی اضافه کرد: اقتصاد بسیاری از کشورهای همسایه نظیر قطر، امارات و ترکیه با سرمایه‌‌گذاری ‌ایرانیان متحول شده است و ‌این در حالی است که در اجرای برخی از طرح‌های ساده مسکن سازی هم مانده‌ایم؛ بدیهی است اتخاذ سیاست‌های مناسب در‌ این حوزه می‌تواند هدایت سرمایه‌های عظیم داخلی به کشورهای خارجی را مانع شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ‌به اهمیت امیدآفرینی و ‌ایجاد انگیزه در جامعه مهندسی اشاره کرد و گفت: اخلال در کار مهندسان بی انگیزگی را ‌ایجاد می‌کند که در ‌این راستا در سند چشم انداز ملی و برنامه‌های بالادستی در مجلس تلاش داریم تا با به‌کارگیری راهکارها و نظرات سازنده جامعه مهندسی بتوانیم به سهم خود در ارتقاء جایگاه اجتماعی مهندسان ساختمان تأثیرگذار باشیم. عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید برضرورت ‌ایجاد فضای اعتماد و همدلی میان حرفه‌مندان، مردم و مسئولان گفت: تحقق ‌این مهم منجر به خدمات رسانی بهتر به مردم خواهد شد؛ مجلس یازدهم در ‌این راستا هم در کمیسیون تخصصی اجتماعی و هم در صحن علنی و غیرعلنی خانه ملت از جایگاه مهندسان ساختمان تمام قد دفاع و حمایت خواهدکرد.
عضو مجمع نمایندگان فارس قانون‌گرایی را یکی از ملزومات جامعه توسعه یافته دانست و گفت: قانون‌هایی که مصوب و وضع می‌شوند باید مسیر توسعه را دنبال کنند که اگر ‌این ریل‌گذاری مناسب و اصول‌مند باشد قطعاً شاهد توسعه هدفمند خواهیم بود. او به مشکل وضع قانون‌های سراپا نقص در مجلس اشاره و عنوان کرد: تا مادامی‌که در حوزه قانون گذاری تحول خاصی صورت نگیرد مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف به قوت خود باقی خواهد ماند.
عسکری بیمه تأمین اجتماعی مهندسان ساختمان را یک ضرورت جدی دانست و گفت:‌ این طرح در مجلس یازدهم و کمیسیون اجتماعی در حال بررسی و اعمال نظرهای کارشناسی است؛ تصویب‌ این قانون  به ارتقاء جایگاه شغلی و اجتماعی مهندسان ساختمان کمک خواهد کرد، ضمن ‌اینکه بار مالی آن  نیز برای دولت ناچیز و از محل درآمدهای پایدار قابل تأمین است. ما در خانه ملت هر‌ ایده و طرحی را که امکان اجرایی شدن آن در کشور وجود داشته باشد و بتواند فعالیت‌های مختلف را نظام‌مند و در مسیر توسعه قرار بدهد حمایت خواهیم کرد و در چارچوب اصلاح، حذف یا وضع قانون شدن آن قرار می‌دهیم. به گفته وی، بی اعتمادی که در حوزه مسائل بیمه‌ای شکل گرفته باید حل شود چرا که به‌وجود آمدن فضای بی اعتمادی قطعاً عامل از بین رفتن انگیزه خواهد شد. فردی که در یک حرفه یا مجموعه مشغول به کار است ‌این استحقاق را دارد که در مقابل مشکلات احتمالی که برای او ‌ایجاد می‌شود با پاسخی درست و اصولی روبه‌رو شود.
این نماینده مجلس پیگیری مجدانه مهندسان برای انجام ‌این مهم و حضور آنان در کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های تخصصی در ‌این زمینه و در راستای منافع مهندسان را ضروری دانست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی