[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۴۷
  • دوره جدید

آیا دنبه حیوانی یک روغن مصرفی سالم است، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص تغذیه در واکنش به گرایش زیاد برخی افراد به مصرف دنبه حیوانی گفت: اگرچه استفاده محدود از «دنبه حیوانی» خالی از فایده نیست، اما مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت افراد می شود.
دکتر ضیاءالدین مظهری افزود: بدن به تمام انواع روغن‌ها احتیاج دارد، اما به نسبت معینی باید از آن استفاده کرد. درگذشته ۴۰ تا ۴۵درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی‌ها دریافت می‌شد، اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان سطح مقدار انرژی حاصل از درشت مغذی‌ها را به ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش داد. با این کاهش انتظار می‌رفت از آمار بیماری‌های قلبی و عروقی کاسته شود، اما متأسفانه با وجود برآوردهای صورت گرفته، این اتفاق رخ نداد و این بار به جای چربی‌ها، منابع قندی تصفیه شده و فست‌فودها وارد عرصه تغذیه مردم شدند که آثار تخریبی و مضر بسیار گسترده‌ای بر سلامت انسان‌ها دارد. در نتیجه، رفته رفته به میزان بیماری‌ها افزوده شد و هم‌اکنون آمار بیماری‌های غیرعفونی بیش از بیماری‌های عفونی است. وی با اشاره به این که قسمتی از ترکیبات دنبه که به آن «تالو» می‌گویند برای بدن مفید است ادامه داد: با این حال، نباید میزان استفاده از آن از هفت درصد تجاوز کند که اگر به همین میزان از دنبه استفاده کرد، حتی موجب کاهش کلسترول بدن نیز می‌شود. کلسترول گرچه جزو ترکیبات بسیار مورد نیاز بدن است که البته ۸۰درصد آن توسط خود کبد ساخته می‌شود تا هورمون‌های مهم بدن را که پایه استروئیدی دارند بسازد، اما فراتر از آن منجر به افزایش کلسترول «توتال» که دربردارنده LDL ،HDL و VLDL است می‌شود. در نتیجه اگر به استفاده از روغن‌های حیوانی بسنده شود، اگرچه ترانس ندارند، اما موجب افزایش LDL که کلسترول ناسالم بدن است می‌شود و زمینه را برای ابتلای فرد به بیماری مهلک فشار خون فراهم می کند.
نایب‌رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران یادآور شد: فشارخون، بیماری بدون علامت و مرگ‌بار است و متأسفانه زمانی فرد متوجه آن می‌شود که یا کلیه‌اش را از دست داده، یا چشمش آسیب دیده یا قلبش به مرحله‌ای از نارسایی رسیده که برگشت‌ناپذیر است. مظهری با اشاره به شرایط خاص گذشته و مصرف دنبه گفت: اینکه در گذشته روغن حیوانی بیش از حد استفاده می‌شد و افراد هم سالم بودند، علت این بود که فعالیت زیادی داشتند و هوا نیز سالم بود، اما شرایط فعلی با گذشته بسیار تفاوت کرده است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم باید سه اصل طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب را مورد توجه قرار دهیم. تناسب یعنی افراد بسته به سن و جنس به تغذیه مشخصی نیاز دارند و در تعادل نیز در عین اینکه از غذاخوردن لذت می‌بریم و گرسنگی را مرتفع می‌کنیم، باید در حد متعادلی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها و فیبرهای محلول و غیرمحلول و آنتی اکسیدان‌ها باشد.
وی تأکید کرد: اینکه اطلاعات غلطی به نام طب اسلامی و سنتی در جامعه اشاعه می‌دهند نوعی سودجویی است و عده‌ای سودجو، سلامت مردم را هدف قرار می‌دهند. افراد باید به آموزه‌هایی که در مورد سلامت از رسانه‌ها داده می شود توجه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی