[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۲۴
  • دوره جدید

توصیه‌هایی برای مقابله باآثار بدآب‌وهوای آلوده، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سید محی الدین حسینی ارسنجانی

Arsanjani.moiin@gmail.com

این روزها اخباری پراکنده و گاه دائمی از بدی آب و هوا و گرد و خاک و غبار و وجود ذرات معلق و ریزگردها را در اخبار صداوسیمای استانی و رسانه ملی زیاد می‌شنویم یا در سایت‌ها و روزنامه‌ها و فضای مجازی، از این دست اخبار را فراوان می‌بینیم و می‌خوانیم. برای مقابله با کاهش مضرات بدی آب و هوا چه باید کرد؟
در دنیای مدرن، کشورهای دارای پیشینه صنعتی به قدری به سنت‌های طبیعی و اجدادی خود احترام گذاشته‌اند که درعین پیشرفت روزافزون در موضوع صنعت، توانسته‌اند کم و بیش سلامت مردم خویش را تضمین کنند. اما مشخص نبودن دستگاه متولی سلامت مردم و از سوی ‌دیگر، وجود ده‌ها سازمان و نهاد غیرپاسخگو سبب افزایش روزافزون و سالانه آلودگی‌های آب، هوا، خاك و محیط‌زیست شده كه جان مردم كشور را در ابعاد ملی تهدید كرده و به خطر انداخته است. افزایش ضریب آلودگی هوا، به بیش از بالاترین حد مجاز آن در روزهای اخیر و سكوت تكراری و هرساله مسئولان نشان می‌دهد آلودگی هوا در كلانشهرهای كشور بر خواست ملی مبنی بر سلامت غلبه یافته و اگر یك نفر در كشور متصدی و مسئول این امر نشود، مردم باید خود را برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار خطرناك بیشتر از این حد آماده كنند. درباره راه‌های مقابله با عوارض ناشی از آثار ریزگردها و آلودگی، رعایت الگوی تغذیه صحیح  بهترین راه است. در این شرایط كه آلودگی باعث خشكی مجاری تنفسی، غلیظ شدن ترشحات و در نتیجه تجمع دود، گردو غبار و ترشحات مخاطی در دستگاه تنفس فوقانی و ریه‌ها شده و احساس خلط پشت حلق یا سرفه‌‌هایی كه خشك بوده و دفع خلطی انجام نمی‌شود، افراد به‌شدت آزرده می‌شوند. بنابراین استفاده از شیر گرم در ساعات اولیه صبح، كاهو با حجم زیاد در ساعات عصر، دانه میوه به و لعاب آن و همچنین بخور آب در ساعات آخر شب، اضافه كردن آلوبخارا، رب انار، آبغوره به سوپ‌ها و غذاها، استفاده از سوپ شلغم، چغندر، كرفس، هویج و كدو مسماً می‌تواند شرایط را برای دفع سموم و آلاینده‌‌هایی كه از طریق هوا وارد بدن شده‌اند آماده كند. همچنین فراموش نكنیم یكی از راه‌های جذب این آلودگی‌ها از پوست و به‌خصوص پوست ناحیه صورت است و افرادی كه دارای پوست حساس هستند، میزان مسمومیتشان در این شرایط به‌شدت بیشتر خواهد شد. استفاده از غذاهای چرب كه باعث جذب و ماندگاری سموم در بدن می‌شوند نیز شانس مسمومیت را به‌شدت افزایش خواهد داد. پس در روزهایی كه آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به‌خصوص چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی استفاده نكنید كه مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید كاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد. استفاده از تنقلات كم‌ارزش مثل چیپس، پفك و نوشابه‌های گازدار را ممنوع كنید كه باعث اختلال در جذب عناصر مفید در بدن می‌شود و می‌تواند اثرات منفی آلودگی هوا را تشدید كند. مصرف موادی مثل سوسیس و كالباس هم به‌دلیل داشتن مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر اینكه به‌خودی خود مضر و سرطان‌زاست، برای ساكنان شهرهایی كه هوای ناسالم دارد هم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. آب زیاد بنوشید. درخصوص نوع غذا در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است و این مایعات می‌تواند آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد. نوشیدن زیاد آب به كلیه‌ها كمك می‌كند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت كمتری در بدن باقی بماند. بیش از همه شیر بنوشید. هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه توصیه می‌شود و همچنین برای از میان بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مثل سرب كه در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد. توصیه می‌شود عموم افراد در سنین مختلف شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهند، چون نوشیدن مقادیر كافی شیر در طول روز به دفع فلزات یا سایر موادی كه ممكن است به همراه ریزگردها وارد بدن شوند، كمك می‌كند. مصرف شیر و فرآورده‌های آن سبب نرم شدن مخاط مجاری تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و عملكرد دستگاه‌های تنفس و گوارش را بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر، شیر و فرآورده‌های آن به‌علت داشتن تركیبات مناسب برای رشد و نمو باكتری‌های مفید كه عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌كنند، التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را كاهش می‌دهند و كاهش التهاب‌ها در مقابله با رادیكال‌های آزاد كه به‌صورت آلاینده‌ها وارد بدن شده‌اند و در بروز سرطان مؤثر هستند، تأثیر بسزایی دارد و به سلامت بدن كمك می‌كند. همچنین مصرف دوغ و ماست‌ به‌علت داشتن میكروارگانیسم‌‌های خاص در عملكرد بهتر دستگاه گوارش به‌هنگام آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارند. این نکات را به کودکا ن و سالخوردگان هم آموزش دهید و حتی‌الامکان در روزهایی که هوا آلوده است از منزل بیرون نیایید مگر به ضرورت. به ویژه بیماران قلبی و عروقی و کسانی که دچار تنگی مجاری  تنفسی هستند در این روزها که هوا آلوده است از منزل خارج نشوند تا اوضاع هوا بهبود یابد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی