[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۷
  • دوره جدید

چهره، روزنامه شیراز نوین

به‌مناسبت سالروز درگذشت هنریک ایبسن شاعر و نمایشنامه‌نویس نروژی
این مرد همیشه ناراضی

 

هنريك ايبسُن، اديب و نويسنده نروژی، در بيستم مارس 1828م به‌دنيا آمد. ابتدای دوران زندگی هنريک به‌سختی و تلخی گذشت تا اينكه 
با طی تحصيلات متوسطه خود، علی‏رغم علاقه به رشته پزشكی، استعداد در شعر و نمايش‏نامه‏نويسی، او را به راه شعر و ادب كشاند. انقلاب‏های سال 1848م اروپا، ايبسن را به نوشتن تراژدی منظوم كاتيلينا برانگيخت كه ايبسن در اين اثر، در ورای موضوعی تاريخی، نظر تندی درباره لزوم اصلاحات اجتماعی بيان كرد و همين امر موجب عدم نمايش آن شد. با اين حال وی در سال‏های بعد نمايش‏نامه‏های متعددی را روی صحنه برد و به شهرت رسيد. ايبسن پس از چندی، تئاتر نروژ را كه 
به ورشكستگی گراييده بود رها و به خارج از كشور مسافرت کرد و درمدت 25سال، جز برای اقامت‏های كوتاه به نروژ بازنگشت. ايبسن در اين سال‏ها آثار متعددی خلق كرد كه نمايش‏نامه‏های پرگونْتْ، پيمان جوانی و اركان جامعه از آن جمله است. وی هم‏چنين با انتشار نمايش‏نامه‏های خانه عروسک و اشباح، در سراسر اروپا به شهرت رسيد. ايبسُن در سال‏روز هفتاد سالگی در افتخار و احترام غرق بود، با اين همه خود را خوش‏بخت نمی‏يافت و احساس می‏كرد كه نيازی به خودشناسی و تحليل روحی دارد و سرانجام به اين نتيجه رسيد كه به دست آوردن شهرت و افتخار درواقع هم خود او را نابود كرده و هم سعادت نزديكانش را. اثر اين دوره، تراژدی، هنگامی كه با چشمان باز می‏ميريم است. ايبسُن در سال 1899م به اولين حمله قلبی دچار شد و قسمتی از بدنش از كار افتاد. با وجود اين در فكر خلق آثار تازه بود كه دو سال بعد، بر اثر حمله ديگر، از هرنوع فعاليت بازماند و ديگر نتوانست بستر را ترک كند تا اينكه در 23مه 1906م در 78سالگی درگذشت. ايبسن با وجود گام برداشتن به موازات عصر خويش، بيشتر به شخصيت و الهامات عميق درون خودبستگی دارد. در آثار وی، همه‌جا انسان است كه به چشم میخورد. ايبسن 
به زندگی فردی كه به‌سبب عدم سازش با محيط و فشار خردكننده آنها تنها می‏ماند. توجه خاص دارد و اين چنين كسان را افرادی قوی‏تر می‏داند و همه‌جا از آن‏ها در برابر جامعه دفاع می‏كند. ايبسن بزرگ‏ترين نمايش‏نامه‏نويس نروژ و يكی‌از برجسته‏ترين شخصيت‏های تاريخ تئاتر است. نفوذ ايبسن در زمان حيات و پس از مرگ عظيم بوده و آثار نمايشی او، مدت نيم قرن بر محيط نمايش‏نامه‏نويسی تسلط كامل داشته است. ایبسن بیش از 30 نمایشنامه نوشته است که بیشترشان آثار قابل تأملی هستند ولی نمایشنامه «امپراتور و گالیله»، «خانه عروسک»، «دشمن مردم»، «مرغابی وحشی»، «هداگابلر» و «جان گابریل بورکمن» جزء شاهکارهای ایبسن واقع‌گرا به‌شمار می روند. این نمایشنامه‌نویس نروژی توانایی منحصربه‌فردی در درام‌نویسی و شخصیت‌پردازی داشت و طوری داستان را با دیالوگ‌ها پیش می‌برد که قدرت زمین گذاشتن نمایشنامه یا چشم بستن بر نمایش را نخواهید داشت. از طرفی ایبسن به سنت‌شکنی و شنا کردن خلاف جهت آب هم معروف است؛ طوری که نمایشنامه «خانه عروسک» او در سراسر اروپا جنجال به‌پا می‌کند و در هربحثی حرف از این نمایشنامه به میان می‌آید و کار به‌جایی می‌رسد که روی کارت‌های دعوت مهمانی‌های نروژ می‌نویسند: «لطفاً از صحبت کردن در مورد خانه عروسک خودداری فرمایید!»

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی