[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۸
  • دوره جدید

عارضه شانه نا‌برار یا افتادگی شانه ، روزنامه شیراز نوین

در خیلی از مواقع به دلیل قرار گرفتن طولانی در وضعیت‌های غلط نشستن‌، ایستادن‌، خوابیدن و راه رفتن همچنین فعالیت بیش از حد با یک طرف از بدن (‌در برخی از ورزش‌ها مانند تنیس یا در حمل یک طرفه وسایلی مانند کیف‌) باعث می‌شود عدم تناسب در طول و قدرت عضلات بوجود آید و نهایتاً دچار عارضه نابرابری شانه‌ها شویم‌.
بلند کردن اجسام سنگین یا پرکردن بیش‌از اندازه کیف به‌خصوص کیف‌هایی که تنها روی یک شانه حمل می‌شوند منجر به افتادگی شانه و دردهای شایع شانه‌ای می‌شود. این دردها در دانش‌آموزان و کسانی که کیف‌های سنگین خود را تنها بر روی یک شانه حمل می‌کنند نیز دیده می‌شود که بروز آن‌ها در جوانی معمولاً به صورت گذرا و کم و بیش است و با افزایش سن و عدم توجه کافی تبدیل به دردهای دائمی ‌می‌شوند. همین‌طور ضعف عضلات یک سمت بدن که به علت کشیدگی بیش از حد رخ می‌دهد در به وجود آمدن این عارضه همکاری می‌کند.
عوارض افتادگی شانه: 
- خارج شدن شانه‌ها از وضعیت عادی (از دست دادن وضعیت چهارشانه).
- درد در اطراف شانه و گردن‌.
- ضعیف شدن عضلات اطراف شانه‌ها‌.
- کاهش تحرک مفصل شانه‌.
- کاهش عملکرد قلب و ریه‌.
اصلاحات حرکتی و رفتاری‌:
- آشنا ساختن فرد با وضعیت صحیح بدنی به هنگام نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن.
- تقسیم وظیفه بین دو اندام فوقانی به هنگام حمل اشیا و انجام دادن سایر کارهای بدنی روزمره همچنین در هنگام ورزش.
- افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه و ایجاد جنبش‌پذیری در مفاصل درگیر مانند گردن.
- تقویت و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات پشتی‌، کمربند شانه‌ای و عضلات سینه‌ای‌.
تمرینات اصلاحی شانه نا‌برابر‌:
نکته‌: بایستی توجه داشت در حرکات اصلاحی همواره حرکات کششی بر حرکات تقویتی مقدم می‌باشد.
حرکات کششی:
تمرین اول‌: فرد در حالت ایستاده کف دست‌هایش را از روی میز قرار داده و در این حالت سعی می‌کند به حالت نشسته نزدیک شود.
تمرین دوم‌: فرد دست‌ها را پشت سرقلاب کرده و سعی می‌کند آنها را به طرفین به‌صورت متناوب (چپ و راست) کشش دهد.
تمرین سوم‌: در حالت ایستاده دست‌ها را روی هم گذاشته و سعی می‌کند هرچه بیشتر آنها را به‌طرف بالا بکشد.
تمرینات تقویتی:
تمرین چهارم‌: در حالت ایستاده در حالیکه دست‌ها آویزان است‌، فرد سعی می‌کند شانه‌ها را تا حد امکان در سطح لاله گوش بالابرده و تا حد امکان پایین آورد‌. این تمرین را بین ۸ تا ۱۲‌بار تکرار نماید.
(‌بعد از چند جلسه تمرین فرد می‌توانید تمرین را در حالیکه وزنه‌هایی مساوی (حداقل ۲کیلو‌گرمی) در دست‌ها دارد انجام دهد‌)
تمرین پنجم‌: در حالت ایستاده در حالیکه دست‌ها کاملاً آویزان است شانه‌ها را تا حد امکان بالابرده و برای مدت زمانی (حدود ۳۰ ثانیه) بصورت ایستا نگه می‌دارد و پس از ۳۰‌ثانیه استراحت دوباره انجام می‌دهد و این تمرین را ۳ تا ۵‌مرتبه انجام دهد.
(‌بعد از چند جلسه تمرین فرد می‌توانید تمرین را در حالیکه وزنه‌هایی مساوی (‌حداقل ۲کیلوگرمی)در دست‌ها دارد انجام دهد)
نکته: تمرینات فوق را می‌توان در حال نشسته روی صندلی که دو طرف آن آزاد باشد انجام داد و به‌جای استفاده از وزنه می‌توان از یک یار کمکی خواست روی شانه‌ها ایجاد مقاومت کند.
تذکر: برای تثبیت وضعیت طبیعی شانه‌ها توصیه می‌شود فرد هنگام ایستادن و راه رفتن دقت نماید شانه‌های خود را در حالت طبیعی نگه دارد و هنگام نشستن‌های طولانی مدت از صندلی‌های دسته‌دار استفاده نموده و ساعدهای خود را روی دسته‌ها قرار دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی