[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۱۶۰
  • دوره جدید

زمان تنها مسئله مهم در تشخیص کودکان استثنایی است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه گزارش
shomalianm@gmail.com

در بسیاری از کشورها نظام آموزش‌وپرورش، معمولاً در بدو ورود کودکان به مدرسه آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا کودکانی که دارای نیازهای ویژه هستند شناسایی شده و بتوان برای آنها برنامه‌هایی متناسب با نیازهایشان طراحی کرد و در صورت لزوم، محیط آموزشی جداگانه‌ای برایشان در نظر گرفته شود. در کشور ما نیز سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی از سال 1375 و هر ساله طرحی با عنوان سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را اجرا می‌کند. طرح سنجش سلامت با هدف سنجش و تعیین جایگاه نوآموزان و پیشگیری از بروز مشکلات در طول تحصیل افراد ایجاد شد؛ شناسایی به موقع مشکلات کودک و تعیین شرایط تحصیلی او براساس این مشکلات می‌تواند به کودک در تحصیل بهتر کمک کند. پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها، بهبود کیفیت آموزش و همچنین کنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دانش‌آموزان از اهداف این طرح است. 
سنجش سلامت نوآموزان هر ساله برای کودکانی انجام می‌شود که شش سال تمام داشته و می‌خواهند به کلاس اول بروند؛ این ارزیابی‌ها برای پیش‌دبستانی‌ها اختیاری بوده و والدین در صورت تمایل می‌توانند فرزندشان را قبل از ورود به پیش‌دبستانی برای این طرح ثبت‌نام کنند. 
ثبت‌نام در این طرح در گذشته به این صورت بود که اولیای دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه کرده و پس از تحویل مدارک به مسئولان مدرسه، نوبت مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت را دریافت می‌کردند که براساس آن، والدین به همراه کودک به مکان و زمان مشخص‌شده برای سنجش سلامت مراجعه می‌کنند، اما از سال 1399، نوبت‌دهی کلاس‌اولی‌ها برای سنجش سلامت، آنلاین و الکترونیکی شده است. در مرحله اول، نوآموز به پیش‌دبستانی یا دبستان محل ثبت‌نام مراجعه کرده و نوبت پایگاه سنجش را از مدرسه دریافت می‌کند؛ لازم است در هنگام مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت، والدین اصل شناسنامه خود و فرزندشان، کارت واکسیناسیون و یک قطعه عکس سه در چهار از نوآموز را همراه داشته باشند.
پس از انجام ارزیابی‌های غربالگری اولیه و تکمیل اطلاعات در این بخش در صورتی که نیاز به ارزیابی تخصصی نباشد نتایج ارزیابی‌ها در سامانه توسط مسئول پایگاه ثبت می‌شود. پس از ثبت اطلاعات در سامانه، لازم است والدین به همراه نوآموز به مراکز خدمات جامع سلامت(پایگاه‌های سلامت یا خانه‌های بهداشت) مراجعه کرده تا غربالگری اولیه بررسی شده و کارت واکسیناسیون نوآموز تکمیل گردد و بعد از انجام این مرحله، لازم است به مدرسه مورد تقاضا برای ثبت‌نام مراجعه کنند. نو آموزانی که در ارزیابی‌ها مشکوک به مشکلات بینایی، شنوایی و جسمی باشند لازم است برای ارزیابی‌های بیشتر به مرحله تخصصی ارجاع داده شوند و پس از انجام این ارزیابی‌های تخصصی به پایگاه اولیه ارجاع داده می‌شوند تا مسئول پایگاه اطلاعات آنها را در سامانه ثبت کند.
 لزوم آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص اهمیت سنجش سلامت نوآموزان
آگاه‌سازی خانواده‌ها در خصوص اهمیت سنجش سلامت نوآموزان یک ضرورت است؛ یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی تحصیلی دانش‌آموزان سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی است و بر این اساس آموزش‌وپرورش با تمام توان و با بسیج همه امکانات، برای اجرای هرچه بهتر این طرح تلاش می‌کند. اولیای دانش‌آموزان، شرکای راهبردی آموزش‌وپرورش هستند و نقش مهمی در موفقیت‌های برنامه‌های آموزشی دارند؛ یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت برنامه‌های عملکردی، مشارکت همه‌جانبه اولیا در برنامه‌های آموزش‌وپرورش است و طرح سنجش سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین آموزش‌وپرورش آگاه‌سازی والدین در خصوص سنجش سلامت را در دستور کار قرار داده است.
 تداوم سنجش نوآموزان تا 20 خردادماه
به گفته رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور، برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان تا ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ تمدید شد. حجت‌الله الماسی در این خصوص گفته است که به منظور اتمام به‌موقع سنجش سایر نوآموزان جامانده از برنامه سنجش و تسریع در روند پیش‌ثبت‌نام و انجام سایر فرایندها، از جمله سفارش کتب‌ درسی و ثبت‌نام قطعی نوآموزان، برنامه ملی سنجش تا ۲۰ خرداد تمدید شد و توصیه اکید می‌شود والدین در اسرع وقت نسبت به نوبت‌گیری از طریق سامانه my.medu.ir اقدام کنند. وی همچنین به این موضوع اشاره داشته است که تمامی فرآیند نوبت‌گیری، ارزیابی و ثبت‌نام نوآموزان کاملاً الکترونیکی بوده و انتقال داده‌ها و اطلاعات از سامانه سیرت به سامانه سیدا(ثبت‌نام قطعی) صورت می‌گیرد.
 ورود یک‌میلیون و 500هزار نوآموز به مدارس
به گفته رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور امسال یک میلیون و ۵۰۰هزار نوآموز در مهر ۱۴۰۳ وارد مدارس می‌شوند. حجت‌الله الماسی اعلام کرده است که طرح سنجش سلامت نوآموزان در سال تحصیلی جاری با چند تغییر اساسی روبه‌رو شده و سنجش موقت امسال به سنجش دائمی در طول سال تبدیل شده است. به گفته وی تبدیل سنجش‌گران عادی به آزمون‌گرهای متخصص و درمانگر در مراکز سنجش از دیگر تغییرات طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو است.
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور می‌گوید: در گذشته توان‌بخشی نوآموزان تنها در مراکز جامع سنجش آموزش توان‌بخشی و توسط مربیان متخصص انجام می‌شد، اما در طرح جدید، خانواده‌ها با دریافت آموزش‌های لازم و مقدماتی در کنار مراکز جامع و مربیان، تکمیل‌کننده توان‌بخشی کودکان خود می‌شوند. 
وی استان فارس را اولین استان کشور در اتمام طرح جامع سنجش نوآموزان معرفی کرده و بیان می‌کند: با تلاش‌های صورت‌گرفته استان فارس توانسته قبل از پایان فرصت سنجش و قبل از همه استان‌ها کار سنجش را به اتمام برساند. به گفته الماسی، طرح سنجش نوآموزان از آذرماه سال گذشته و هم‌زمان با سراسر کشور در استان فارس آغاز شد با تلاش‌های صورت‌گرفته زودتر از سایر استان‌ها به پایان رسید.
 فارس، اولین استان کشور در اتمام طرح جامع سنجش نوآموزان
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی فارس هم در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: نقش کلیدی سنجش قبل از ورود به مدرسه در روند آموزش بسیار حائز اهمیت است و والدین دارای کودک 4 تا 6ساله باید هرچه سریع‌تر برای سنجش مهارت فرزندان از طریق ثبت‌نام در برنامه ملی سنجش اقدام کنند. خلیل عابدی ادامه می‌دهد: خانواده‌های دارای فرزند ۴ تا ۶ سال باید در خصوص اقدام به‌موقع برای شرکت دادن فرزندان خود در برنامه ملی سنجش هرچه سریع‌تر اقدام کنند و زمان را از دست ندهند.
وی با اشاره به فعالیت مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله بهنگام به‌عنوان یکی از اقدامات مؤثر در شناسایی دانش‌آموزان کم‌توان می‌گوید: این مراکز با سنجش نوآموزان در بدو ورود به تحصیل اقدام و برای رفع مشکلات دانش‌آموزانی که مشکلاتی در یادگیری و توان ذهنی دارند، تلاش می‌کنند.
عابدی می‌افزاید: این مراکز در استان سال گذشته مقام اول کشور را کسب کرده‌اند و در تمام مناطق 59گانه قرار است فعالیت این مراکز تقویت شود. بدین‌ترتیب تمامی نوآموزان کلاس اولی در این مراکز جامع سنجش شده و مشکلاتی در خصوص یادگیری، بیش‌فعالی، اختلال سلوک و... در آنها قبل از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان فارس اضافه می‌کند: آن دسته از نوآموزانی که باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند و آن دسته که امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند یا در مدارس عادی هم در حال تحصیل هستند، با مداخلات آموزشی زیر نظر این مراکز جامع به تحصیل خود ادامه می‌دهند. عابدی تأکید می‌کند: مثلاً اگر دانش‌آموزی فقط در درسی مانند ریاضی یا املا دچار مشکل یادگیری است، ضمن تشخیص درست در مراکز جامع و سپس آموزش و توان‌بخشی و کار مداخله‌ای آموزشی طی 10 جلسه، مشکلش برطرف خواهد شد و در مدرسه عادی به تحصیل خود ادامه خواهد داد. 
وی از شناسایی 400 دانش‌آموز استثنایی در سال تحصیلی گذشته در استان فارس در قالب سنجش‌های مراکز جامع خبر داده و بیان می‌کند: 100هزار نوآموز امسال در این مراکز ارزیابی شدند و در این سنجش‌ها تشخیص داده شد. عابدی ادامه می‌دهد: طرح سنجش نوآموزان رده سنی 4 تا 6 سال در استان اجرا می‌شود و از والدین درخواست داریم با مراجعه به آدرس my.medu.ir ضمن دریافت نوبت، به نزدیک‌ترین پایگاه مرکز جامع در محل زندگی خود مراجعه کنند و نوآموزان خود را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند.
وی تصریح می‌کند: مسئله اصلی زمان نیست؛ بلکه تنها مسئله زمان است و خانواده‌ها برای ساختن فردای بهتر فرزندان خود باید امروز تدبیر کنند و با انجام به‌موقع سنجش، فرزند خود را از آفت‌های تحصیلی‌رشدی در امان نگه دارند.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان فارس ادامه می‌دهد: فرزندان شما قبل از ورود به مدرسه الزاماً باید در برنامه ملی سنجش شرکت کرده و از نظر بینایی، شنوایی، رشد جسمی، ذهنی و رفتاری مورد بررسی قرار گیرند تا اگر احیاناً در هریک از این موارد مشکلی وجود دارد، با مداخله بهنگام راهکارها ارائه شود که در بسیاری از موارد، درمان به طور قطع صورت می‌گیرد. چنانچه در این مورد تعلل کنید، مشکل احتمالی فرزند شما دیرتر تشخیص داده می‌شود و زمان لازم برای مداخله را به تأخیر می‌اندازد.
او همچنین تأکید می‌کند: چنانچه فرزند ۴ تا ۶ساله دارید، از همین الآن فرزند خود را جهت نوبت‌گیری سنجش ثبت‌نام کنید. جهت رفاه حال شما عزیزان سامانه نوبت‌گیری را فعال کردیم تا با ورود به سامانه ثبت نام سنجش My.medu.ir، فرزند دلبند خود را جهت سنجش ثبت‌نام کنید.
عابدی می‌افزاید: والدین باید برای نوبت‌گیری به سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و از قسمت «انتخاب نقش» با انتخاب گزینه «والدین و سایر» و تکمیل اطلاعات وارد درگاه شوید؛ اگر در مسافرت، ماشین، روستا، محل کار یا خانه هستید، با گوشی همراه خود به راحتی می‌توانید ثبت‌نام را انجام دهید. او به این نکته اشاره کرد که تیمی مجرب و کارآزموده با نظارت آموزش‌وپرورش استثنایی فرزند شما را ارزیابی می‌کند و در همه احوال مراقب هستند که همه امور کارشناسی‌شده پیش رود.
 250 نوآموز فارس در رده استثنایی قرار گرفته‌اند
عابدی با اشاره به اینکه استان فارس، مقام اول کشور را در سنجش مهارت نوآموزان به دست آورده است، می‌گوید: جشن پایان این سنجش در استان فارس با حضور رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در اسفندماه 1402 برگزار شد. وی می‌افزاید: بهترین زمان سنجش نوآموزان از اول مهر تا اسفندماه است که خانواده‌ها باید به آن توجه داشته باشند، در سنجش سلامت نوآموزان برای سال تحصیلی 1403- 1404 ما 78 هزار نوآموز را تاکنون ارزیابی کرده‌ایم که 4500 نوآموز در خصوص هوش، شنوایی و بینایی ارجاع تخصصی داده شده‌اند.
عابدی اعلام می‌کند: بر‌اساس سنجش‌های صورت‌گرفته تاکنون 250 نوآموز استان در رده استثنایی قرار گرفته‌اند و 800 نوآموز هم دیرآموز و مرزی هستند. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که 7هزار نوآموز 4 تا 5ساله هم مورد سنجش قرار گرفته اند که مهر 1404 به کلاس اول خواهند رفت؛ در نظر داریم که با هدف داشتن فرصت برای مداخله در رفع مشکلات پنهان که خانواده‌ها نمی‌توانند آنها را تخیص دهند سنجش‌ها را به سن 2 تا 3 سال هم کاهش دهیم که این موضوع در بروز مشکلات تحصیلی قطعاً تأثیرات مثبتی خواهد داشت. رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان فارس در پایان تصریح می‌کند: فارس سنجش نوآموزان را به پایان رسانده، اما بازمانده‌های این طرح که به هر دلیلی کودک خود را برای سنجش نبرده‌اند، می‌توانند تا 20 خرداد جاری اقدام کنند.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی