[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۹۰
  • دوره جدید

اتفاقی بد اما خوب!، روزنامه شیراز نوین

در دو سه سال گذشته اتفاقاتی ناگوار در زمینه‌های آزار جنسی  در مراکز فرهنگی و غیرفرهنگی کشور رخ داده که دو مورد آن رسانه‌ای و جلب توجه کننده شده است. مورد اول کودکانی بودند که در دارالقران آموزش می‌دیدند و آن هم دارالقرآن مشهور و مورد دوم هم دبیرستان غیردولتی معین، از مدارس بسیار پرآوازه تهران که برای ورودی آن شهریه‌ای بین ۹ تا ۲۰میلیون تومان از اولیا گرفته می‌شد. اما چرا اتفاقاتی به این ناگواری خوب هم هست؟ خوبی این اتفاقات نه از باب ارتکاب جرم و نحوه انجام آن (ما و تمام انسان‌دوستان از تمامی جرایم خشونت‌بار جنسی برعلیه هر شخصی و هر جنسی متنفر هستیم و شدیداً با این‌گونه اعمال مخالف هستیم)، بلکه به این خاطر که طبقات مرفه و پرنفوذ هم بالاخره طعم تلخ آسیب‌های اجتماعی را چشیدند و از این پس، دغدغه‌ها و نگرانی‌های آسیب‌های اجتماعی آنان را فارغ نخواهد کرد. این اقشار به یمن ثروت و قدرت هیچ‌گاه حس هم‌وطنان و دیگر اقشار جامعه را درک نمی‌کردند.امروزه دیگر آسیب‌های اجتماعی برای هیچ کسی آرامش نخواهد گذاشت. اگر این مسئله در اقشار ضعیف جامعه اتفاق می‌افتاد، شاید هیچ گاه به این مهمی خود را نشان نمی‌داد. پس حالا دیگر هیچ کسی نمی‌تواند درد جامعه را درد خود نداند. نکته دیگر، پرداخت شهریه‌های سنگین ازسوی افراد بی‌غم و ثروتمند و قدرتمند باعث شده مدارس دولتی به سوی پولی شدن هدایت شود و فشارهای زیادی روی اقشار ضعیف جامعه ایجاد کند. این اتفاق نشان داد داشتن ثروت و دادن شهریه‌های نجومی در جامعه‌‌ای که قانون به نفع خواص است امنیت، آرامش و دلبخواهی‌ها را تضمین نمی‌کند. مادامی که درد یک ایرانی درد همه ایرانی‌ها نباشد، تکرار آسیب‌های اجتماعی پایانی ندارد و هر روز گسترش می‌یابد. نکته بعد اینکه تا زمانی که تعصبات بی‌جا به جای تفکرات علمی و نظریه‌های روان‌شناسی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نماید، درب روی همین پاشنه می‌چرخد. نکته بعد این است که رعایت نکردن عدالت آموزشی و اقتصادی باعث کینه و انتقام‌جویی اقشار ضعیف از اقشار مرفه و قدرتمند خواهد بود. و اما راه‌حل مشکل در کجا و چیست؟ راه‌حل، بازگشت به روش‌های علمی و امتحان داده تعلیم تربیت جهانی و ایجاد عدالت آموزشی برای همگان، آموزش نیروهای ماهر و عاشق برای آموزش و پرورش، دخالت نکردن افراد و نیروهایی با تفکر خاص و سیاست‌های غلط در آموزش و پرورش، مستقل و مردمی شدن و تخصصی شدن آموزش و پرورش و اینکه آموزش‌ها براساس نیاز جامعه و براساس اصول روان‌شناسی و جامعه‌شناسی صورت پذیرد. آموزش و پرورش را باید تولیدکننده و نه مصرف کننده دید؛ چراکه تولید نیروی مهار، کارآمد و جامعه‌پذیر و قانونمند بیشترین ثروت را تولید می‌کند.
شیراز، قاسم منصوری

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی