[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۴
  • دوره جدید

نظام شهرسازی یک‌بار برای همیشه قانونمند شود، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین - پیمان کشاورز
 سی‌و‌نهمین جلسه علنی شورای شهر شیراز روز گذشته به بررسی لایحه بهای خدمات مربوط به شیوه‌نامه اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی طرح تفضیلی شهر شیراز برای کاربری‌های مجاز و مشروط در پهنه‌های عملکرد پرداخت که در این بررسی هفت تبصره از این لایحه که به ترسیم شکل کلی موضوع پرداخته بود، تصویب شد.  درنهایت لایحه هشتم که محل مناقشه میان اعضا بود به کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی ارجاع شد. 
مطابق بند هشت این لایحه کلیه مراکز فرهنگی که در پهنه‌های اعلام‌شده شهری به‌ویژه مناطق برخوردار و پرتردد قرار دارند مشمول پرداخت بهای خدمات به شهرداری می‌شوند که در مباحث مطرح‌شده مخالفان به‌طور کلی با تأکیدبر روند فرهنگی بودن شورای پنجم تصویب این تبصره از لایحه فوق را خلاف موضوع عنوان کردند و موافقان نیز با اظهار این موضوع که این‌گونه مراکز با ایجاد ترافیک و مسدود کردن شریان‌های عبور و مرور شهری باعث تحمیل هزینه‌های گزافی به شهرداری جهت تسهیل ترافیک می‌شوند، خواستار تصویب این طرح بودند. 
در حاشیه این جلسه سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگویی اظهار داشت: موضوع تبصره مورد بحث مؤسسات و آموزشی، فرهنگی و ورزشی بود که نحوه دریافت و پرداخت بهای خدمات برای آنها را تعیین می‌کند که بنابه پیشنهادهای گوناگون مطرح‌شده در صحن شورا و ایجاد نظرات و بحث‌های مختلف مقرر شد تا این تبصره در کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان کمیته اصلی و در کمیسیون فرهنگی اجتماعی به‌عنوان کمیسیون فرعی بررسی شده و مجدداً هفته آینده در صحن ارائه شود. 
مهدی حاجتی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان یکی‌از موافقان این لایحه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: 
بر چه اساس می‌بایست عده‌ای خاص با دراختیار گرفتن نقاطی که به‌لحاظ برخورداری شرایط ویژه‌ای دارند و در عین حال موجب بروز و تشدید ترافیک می‌شوند، از زیر بار پرداخت هزینه‌های تحمیلی عملکردشان به شهرداری شانه خالی کنند و این هزینه‌ها و خسارت‌ها را تمام شهروندان پرداخت کنند؟ وی افزود: ما با وضع چنین عوارضی و رفتن به سمت لغو قوانین بالادستی می‌خواهیم به‌سمتی برویم که نظام شهرسازی را یک‌بار برای همیشه قانونمند کنیم. حاجتی تصریح کرد: چرا برای حل موضوعی که با یک ماده قانونی می‌توان آن را رفع کرد بخواهیم روگذر و زیرگذری با هزینه‌های آنچنانی ایجاد کنیم؟ درواقع این روند نوعی کار نرم‌افزاری است که باید طی سال‌های گذشته انجام می‌شده است. نائب رئیس کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی با بیان اینکه ترافیک را گروه‌هایی ایجاد می‌کنند که درآمد به‌نسبت خوبی دارند ولی عوارض را شهروندانی می‌دهند که درآمدی نیز ندارند گفت: بنا داریم تا این چرخه ناعادلانه را اصلاح کنیم. حال اگر کسی کماکان دوست دارد تا در موقعیت فعلی خود باقی بماند هیچ اشکالی ندارد. باپرداخت بهای خدمات تعیین‌شده می‌تواند در محل خود باقی بماند و ما نیز از محل پرداخت همین مبالغ پروژه‌هایی را در منطقه تعریف می‌کنیم و چنانچه کسی تمایلی به ماندن در موقعیت فعلی خویش نداشت می‌تواند به‌سمت سایر مناطقی که دارای معافیت هستند نقل مکان کند.
در بخش دیگری از این جلسه تغییر کمیته نام‌گذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شیراز به کمیسیون نام‌گذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شیراز در دستور کار قرار داشت که با اکثریت آرا‌ تصویب شد. بنابه اظهار رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تغییر کمیته
 به کمیسیون در جهت حفظ اختیارات اعضای شورا صورت گرفت و به موجب این تغییر حق رأی سایر نهادها و سازمان‌ها در کمیسیون نامگذاری وجاهت قانونی نداشته و از این به بعد تنها 5عضو کمیسیون که از اعضای شورا هستند، حق رأی خواهند داشت. مهدی حاجتی عنوان کرد که علی‌رغم این موضوع کماکان سایر نهادها و سازمان‌های مربوطه به‌عنوان مشاور در کنار کمیسیون خواهند بود و بدین ترتیب کمیسیون دهم شورای شهر نیز باعنوان کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شیراز تشکیل شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی