رویداد، روزنامه شیراز نوین

کشف ۲منظومه با سیاراتی مشابه زمین

محققان دو منظومه سیاره‌ای کشف کرده‌اند که یکی از آنها سه سیاره با اندازه مشابه زمین و دیگری شامل دو ابرزمین است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیز، محققان دانشگاه اوویدیو در اسپانیا و انسیستو اختر فیزیک‌شناسی (IAC) دو منظومه سیاره‌ای جدید کشف کرده‌اند که یکی از آنها سه سیاره با اندازه مشابه زمین دارد. اطلاعات درباره این سیاره‌های خارج از منظومه شمسی از مأموریت K۲ ماهواره کپلر ناسا جمع‌آوری شده است. این مأموریت از ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد. تحقیق مذکور در
Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر می‌شود. منظومه اول در ستارهK۲-۲۳۹ قرار گرفته که یک ستاره سرخ کوتوله از نوع M۳V است. این منظومه براساس مشاهدات تلسکوپ GTC در رصد خانه Roque de los Muchachos کشف شده است. این منظومه در صورت فلکی Sextant در فاصله حدودی ۱۶۰سال نوری خورشید است.
منظومه مذکور شامل سه سیاره صخره‌ای با اندازه‌های مشابه زمین است که مدارهای آن به ترتیب۵.۲، ۷.۸ و ۱۰.۱ روز طول می‌کشد. ستاره سرخ کوتوله دیگر K۲-۲۴۰ نام دارد که دو سیاره ابرزمین دور آن مدار می‌زنند. اندازه این سیارات دو برابر زمین است. دمای اتمسفر این ستاره‌های کوتوله به ترتیب ۳۴۵۰ و ۳۸۰۰ کلوین است که تقریباً نصف دمای خورشید به‌حساب می‌آید. محققان تخمین می‌زنند تمام سیارات کشف‌شده دمایی ده‌ها برابر زمین دارند. فاصله کم سیارات با ستاره‌هایی که دورشان مدار می‌زنند، سبب می‌شود در معرض اشعه‌های قدرتمند فضایی باشند. دانشمندان معتقدند مشاهدات بیشتر با تلسکوپ وب ترکیب اتمسفر این سیارات را مشخص خواهد کرد.