[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۳
  • دوره جدید

نگاهی به کتاب «مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی با پایتون» تألیف محسن رحمانیان، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

شناسنامه
کتاب مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی با پایتون اثر تألیفی محسن رحمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم در ۲۳۰صفحه به صورت مصور توسط انتشارات نگارخانه اصفهان و به سفارش دانشگاه جهرم در سال ۱۳۹۶ منتشر گردیده است. این کتاب در تیراژ ۱۰۰۰نسخه و بهای هر نسخه ۱۵هزار تومان در قطع وزیری با اصول و معیارهای چاپ و نشر در ایران همراه با فهرست‌نویسی فیپا و ثبت شمارگان در رده‌بندی کنگره، دیویی و کتاب‌شناسی ملی به علاقه‌مندان علوم کامپیوتری تقدیم شده است. معلم کتاب خود را به پدربزرگش که با ایثار جان خود شرایطی را فراهم آورد تا بتواند به آرامش و امنیت زندگی کند و به همسر و فرزندانش که با سعه‌صدر سختی‌های نبودن در کنارشان را تحمل کردند تقدیم نموده است.
فهرست مطالب
در فصل اول این کتاب می‌خوانیم: مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر؛ فصل دوم حل مسئله و الگوریتم‌نویسی؛ فصل سوم زبان برنامه‌نویسی پایتون؛ فصل چهارم ساختارهای کنترلی؛ فصل پنجم تابع در پایتون که هریک از این فصول برای خود پیوست‌ها و پرسش‌هایی نیز دارد.
پیشگفتار کتاب
در پیشگفتار این کتاب چنین می‌خوانیم: «.... در حال حاضر در دانشگاه‌ها توافق جامعی بر سر انتخاب مناسب‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای کلاس‌های مقدماتی برنامه‌نویسی وجود ندارد و در دانشگاه ها در درس مبانی برنامه‌نویسی و برنامه‌نویسی پیشرفته زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی مانند جاوا یا پاسکال آموزش داده می‌شوند. این در حالی‌ست که زبان‌های مفسری مانند پایتون در حال تبدیل شدن به زبان‌های محبوب توسعه نرم‌افزارها هستند.شاهد این ادعا، رتبه چهارم زبان برنامه‌نویسی نسبتاً جدیدی مانند پایتون در بین ده زبان برتر قدیمی‌ و پرکاربرد سال ۲۰۱۶ از دیدگاه مؤسسات معتبر این حوزه است. یکی از چالش‌‌های جدی پیش‌روی مدرسان برای تدریس و دانشجویان برای آموزش مبانی برنامه‌نویسی با پایتون، نبود منابع مناسب فارسی برای آن است؛ لذا مؤلف بر این شد کتابی تهیه نماید که هم جنبه‌های اصلی حل مسئله را در بر گیرد و هم قدمی باشد برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون.
فهرست کتاب
کتاب حاضر در دو بخش اصلی با نام‌های مبانی کامپیوتر و الگوریتم‌ها و زبان برنامه‌نویسی پایتون تهیه شده است. بخش اول این کتاب که هدف اصلی آن آشنایی دانشجویان با مباحث پایه‌ای کامپیوتر و تکنیک‌های حل مسئله و الگوریتم‌نویسی است، به دو فصل تقسیم شده است. فصل اول به عنوان مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر مروری بر ساختار کامپیوتر  دارد و سپس به سراغ موضوع مهم نحوه ذخیره اطلاعات و سیستم‌های رایج عددنویسی در کامپیوترها می‌رویم. در فصل دوم با عنوان حل مسئله و الگوریتم‌نویسی، سعی شده تکنیک‌های عمومی حل مسئله و مراحل مربوط، به زبانی ساده و قابل فهم برای دانشجویان بیان شود. در این فصل از تکنیک نوشتن روند نما برای درک بهتر روال اجرای الگوریتم بهره برده شده است. بخش دوم در ۳فصل تهیه شده است. فصل سوم به منظور آشنایی با مفاهیم پایه در زبان پایتون تنظیم شده است و در فصل‌های چهارم و پنجم، مباحث پیشرفته‌تر مانند ساختار کنترلی و توابع توزیع داده شده است.
سخن پایانی
با وجود اینکه مؤلف تمام سعی خود را بر آن داشته تا بتواند تجربه چندساله خود در تدریس مبانی برنامه‌نویسی را به نحوی مناسب در قالب این کتاب ارائه نماید؛ ممکن است کاستی‌هایی در آن وجود داشته باشد. وی در همین رابطه اظهار داشته است: «... ضمن اینکه پیشاپیش از محضر همه سروران عزیز از خوانندگان گرامی خصوصاً اساتید دانشگاه تقاضامندم نظرات خود را با ما در میان گذاشته و ما را در افزودن غنای این کتاب یاری برسانند.» 
اینجانب (سیدمحی‌الدین حسینی ارسنجانی) هم لازم می‌دانم به سهم خود از تلاش‌ها و زحمات ارزنده نویسنده این کتاب، محسن رحمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه جهرم به جهت تألیف و نگارش کتابی سودمند در حوزه علوم رایانه‌‌ای تشکر نمایم و همچنین تقدیر و سپاس ویژه خود را از مجیدرضا جهان مهین جهرمی که حقیقتاً در سال‌های اخیر با لطف و عنایت بسیار خود به اینجانب کتاب‌های فراوانی از دانشگاهیان و معلمان و نویسندگان گرامی را برای معرفی در روزنامه‌‌های استانی به اینجانب به اهدا نموده و به عنوان مدیر مرکز جهرم‌شناسی و مسئول روابط عمومی دانشگاه جهرم  در حوزه مطالعات و تحقیقات استان فارس بیشتر سعی و نهایت خود را  مصروف داشته است، اعلام می‌نمایم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی