[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۳۰
  • دوره جدید

خوردن پای مرغ برای درد پا مفید است؟ ، روزنامه شیراز نوین

یک روماتولوژیست گفت: مردم از قدیم می‌پندارند که در هنگام دردهای مفصلی، از مواد غذایی چون پای مرغ و پاچه استفاده کنند. این تصور غلط در این دوره همچنان در میان مردم رواج دارد . دکتر علیرضا رجایی، فوق تخصص مفاصل و عضلات (روماتولوژی) بیان کرد: تروما و ضرباتی که به مفاصل به خصوص مفصل زانو وارد می‌شود، یکی از عمده‌ترین دلایل بروز عارضه‌های مفصلی است. البته ناگفته نماند افزایش سن اصلی‌ترین بروز دردهای مفصلی تلقی می‌شود. زانو درد می‌تواند پی‌آمد صدمه دیدن زانو یا بیماری درگیر کننده این مفصل مانند آرتروز باشد و از آنجایی که زانو یک مفصل فعال تحمل کننده وزن و دارای ساختاری پیچیده است، بیش از دیگر مفصل‌ها آسیب می‌بیند.
وی در ادامه افزود: دشواری در راه رفتن، لنگ زدن، قفل شدن زانو، تورم، ناتوانی در دراز کردن زانو، تورم و خشکی، ضعف یا ناپایداری، تق‌تق یا صدا دادن زانو همراه با درد و ناتوانی در صاف کردن کامل زانو از نشانه‌های هستند که با مشاهده آن باید به مشکلات مفصلی در زانو شک کنیم و سریعاً نزد متخصص برویم.
به گفته وی، افزایش وزن یکی از دلایل اساسی در پیدایش دردهای زانویی محسوب می‌شود؛ چرا که ثابت شده است آرتروز و ساییدگی زانوها رابطه مستقیمی ‌با افزایش ‌وزن دارد و هرچه وزن بالاتر برود، احتمال ابتلا به آرتروز نیز بیشتر می‌شود. مقدار کم کاهش‌وزن نیز به کاهش درد و علایم ناشی از آرتروز و ساییدگی مفاصل کمک می‌کند. همچنین اضافه وزن نه ‌تنها عوارض قلبی و عروقی و بیماری‌های جدی دیگری را نیز به‌دنبال دارد؛ بلکه موجب درد و سایش مفاصل می‌شود و در سنین بالاتر نیز احتمال اینکه افراد مسن به آرتروز ناشی از اضافه وزن مبتلا شوند بسیار زیاد است.
چاقی در کل باعث فشار شدید روی استخوان‌ها و مفاصل می‌شود. افرادی که چاق هستند به‌دلیل وزن بالایی که مفاضل زانو یا قوزک‌های پای آنان تحمل می‌کنند، اغلب به زانو درد یا پیچش مچ پا دچار می‌شوند.
رجایی اظهار کرد: بی‌تحرکی بعد از فاکتورهای سن و وزن در ردیف سوم عوامل پیدایش زانو درد قرار دارد. امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی و افزایش تکنولوژی، تحرک و فعالیت‌های بدنی انسان‌ها بسیار کاهش یافته است. بالای 50درصد از افراد جامعه ما دچار افزایش وزن هستند. این بدان معناست که فشار به مفاصل ازجمله زانو، مچ پا، کمر و گردن بسیار می‌شود و با گذر زمان، مفاصل این نواحی دچار تخریب جدی می‌شود.
این متخصص یادآور شد: وزرش در جلوگیری و بهبودی دردهای مفصلی به خصوص زانو، حرف اول را می‌زند. لازم به ذکر است خیلی از مردم می‌پندارند که چون درگیر عارضه‌های مفصلی هستند نباید مفاصل خود را حرکت دهند؛ خیر، اینگونه نیست و با این کار حتی باعث نامساعد شدن اوضاع نیز می‌شوند. بسیار توصیه می‌شود افراد روزانه در سطح کاملاً صاف حداقل 30دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشند و اکیداً در سطح شیب‌دار (سربالایی و سرپایینی) پیاده‌روی نکنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا غذاهایی چون پای مرغ، پاچه و... برای بهبود درد زانو مؤثر است یا خیر گفت: از گذشته در میان مردم جا افتاده است در هنگام دردهای مفصلی، از مواد غذایی چون پای مرغ و پاچه استفاده کنند. این تصور غلط در این دوره همچنان ادامه دارد و مردم نمی‌دانند با مصرف این دسته از غذاها دارای چربی مضاعف‌اند و فرد را دچار اضافه وزن شدید می‌کند و همان طور که گفتم، چاقی یکی از علل شایع دردهای زانویی است. بسیار توصیه می‌شود افرادی که درگیر دردهای مفصلی هستند در رابطه با رژیم غذایی‌شان با یک متخصص مشورت کنند.
به گفته وی، مواد خوراکی هستند که در کاهش دردهای زانویی مؤثراند مانند سنجد، آووکادو، زنجبیل، روغن ماهی، میوه‌های سرشار از ویتامین C، سبزیجات، سویا و... از جمله مواد غذایی اثبات شده‌ای هستند که مصرف آنها درد را کاهش می‌دهد.
همچنین درد پا، زانو، شانه و... را با مصرف روزی 8لیوان آب در مدت کوتاهی می‌توان بهبود بخشید. به گفته محققان، آب عنصر سازنده غضروف است که از قسمت انتهای استخوان و مفصل‌ها محافظت می‌کند. مایعات موجود در بدن و دیسک‌های نرم در ستون فقرات را نرم و روان می‌کند.
رجایی در پاسخ به این سوال که آیا تق‌تق زانو هنگام نشستن و برخاستن می‌تواند علامت هشدار دهنده‌ای باشد گفت: خیر، اگر تق‌تق زانوها و مفاصل بدون درد باشد؛ مشکلی را به دنبال ندارد؛ اما اگر این صداها همراه با درد خفیفی باشد، بله می‌تواند یک نشانه خطر را با خود به همراه داشته باشد.
این فوق تخصص مفاصل و عضلات در رابطه با مصرف خودسرانه داروهای غضروف‌ساز متذکر شد: در ارتباط با مصرف قرص‌های غضروف‌ساز و ضدآرتروز که توسط کانال‌های مجازی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌شو،د به جرأت می‌توان گفت بسیاری از این داروها مشکل بیمار را رفع نکرده و فقط سبب زیان مالی و مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر آن، مصرف خودسرانه دارو باعث پیدایش بیماری‌های جدی‌تر در افراد می‌شود.
همچنین طی مطالعات انجام شده، تاکنون مستندات کافی برای اینکه اثبات کند این داروها می‌تواند غضروف‌ساز باشد یا غضروف تخریب شده را ترمیم کنند پیدا نشده است.
وی تصریح کرد: باید گفت یکی از معضل‌های اساسی پیدایش زانو درد در زنان استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است که شاهد استفاده بی‌رویه زنان در این نوع از کفش‌ها هستیم. خانم‌هایی که دائماً از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند، منتظر عارضه‌های مفصلی مخصوصاً مفصل زانو و مچ پا باشند؛ چرا که هنگامی که کفش‌های نامناسب به پا می‌کنیم، تمامی وزن در نواحی زانو و کمر متمرکز می‌شوند و قطعاً در درازمدت عارضه‌های شدید مفصلی را به دنبال دارند.
رجایی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عارضه‌های کفش‌های پاشنه‌بلند، آسیب جدی است که به مچ پا وارد می‌شود؛ زیرا در این حالت مچ پا بسیار پیچ می‌خورد. لازم به ذکر است کفش مناسب کفشی است که جلویش پهن باشد، انگشتان پا آزادانه حرکت کنند، هیچ فشاری روی انگشتان نباشد، انگشتان در کفش خم نشده باشد و کفی بسیار تخت و سفت نداشته باشد و اندازه 1.5سانت پاشنه برای کفش‌ها، ایده‌آل‌ترین اندازه پاشنه است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی