[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۳
  • دوره جدید

مؤسسان مدارس غیردولتی خیرین مدرسه‌دار و از بهترین کارآفرینان‌اند، روزنامه شیراز نوین

زینی‌وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی در شیراز مطرح کرد:
مؤسسان مدارس غیردولتی خیرین مدرسه‌دار و از بهترین کارآفرینان‌اند

 

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

گزارش کامل شیرازنوین از مجموعه جلسات و دیدار‌های مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با استاندار فارس، اعضای شورای آموزش و پرورش استان، مدیرکل و شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش، مؤسسان و مدیران مراکز و مدارس غیردولتی استان فارس در سفر اخیر خود و هیئت همراه به شیراز
دیدارهای زینی‌وند با استاندار فارس، شورای آموزش و پرورش استان، مدیرکل آموزش و پرورش و شورای هماهنگی مؤسسان و مدیران مراکز و مدارس غیردولتی فارس
هفته پایانی اردیبهشت ماه ۹۷مجموعه مدارس غیردولتی، اعم از مسئولان و مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی فارس با رویدادها و رخدادهای خوبی رو برو بودند. اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل و کارشناسی مدارس غیردولتی ناحیه یک شیراز به طور ویژه برنامه‌ریزی سفر یکی از عالی‌ترین مقامات وزارت آموزش و پرورش کشور به شیراز را برعهده داشتند. مجتبی زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی این وزارتخانه که به همراه هیئتی از مدیران بخش‌های مختلف حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش به شیراز سفر کرده بود، پس از آنکه در فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب مورد استقبال عبدالرسول احمدی سرپرست آموزش و پرورش فارس و تنی چند از مدیران ارشد آموزش و پرورش استان قرار گرفت، در دو روز اقامت خود در دیار حافظ و سعدی و سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، پس از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت سیدمیراحمدبن موسی (شاهچراغ) علیه السلام و حضور در جلسات کاری و دیدارهای فشرده با مسئولان اجرایی استان، حرف‌های ناگفته خود را با مؤسسان و مدیران مراکز و مدارس غیردولتی شیراز و فارس زد و رهنمود‌های لازم را در این‌باره ارائه داد. آنچه در ادامه خواهید خواند، گزارشی است نسبتاً جامع و کامل از دیدارها و گفتگوهای وی و همکاران او با استاندار، سرپرست آموزش و پرورش، اعضای شورای آموزش و پرورش و شورای هماهنگی مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی شیراز و فارس که اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی  اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در سایت خبری خود منتشر نموده است.
مؤسسان مدراس غیردولتی، از بهترین کارآفرینان هستند
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: شوراهای آموزش و پرورش تضصمین کننده مشارکت‌ها هستند و شأن این سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و گره‌گشایی از مشکلات آموزش و پرورش بر اساس مقتضیات ملی و محلی است.
مجتبی زینی‌وند در شورای آموزش و پرورش استان فارس گفت: در دنیای امروز که  سرعت تحولات در آن چشمگیر است، نقش آموزش و پرورش بیش از هر زمانی در توسعه همه‌جانبه جوامع مشخص است. معاون وزیر  آموزش و پرورش گفت: در بیان اهمیت نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار، همین امر کافی است که بسیاری از اهداف مرتبط با توسعه همچون اشتغال، امنیت و سلامت و... از مسیر تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کارآمد امکان‌پذیر است. وی با بیان اینکه «در ارزش‌گذاری یک جامعه به پویایی آموزش و پرورش توجه می‌کنند» گفت:  هیچ جامعه‌ای بدون مشارکت فکری و عملی مردم و همه دستگاه‌ها نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد، چنانچه در بیشتر جوامع به آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد گسترده اجتماعی نگاه می‌شود که هر نهادی مدیریت بخشی از آن را بر عهده دارد. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: در زمینه مشارکت در آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش تضصمین کننده مشارکت‌ها  هستند و استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان، در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش ویژه‌ای دارد. زینی‌وند گفت: در آموزش و پرورش سه وظیفه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا  به شوراهای آموزش و پرورش محول شده است و شأن شورای آموزش و پرورش سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و گره‌گشایی از مشکلات آموزش و پرروش بر اساس مقتضیات ملی و محلی است. وی با اشاره به مشارکت‌های مردمی در مدارس غیردولتی گفت: بسیاری از مؤسسان مدراس غیردولتی، بازنشستگان آموزش و پرورش هستند که از روی عشق و برای کمک به نظام تعلیم و تربیت در این مسیر قدم گذاشته‌اند و با مشکلات زیادی نیز روبرو هستند که در صورت نبود حمایت کافی از آنها، مشکلات آنها تداوم خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «مؤسسان مدراس غیردولتی بهترین کارآفرینان هستند» افزود: با فعال شدن مدارس غیردولتی، تعدادی از جوانان تحصیل کرده نیز مشغول به کار می‌شوند و بر همین اساس، لازم است در زمینه‌های مختلف همچون اعطای تسهیلات و رفع موانع و مشکلات کاری، از آنها حمایت کرد. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس  قانون، نگاه به مدراس غیردولتی در زمینه عوارض و مالیات، باید همانند مدراس دولتی باشد و تمامی قوانین و مقررات عمومی حاکم بر آموزش و پرروش بر این مدراس نیز حاکم است. وی با اشاره به معاف بودن مدارس غیردولتی از پرداخت همه عوارض و مالیات‌ها، به جز مالیات‌های تکلیفی، افزود: درخواست ما از استاندار فارس به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش و بالاترین مقام اجرایی استان این است که با تشکیل کارگروهی از مسئولان مرتبط با امر مدارس غیردولتی، زمینه رفع موانع و مشکلات آنها را فراهم نمایند.
نقش مدارس غیردولتی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت انکارناپذیر است
استاندار فارس گفت: مدارس غیردولتی به عنوان بازوان کمکی در کنار مدارس دولتی، نقش اساسی در پیشبرد اهداف کلان تعلیم و تربیت دارند. اسماعیل تبادار در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد گفت: با توجه به اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های گسترده آموزش و پرورش را تأمین نمایند، یکی از هدف‌ها و برنامه‌های سیاست‌گذاران بخش آموزشی کشور، توسعه مشارکت‌های مردمی در تأسیس، اداره و تأمین هزینه‌های آموزشی و پرورشی است. استاندار فارس اضافه کرد: مدارس چه دولتی، چه غیردولتی یا هر نوع دیگر، مکان مقدسی است که نقطه آغاز علم‌آموزی هر فردی در جامعه محسوب می‌شود که تنها هدف آن، ارتقای سطح سواد دانش‌آموزان و همچنین تربیت و پرورش آنان در محیطی پاک و سالم است. تبادار پرداختن به مسائل مدارس غیردولتی را یکی از ارکان عمومی نظام آموزش و پرورش خواند و ابراز داشت: باید به نکاتی که لازمه پرداختن به مدارس دولتی و به خصوص غیردولتی است نگاه عمیق‌تر شود و از مراکز علمی و پژوهشی که در این زمینه مرتبط و نقش‌آفرین هستند استفاده شود. نماینده عالی دولت در استان تأکید کرد: ضرورت پرداختن به مدارس غیردولتی با توجه به ساز و کار و برنامه‌ای که برای کیفیت‌بخشی و مطلوبیت آموزشی و فرهنگی در آنها وجود دارد، از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. استاندار فارس تأکید کرد: مدارس غیردولتی باید آسیب‌شناسی شود که آیا منطبق با روال و سیاست‌های مدارس دولتی در امر آموزش و پرورش عمل کرده؟ آیا در این رابطه بر مدارس دولتی رجحان داشته یا در آن کاستی‌هایی نسبت به مدارس دولتی در امر آموزش و پرورش وجود دارد؟
صرفه‌جویی یک‌هزارمیلیاردی مدارس غیردولتی فارس برای آموزش‌وپرورش
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: کلیدواژه اصلی آموزش و پرورش، تفکر است و باید دانش‌آموزان را به تفکر و خلاقیت واداشت. عبدالرسول احمدی در جمع مؤسسان مدارس غیردولتی شیراز که با حضور زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی برگزار شد گفت: مدارس و مراکز غیردولتی فارس از کیفیت و کمیت مطلوبی برخوردار هستند، به نحوی که توانسته‌اند در زمینه سلول‌های نانو، آزمایشگاه و سایر فعالیت‌های علمی و آموزشی، به یک الگوی خوب برای سایر مدراس در سطح کشور تبدیل شوند. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس ضمن تأکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از این مدراس، با اشاره به فعالیت هنرستان غیرانتفاعی فنی و حرفه‌ای و کاردانش امیرکبیر شیراز گفت: این هنرستان با توجه به فعالیت‌های مختلفی که در زمینه آموزش مهارت‌های مختلف و سایر علوم تخصصی انجام داده می‌تواند الگوی خوبی برای مدارس سراسر کشور باشد. احمدی این رویکرد را مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی عنوان کرد و گفت: چشم‌انداز ما بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، این است که خروجی و محصول نهایی آموزش و پرورش، باید هم‌زمان در ۵بعد از ابعاد وجودی شامل علم، ایمان، عمل و اخلاق با محوریت تفکر تربیت شود. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: تفکر، کلیدواژه اصلی آموزش و پرورش است و باید دانش‌آموزان را به تفکر و خلاقیت واداشت. وی با اشاره به نقش ویژه مدراس غیردولتی در آموزش و پرورش گفت: اداره مشارکت‌ها در فارس توانسته نزدیک به یک هزار میلیارد در زمینه ساختمان و نیروی انسانی و همچنین سرانه دانش‌آموزی برای آموزش و پرورش صرفه‌جویی ایجاد کند، به نحوی که در برخی از نواحی فارس، بیش از ۳۰درصد آموزش توسط مدراس غیردولتی و با کیفیت مطلوب انجام می‌شود. احمدی با تأکید بر لزوم کاهش موانع موجود در راه‌اندازی مراکز و مدراس غیردولتی گفت: برای این مهم، کمیته مشترکی  در فارس با محوریت استاندار تشکیل و در آن از همه دستگاه‌های مرتبط با این موضوع همچون شهرداری، مسکن و شهرسازی ، دادگستری و سایر نهادهای مرتبط برای همکاری و رفع موانع همکاری خواسته‌ایم.
در سال‌های اخیر شاهد رشد روبه‌بالای میانگین کشوری مدارس غیردولتی فارس بوده‌ایم
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه کاری خود گفت: در سال ۹۲ حدود ۸درصد دانش‌آموزان در مدراس غیردولتی فارس مشغول به تحصیل بوده‌اند که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و هم‌اکنون این عدد با رشد شایان توجهی به حدود ۱۵درصد رسیده است. رسول قانونی با اشاره به اشتغال‌زایی مدارس غیردولتی در فارس گفت: بیش از ۱۷هزار نیروی آزاد تحصیل کرده و دانشگاهی هم‌اکنون از خدمات بیمه‌ای مدارس غیردولتی فارس به عنوان معلم استفاده می‌کنند که این اشتغال‌زایی قابل توجه است؛ به طوری که هیچ سازمان و نهاد غیردولتی نتوانسته چنین اشتغالی ایجاد کند. وی در ادامه به راه‌اندازی مرکز آموزشی و پژوهشی نیروی انسانی شاغل در مدارس و مراکز غیردولتی فارس اشاره کرد و گفت: این اقدام  در راستای تقویت توان و صلاحیت‌های علمی معلمان شاغل در مدراس و مراکز غیردولتی انجام شده است. رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس همچنین با اشاره به نبود امکان پوشش مدارس غیردولتی توسط گروه‌های آموزشی در ادارات، از تشکیل گروه‌های آموزشی ویژه این مدراس و مراکز در فارس خبر داد و گفت: بازدید از مراکز و مدراس غیردولتی، آموزش و بررسی کمبودهای آنها توسط این گروه در سطح استان انجام می‌شود. تشکیل گروه معلم راهنما برای مدارس ابتدایی و متوسطه غیردولتی، صدور کارت شناسایی و دریافت مجوز صدور تقدیرنامه برای نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی، برگزاری جشنواره‌های مختلف علمی و عملکردی با هدف آموزش و مهارت و توسعه مدارس غیردولتی برای دانش‌آموزان و معلمان و همچنین برگزاری الگوهای برتر تدریس برای معلمان این مداس، از دیگر اقدامات اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس است که قانونی به آنها اشاره کرد. وی گفت: از سال ۹۲ تاکنون  بیش از ۶۰مجتمع آموزشی در سطح استان تشکیل شده که بر همین اساس، استان فارس از نظر ساخت و ساز مجتمع‌های آموزشی غیردولتی، دارای رتبه نخست کشور است. قانونی با اشاره به رشد کیفیت آموزشی این مدارس و مراکز گفت: قبولی دانش‌آموزان مدراس و مراکز غیردولتی در آزمون‌های استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی، کنکور و المپیاد‌های مختلف علمی، از مهم‌ترین دستاوردهای این مدارس است. وی همچنین با اشاره به افزایش میانگین معدل سال سوم متوسطه دانش‌آموزان شاغل در مدارس غیردولتی  فارس گفت: طی سال‌های اخیر از ۱۲مدرسه برتر فارس در سال سوم متوسطه، ۸مدرسه اول، مدارسی غیردولتی بوده که این موفقیت، حاصل تلاش همه همکاران شاغل در این مدراس است. 
فعالیت بیش از سیزده هزار مدرسه غیردولتی در کشور
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در شیراز گفت: بیش از یک میلیون دانش‌آموز در بیش از سیزده هزار مدرسه غیردولتی در کشور تحصیل می‌کنند. مجتبی زینی‌وند در جمع مؤسسان مدارس غیردولتی شیراز، در سالن مجتمع آموزشی علوم پزشکی این شهر گفت: در ارزش‌گذاری یک جامعه به پویایی آموزش و پرورش توجه می‌کنند، کشوری که بتواند از دانش و تخصص نیروی انسانی خود در راستای توسعه اقتصادی و تولید ثروت استفاده کند موفق است و تنها راه آن آموزش و پرورش است. معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: در هیچ جای دنیا دولت به تنهایی نمی‌تواند وظیفه تعلیم و تربیت را بدون استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ایجاد رابطه مؤثر و معنادار بین مردم و آموزش و پرورش بر عهده گرفته و آن را به سرانجام برساند.زینی‌وند یادآور شد: ملتی می‌تواند امیدوار به آینده باشد که بتواند انسان‌هایی فکور و بامهارت و توانمندی تربیت کند، چراکه مدار و مبنای تحول هر جامعه‌ای تحول در آموزش و پرورش است. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر اهمیت کار سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی مدارس غیردولتی گفت: کاری که مؤسسان در مدراس غیردولتی می‌کنند، چیزی جز تلاش برای توسعه کشور نیست و کسانی که با فعالیت این مدارس مخالفت دارند، این مهم را می‌دانند. وی افزود: مؤسسان مدارس غیردولتی این امکان را داشته‌اند تا سرمایه خود را در جایی به جز آموزش و پرورش و با ریسک‌پذیری کمتر هزینه کنند و این اقدام آنها برای سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و تأسیس مداس غیردولتی، ناشی از عشق آنها به تعلیم و تربیت است. زینی‌وند توجه به آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای تسهیل فرایند مربوط به آموزش و پرورش را از مهم‌ترین عوامل تسهیل در امر توسعه عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در بیش از سیزده هزار مدرسه غیردولتی در کشور تحصیل می‌کنند. وی با تأکید بر لزوم رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر فعالیت مؤسسان مدارس غیردولتی گفت: ذهن مؤسس مدرسه غیردولتی باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه باشد. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های مهارت‌آموزی مجتمع آموزشی هنرستان فنی و حرفه‌ای غیردولتی امیرکبیر شیراز گفت: اگر مسئولان دغدغه مسائل آموزش و پرورش را داشته باشند و دولت نیز کمک کند، می‌توان اینگونه مراکز را در بسیار از نقاط کشور ایجاد کرد و موضوع مهارت‌آموزی را که خواسته وزیر آموزش و پرورش است تقویت کرد.
لزوم توسعه کیفی مدارس هیئت امنایی
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: برای کاهش مشکلات آموزش و پرورش در زمینه منابع انسانی و مالی، لازم است زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم را در زمینه راه‌اندازی مدارس غیردولتی فراهم آوریم. زینی‌وند با اشاره بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش گفت: با توجه به مشکلات آموزش و پرورش در زمینه منابع انسانی و مالی، لازم است زمینه مشارکت هرچه بیشتر را برای مردم فراهم نماییم، چراکه هرچه مراکز و مدارس غیردولتی گسترش یابند، کمکی است برای آموزش و پرورش و از حجم مشکلات کاسته می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: مدارس غیردولتی هرچه بیشتر گسترش یابند، حجم مشکلات مدارس دولتی کمتر می‌شود و با افتتاح یک مدرسه غیردولتی در یک منطقه، مطمئن باشید تراکم کلاس‌ها از ۴۰نفر به ۳۵نفر می‌رسد. زینی‌وند با بیان اینکه خیلی از مؤسسان مدارس غیردولتی حتی ضرر هم می‌کنند یادآور شد: این‌طور نیست که همگی از وضعیت خوبی برخوردار باشند، لذا باید به عمق مسائل چه در بحث نیروی انسانی، چه در بحث هزینه‌ها، چه در بحث برون‌سپاری و سایر بخش‌ها توجه داشت.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات ناشی از توقف کار مدارس غیردولتی گفت: فعالیت هر مدرسه غیردولتی که متوقف شود، بارش بر دوش دولت می‌افتد. وی با اشاره به کمبود فضا‌های آموزشی و تقاضای برخی از مؤسسان برای فعالیت این مدارس در نوبت بعدازظهر گفت: اجازه فعالیت مدارس غیردولتی در شیفت بعدازظهر، فقط با مصوبه شوای سیاست‌گذاری مرکزی است و در برخی از استان‌ها این مجوز با توجه به مشکلات مناطق و با تقاضای مدیرکل استان صادر شده است.
زینی‌وند در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سیاست ما در شورای سیاست‌گذاری این است که تا جایی که می‌توانیم نظارت‌هایمان را قوی کنیم و از تخلفاتی که در این حوزه به وجود می‌آید پیشگیری کنیم. وی با اشاره به فعالیت مدارس هیئت امنایی نیز گفت: فلسفه تأسیس مدارس هیئت امنایی، کیفیت‌بخشی به بحث آموزش و پرورش در مناطقی است که اولیا توانایی کمک به آموزش و پرورش فرزندانشان را دارند و بر همین اساس، کیفیت‌بخشی و ساماندهی مناسب این مدارس یکی از سیاست‌های امسال است که به دنبال آن هستیم. معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مرحله پایانی تدوین آیین‌نامه پرورشی هستیم گفت: ما هم‌اکنون در مرحله پایانی تدوین آیین‌نامه مراکز پرورشی هستیم و توافقاتی صورت گرفته تا موضوع به صورت جدی پیگیری شود. همچنین در خصوص خرید خدمات آموزشی نیز امسال یک ردیف بودجه‌ای به این امر اختصاص یافته که از ابتدای سال با قولی که دوستان ما در سازمان مدیریت داده‌اند، احتمالاً از ابتدای سال این برنامه‌ریزی را داشته باشیم که بتوانیم حقوق معلمان خرید خدمات را بدهیم. زینی‌وند با تأکید بر اینکه نباید کاری کنیم که قانون شکسته شود و اقدامی بر خلاف قانون صورت پذیرد گفت: باید سعی کنیم در عین رعایت قانون، در برخی موارد از سخت‌گیری‌های بی‌مورد نیز پرهیز کنیم، چراکه تعامل و همکاری خوب تمامی بخش‌ها می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه را برطرف نماید. وی با اشاره به تصویب ماده ۱۲ گفت: این ماده می‌گوید کلیه فضاهای مازاد آموزش و پرورش و پروژه‌های نیمه‌تمام باید در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی قرار بگیرد و زمین‌هایی که کاربری آموزشی دارند و آموزش و پرورش نمی‌تواند آنها را بسازد، باید در اختیار مؤسسان مدارس غیردولتی که قصد انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را دارند قرار گیرد؛ لذا این اماکن برای همیشه کاربری آموزشی خواهند داشت و کسی حق ندارد اینها را تغییر کاربری بدهد.
ابتکارات خیلی خوبی در مدارس غیردولتی فارس صورت گرفته است
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در سخنانی با اشاره به سفر معاون وزیر به استان فارس و بازدیدهایی که صورت گرفت گفت: در دیداری که با مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی داشتیم، مسائل و مشکلات مرتبط در این حوزه بیان شد. عبدالرسول احمدی با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد گفت: امیدواریم بتوانیم با تلاش و پشتکار و همکاری یکدیگر، این ظرفیت‌ها را توسعه دهیم و بیش از پیش بر این توانمندی‌ها بیافزاییم. احمدی با بیان اینکه کارها و ابتکارات خیلی خوبی در استان صورت گرفته است گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس مرکز آموزش نیروی انسانی و سایر خدماتی که در حوزه اداره مشارکت‌ها ارائه می‌گردد اشاره نمود که اقدامات بسیار خوبی بوده و دوستان، هم در اداره کل و هم در مناطق و شهرستان‌ها استقبال خیلی خوبی داشته‌اند.
اشتغال نزدیک به ۱۵درصد دانش‌آموزان فارس در مدراس غیردولتی
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۱۹هزار دانش‌آموز استان فارس در مراکز و مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که این امر، موجب صرفه‌جویی شایان توجهی در تامین هزینه‌های ساخت مدرسه، تأمین نیروی انسانی مدارس و همچنین تأمین سرانه دانش‌آموزی برای دولت شده است. رسول قانونی در شورای آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به صرفه‌جویی حاصل از تأسیس مدارس غیردولتی در فارس برای دولت گفت: اداره مشارکت‌ها در فارس توانسته نزدیک به یک هزار میلیارد تومان در زمینه ساختمان و نیروی انسانی و همچنین سرانه دانش‌آموزی برای دولت صرفه‌جویی ایجاد کند. 
رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس گفت: در دوره ابتدایی، بیش از ۵۵هزار دانش‌آموز در قالب ۳هزار و ۲۱۷کلاس و ۵۰۳مدرسه غیردولتی در فارس مشغول به تحصیل هستند که از این مسیر، بیش از ۳۳۰میلیارد برای دولت صرفه‌جویی حاصل شده است. قانونی با اشاره به اشتغال بیش از ۱۵هزار دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه اول مدارس غیردولتی در قالب ۷۹۷کلاس درس و ۲۱۸ مدرسه گفت: از این طریق نیز بیش از ۱۲۰میلیارد تومان و به همین میزان نیز در دوره دوم متوسطه صرفه‌جویی شده است. وی یادآور شد: ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۷هزار نیروی جوان تحصیل‌کرده  استان، از دیگر مزایای مهم فعال‌سازی مدارس غیردولتی در فارس برای دولت است.
قانون شوراهای آموزش‌وپرورش، گره‌گشای بسیاری از مشکلات نظام تعلیم و تربیت است
مدیر شوراهای وزارت آموزش و پرورش گفت: ظرفیت‌های قانون شوراهای آموزش و پرورش در صورت توجه، گره‌گشای بسیاری از مشکلات نظام آموزشی است. رسول پاپایی در شورای آموزش و پرورش استان فارس، با اشاره به اهداف قانون شوراها تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف قانون شوراها بسط و نهادینه کردن مشارکت و بسترسازی برای حضور بخش‌های دولتی و غیردولتی در امر تعلیم و تربیت است. مدیر شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه در برابر نظام مدیریتی مشارکتی نظام مدیریتی استبدادی قرار دارد افزود: مشارکت واجد سه ارزش تمرکززدایی و نظارت مردم بر مسئولان و ایجاد فرصت پیشرفت برای همگان است و گاه به همین دلیل بسط و گسترش این امر مبارک، مورد استقبال برخی مدیران تمرکزگرا قرار نمی‌گیرد. نماینده وزیر در آموزش و پرورش مناطق  آزاد خاطرنشان کرد: حضور استاندار به عنوان بالاترین مقام سیاسی و اجرایی استان به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش، نشان دهنده اهمیت این شورا است و از آن جا که شأن این شورا برنامه‌ریزی و نظارت و اجرا است، باید شأن دستور و مصوبات این شورا هم متناسب با جایگاه آن طراحی شود. پاپایی تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به اهمیت آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور‌ها، دستگاه‌هایی که بر اساس قانون شوراها تکالیفی متوجه آنها است، بیش از پیش در انجام این تکالیف و تحقق مصوبات آن تلاش کنند. مدیر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش، مشارکت‌جویی و حضور مردم فارس را در فعالیت‌های مشارکتی خوب توصیف کرد و گفت: عملکرد شورای آموزش و پرورش فارس قابل دفاع است و در بسیاری از شاخص‌ها، از جمله شوراهای برتر کشور است .
یکی از رویکردهای اصلی وزارت آموزش‌وپرورش، مهارت‌آموزی است
سیدمصطفی آذرکیش در جلسه شورای آموزش و پرورش فارس افزود: هم‌اکنون ۳۷درصد دانش‌آموزان کشور در قالب ۲۰۱رشته مهارتی در هنرستان‌های  فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که این آمار در استان فارس نیز برابر با میانگین کشور است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای پوشش ۵۰درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌های  فنی و حرفه‌ای و کاردانش تا پایان برنامه ششم توسعه افزود: یکی از ظرفیت‌های ویژه‌ای که می‌تواند در تحقق این مهم مؤثر باشد، بخش غیردولتی و خصوصی است.
آذرکیش افزود: از جمله ظرفیت‌های موجود، می‌توان به ظرفیت‌های بخش صنعت و معدن و تجارت، کارخانجات و مؤسسات تولیدی و خدماتی اشاره کرد که می‌‌توانند با راه‌اندازی دفاتر همکاری در شهرک‌های صنعتی و ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه و فراهم کردن زمینه ورود دانش‌آموزان در محیط‌های واقعی کار در قالب برون‌سپاری، به امر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کمک کنند. وی گفت: با سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد اشتغال بیشتر، می‌توان از میزان آسیب‌های اجتماعی نیز کاست و امید است با ایجاد مشوق‌های کارفرمایی، برای کسانی که در حوزه آموزش مهارتی با آموزش و پرورش مشارکت دارند، این اقدام گسترش یابد.
باید نگاه ویژه‌ای به مدارس غیردولتی داشته باشیم
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حمایت استاندار فارس از فعالیت‌های آموزش و پرورش گفت: کمبود شدید نیروی انسانی و منابع مالی در آموزش و پرورش و وجود ظرفیت‌های خوب در بخش خصوصی، ایجاب می‌کند نگاه ویژه‌ای به موضوع مدراس غیردولتی داشته باشیم. 
عبدالرسول احمدی گفت: افراد زیادی هستند که توانایی و تمایل سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارند که لازمه جذب مشارکت آنها، همکاری همه نهاد‌های مرتبط برای رفع موانع و محدودیت‌های راه اندازی این مدراس است.
وی یادآور شد: میانگین میزان مشارکت مدارس غیردولتی در امر آموزش در سطح کشور ۱۱درصد است و این در حالی است که در فارس این میانگین نزدیک به ۱۵درصد است، به نحوی که در برخی از نواحی شیراز، بیش از ۳۰درصد دانش‌آموزان در مدراس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی