[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۹۰
  • دوره جدید

میوه‌ای برای سلامت چشم‌ها، روزنامه شیراز نوین

طالبی یکی از میوه‌های سرشار از آب است که در فصل تابستان به تأمین نیاز بدن به آب کمک می‌کند. اما جالب است بدانید طالبی در حفظ سلامت چشم‌ها تأثیر فراوانی دارد و همچنین خواص فوق‌‌العاده‌ای برای سلامت بدن دارد.
طالبی یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است. در بهار و تابستان هر بار که از جلوی میوه‌فروشی عبور می‌کنید، بوی لذت‌بخش طالبی مشام انسان را پر می‌کند. طالبی علاوه بر بو، طعم بسیار دلپذیری نیز دارد که محبوبیت آن را چند برابر می‌کند. اما تمام خواص طالبی به طعم و بوی فوق‌العاده آن ختم نمی‌شود. طالبی تأثیر بسزایی در تقویت و سلامت چشم‌ها دارد. در این مطلب شما را با خواص فوق‌العاده طالبی آشنا می‌کنیم.
طالبی سرشار از مواد مغذی
طالبی سرشار از مواد مغذی است. طالبی دارای ویتامین A (به شکل بتاکاروتن)، همچنین ویتامین C و به علاوه منبع خوبی از پتاسیم است. یکی دیگر از مزایای این میوه خوشمزه این است که گوشت نارنجی رنگ این میوه پر از عطر و طعم و در عین حال کم کالری است.
ویتامین‌های A و C هر دو آنتی اکسیدان‌هایی هستند که بدن شخص را سالم نگه می‌دارند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند اثرات محافظتی را با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد داشته باشند که می‌تواند DNA را به سلول‌های آسیب دیده برسانند و باعث التهاب مزمن بدن شوند.
طالبی برای سلامت چشم
اگر به دنبال یک منبع خوب ویتامین A می‌گردید می‌توانید روی طالبی حساب ویژه‌ای باز کنید. در حقیقت، طالبی حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است و بدن می‌تواند بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کند. هر دوی این مواد مغذی برای حفظ سلامت چشم‌ها و بینایی ضروری هستند.
یک لیوان طالبی ۵۶کالری دارد، ولی ۱۰۳.۲درصد از نیاز روزانه ویتامین A ما را تأمین می‌کند. بله، تمام نیاز روزانه ویتامین A را! و همه می‌دانیم مهم‌ترین ویتامین مؤثر در بینایی ویتامین است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم طالبی بخوریم تا بهتر ببنیم.
در یک مطالعه که شامل بیش از ۵۰۰۰۰نفر از زنانی بود که دامنه سنی آنها بین ۴۵ تا ۶۷سال بود، مشخص شد کسانی که مقادیر بالایی از ویتامین A را به صورت روزانه دریافت می‌کردند، خطر آب مروارید به میزان ۴۰درصد در آنها کاهش یافت و همچنین آن زنانی که به طور مرتب و منظم طالبی می‌خوردند کمتر در معرض خطر جراحی کاتاراکت بودند.
در مقابل زنانی که نمک، کره و چربی‌های ناسالمی در برنامه غذایی‌شان داشتند، بیشتر در معرض خطر جراحی آب مروارید بودند.
منبع غنی ویتامین A 
طالبی یکی از بهترین منابع ویتامینA بوده و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامینA می‌شود. در یک فنجان آب طالبی فقط ۵۶کالری انرژی وجود دارد، ولی ۱۲۹درصد نیاز روزانه ما به ویتامینA را تأمین می‌کند که دربهبود بینایی و پوست بدن نقش دارد.
به علاوه، بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که از طریق رژیم غذایی‌شان هر روز بتاکاروتن کافی دریافت می‌کنند، کمتر به آب مروارید دچار می شوند.
کاهش وزن
۹۰درصد طالبی از آب تشکیل شده است. این مقدار زیاد آب می‌تواند به شما احساس شادابی و جوانی ببخشد و از ابتلای شما به گلودرد جلوگیری کند. طالبی همچنین کالری، چربی و کلسترول پایینی دارد و در نتیجه، در صورتی که رژیم داشته باشید مصرف آن گزینه‌ بسیار مناسبی به شمار می‌رود.
پیشگیری از انواع سرطان
درست مانند سایر میوه‌های تازه است. طالبی نیز می‌تواند به خاطر محتوای کاروتنوئیدش مانع ابتلا به سرطان بشود. کاروتنوئید رنگدانه‌ طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها است. محتوای زیاد کاروتنوئید درون این میوه می‌تواند از ابتلای شما به سرطان‌هایی مانند سرطان ریه و سرطان سینه جلوگیری کند.
طالبی همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین، کریپتوزانتین است. این آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی دارند از سلول‌ها و سایر ساختارهای بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. این توانایی به شما کمک خواهد کرد از ارگان‌های حیاتی‌تان در برابر سرطان‌های مختلفی مانند سینه، پروستات، روده، ریه و لوزالمعده محافظت کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی