[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۹۴
  • دوره جدید

ما و دانش‌آموزانی که کند می‌نویسند، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

کندنویسی همواره به عنوان یک معظل تحصیلی گریبان‌گیر آموزگاران و خانواده‌های دانش‌آموزان کندنویس است. در نوشتار دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مشکلات فراوانی مانند کندنویسی، کج‌‌نویسی، پُرفشارنویسی و راست‌نویسی بیش از حد و موارد بسیار دیگری وجود داشته که در مجموع به این مشکلات، بدنویسی می‌گویند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بدنویسی، کندنویسی است. کندنویسی سبب بروز مشکلات فراوانی مخصوصاً در درس املا می‌شود. این مشکل در بزرگ‌ترها هم مشاهده شده است.
علت‌های مختلفی برای کندنویسی وجود دارد؛ از جمله ناهماهنگی چشم و دست، فشار زیاد قلم روی کاغذ، در دست گرفتن نادرست قلم، ضعیف بودن عضلات انگشتان و دست، ملال‌آور بودن نوشتن به دلیل ضعف یا نداشتن انگیزه و... . کندنویسی همچنین موجب ضعف دانش‌آموز در درس املا می‌شود. این مشکل او را در انجام تکالیف نیز ناتوان کرده و از جهتی، اگر در سنین پایین درمان نشود، در بزرگ‌سالی باعث به‌ وجود آمدن مشکلات ثانویه می‌گردد.در بسیاری از موارد مشاهده شده است والدین با پرخاش و اعتراض به دانش‌آموز و آموزگار او، موجب تشدید این مشکل شده‌اند.
انجام روش‌های درمان کندنویسی معمولاً جواب می‌دهد، از جمله اینکه: هرگونه ترس و اضطراب را از دانش‌آموز خود دور کنیم. هرگز ترغیب و تشویق دانش‌آموز خود را به خوش‌نویسی از یاد نبریم. تکالیف مدرسه باید برای دانش‌آموز، شیرین و جذاب باشد. از مدادها و خودکارهای خیلی بلند و خیلی کوتاه به هیچ وجه استفاده نگردد. از میز تحریر مناسب استفاده شود. از کاغذ و برگ‌های سفید و مرغوب استفاده شود. (کاغذ نباید کاهی، روغنی یا موج‌دار باشد.) به‌منظور تقویت عمل انبساط و انقباض ماهیچه‌های انگشتان، دانه‌های کوچک (مثلاً دانه‌های تسبیح) را روی زمین ریخته و از او بخواهیم آنها را با سرانگشت‌های شصت و اشاره و میانه، جمع کند. 
هوانویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف): این روش در تندنویسی، کمک قابل توجهی به دانش‌آموزان می‌کند؛ چراکه این عمل در تسریع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست، تأثیر بسیاری دارد. 
سینه‌خیز رفتن: روزی چند دقیقه (کمتر از ده دقیقه) دانش‌آموز سینه‌خیز برود. این کار در هماهنگی اعضای بدن بسیار مؤثر است.) هر روز قبل از نوشتن تکالیف، چند دقیقه انگشتان را باز و بسته کند. به تجربه ثابت شده است انجام بازی‌های محلی که با حرکات سریع و زیاد همراه است، در تندنویسی دانش‌آموزان بسیار مؤثر است. برای تکالیف منزل سعی شود از حروفی که دانش‌آموز در نوشتن آن مشکل دارد استفاده شود. بدین شکل مثلاً کلماتی را از درس پیدا کرده که حروف هم‌صدا مانند (ذ ز ض ظ) داشته یا کلماتی که به‌ صورتی که خوانده می‌شوند، ولی نوشته نمی‌شوند مانند خواب.
دانش‌آموز در منزل با کمک خانواده مطالبی که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و برای کلمات مهم هم‌خانواده پیدا کند؛ مثلاً برای کلمه‌ «حمید»، کلمات «محمد، احمد، حامد» را می‌تواند بنویسد، زیرا این کلمات، سه حرف مشترک دارند. معمولاً دانش‌آموزانی که این مشکل را دارند، قلم را با فشار زیاد در دست می‌گیرند، تا حدی که دست آنها عرق می‌کند. دانش‌آموزانی که قلم را با فشار زیاد در دست می‌گیرند، دچار ترس، استرس و دلهره هستند. بهتر است معلمان و اولیا میزان فشار به قلم را کنترل کرده و بیشتر در مورد مسائل روحی و روانی با دانش‌آموز کار کرده و ترس و استرس را از او دور کنند. در پایان باز هم عنوان می‌شود پرخاش و تنبیه در درمان مشکلات نه تنها نقش مثبتی ایفا نکرده، بلکه به تشدید آن مشکل منجر می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی