[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۰۸
  • دوره جدید

یادداشت: داشتن بینش، شرط لازم برای مدیرکل آموزش‌وپرورش، روزنامه شیراز نوین

آنچه امروز به صورت کلی مدیریت‌ها را کارآمد، رشدیافته و متعالی کرده است، موضوع شناخت سیستمی است که برون‌داد و حاصل جمع دانش، نگرش و بینش فرد در جایگاه مدیر یک سازمان کوچک یا بزرگ در حکومت است؛ چون اگر شناخت به معنای واقعی در ذهن و زبان یک مدیر محقق شد، پیوست وخروجی آن به ترتیب پارادایمی از عناصری مانند تشخیص نیازمندهای سازمانی، اولویت‌بندی نیازمندی‌ها، داشتن طرح و برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت، ارزیابی، نتیجه‌گیری، پیش‌بینی، پیشنهاد و پیشگیری است. حال چنین پارادایمی چگونه شکل می‌گیرد؟ چنین پارادایم با مجموعه عناصر شکل دهنده شناخت سیستمی یا سازمانی، در فرایند دانش، نگرش و بینش سازمانی شکل می‌گیرد؛ بنابراین، تجارب سازمانی در سطوح‌ مختلف، همراه با مؤلفه‌های دیگری به شرح زیر، می‌تواند شاخص یا ویژگی‌های یک مدیر در سطح کلان استان، به عنوان حقیقت یک مدیرکل واقعی در سازمانی بزرگ مانند آموزش و پرورش، تأثیر شگرفی داشته باشد. ازهمین رو، از نگاه نویسنده، ویژگی‌های یك  مدیرکل آموزش و پرورش بابینش به شرح زیر است:
۱. تعهد، توانمندی، انگیزه و علاقه‌مندی به خدمت در هر سطحی، با نگاه خدمت‌گزاری، تعالی سازمانی و رضایت‌مندی. ۲. داشتن تجارب سازمانی از کوچک‌ترین سطح سازمان تا سطوح عالی؛ برای نمونه، آموزش پرورش فرایند معلمی تا مدیرکلی را با افتخار و اعتقاد تجربه کرده باشد و توانمندی سازمان‌های تأثیرگذار، مرتبط و هم‌عرض در این حوزه را به خوبی بشناسد. ۳. پختگی همه‌جانبه و کمال‌جویانه، برای توسعه و عمق نگاه خود در برنامه‌ریزی و اجرای عالمانه با افق دید آینده روشن. ۳. داشتن لایه مشاوران دلسوز و عاشق برنامه‌ها و خدمات علمی، فرهنگی و تربیتی در همه سطوح آموزش و پرورش، بدون چشمداشت فرصت‌طلبانه و خودخواهانه. ٤. شجاع و جسور در گفتمان‌های کلان و کاربردی آموزش و پرورش و قدرت لازم برای  عملی کردن گفتمان‌ها. ۵. توجه و تمرکز بر اصل کار و برنامه‌ها، به جای توجه و تمرکز برخود و خواسته‌های بخشی و برنامه‌های گروهی همفکران سیاسی - اجتماعی تأثیرگذار. ٦. داشتن برنامه‌های زیرساختی و اجرایی در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت سازمانی؛ آن‌گونه که حاصل جمع آن، تحولات و دگرگونی‌های عینی و محتوایی از نگاه مخاطبان باشد. ٧. کم کردن مخاطرات مخاطبان آموزش و پرورش در همه سطوح جامعه و حرکت در مسیر خواسته‌های حقیقی، واقعی، عقلی و منطقی آنان با چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام‌های اصلی آن. ٨. اعتماد و استفاده از نیروهای جوان، جسور  و خبره، با جامعیت نگاه و تعمیق و توسعه تعلیم و تربیت اسلامی. ٩. نداشتن تعلق خاطر شخصی و بخشی به موقعیت سازمانی خود و عدم سوءاستفاده شخصی از قدرت و نفوذ خویش، به خصوص در مسائل مالی و رانت‌های اقتصادی ١٠. پرهیز از به کارگیری مدیران سفارشی ناتوان،  ناکارآمد، پرمدعا و...که به مسئله تعلیم و تربیت، نگاه باندی، بسته و بخشی دارند. ١١. قدرت و توان دیپلماسی عقلی و کارا با سازمان‌های تصمیم‌گیر و استفاده از توان نمایندگان پرتلاش و خوش‌فکر مجلس شورای اسلامی که چشم بینا، زبان گویای ملت عزیز و شریف استان پهناور فارس هستند. ١٢. شناسایی خیرین و تعامل با آنان برای پر کردن بخشی از ظرفیت‌های ناشناخته یا فراموش شده جامعه تعلیم و تربیت؛ چون در درازنای تاریخ پرفروغ این استان، عدم تعلق دنیایی، رهایی از دنیا و دیگرخواهی خیرین، در ذهن و زبان مردم و مسئولان اثرگذار و مانا شده است. ۱٣. تلاش برای دوری از سیاسی‌کاری و سیاست‌زدگی باندی و گروهی مخرب در آموزش و پرورش و جایگزین نمودن سیاست، تدبیر و حکمت به معنای حقیقی و واقعی در این عرصه پربار فرهنگی و تربیتی. ١٤. تربیت نیروهایی كارآمد و تأثیرگذار در همه سطوح، به خصوص تقویت بدنه کارشناسی‌ها با رویکرد استراتژیک و حذف مدیریت‌های احساسی، موسمی، مرعوب و محافظه‌کار. ١٥. به نظر می‌رسد آنچه بر همه ویژگی‌های یاد شده برتری دارد و تحقق  آنها را عملی و اثرگذارتر می‌کند، استقلال مدیر، معرفت مکتبی و اسلامی است؛ بنابراین با چنین رویکردی و عدم فرمان‌پذیری محض از سودجویان فرصت‌طلب غیرمسئول است که مدیرکل، کارا و موفق می‌شود. از همین رو، اگر در تصمیم‌گیری، مستقل و از نظر اعتقادی مؤمن و باورمند باشد، می‌تواند از انحرافات سازمانی پیشگیری کند؛ در غیر این صورت، مدیرکل شخصیتی فرمایشی، مطیع، گوش به فرمان گروه‌های بخشی و منفعت‌طلب است که با زاویه دید یک بنگاه‌دار عمل می‌کند که در زمان مدیریت خود، باید منافع قشر خاص و محدودی را تأمین کند.
با این توصیف به اعتقاد و باور قلبی اینجانب، آنچه نوشته شده بخشی از ویژگی‌های مدیریتی عبدالرسول احمدی است كه به عنوان یك مدیرکل آموزش و پرورش با رویكرد بینشی و مكتبی می‌تواند كشتی بزرگ آموزش و پرورش فارس را به ساحل تعالی و ترقی نزدیك نماید  و دغدغه‌ها و نگرانی‌های بی‌شمار معلم عاشق و دلباخته استان را برطرف و دین خود را به این جامعه  عزیز و شریف ادا نماید. بله، به راستی آقای احمدی صاحب نگرش و بینش مدیركلی آموزش و پرورش فارس است .
کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش!
ناصر قجری، دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، تحلیل‌گر مسائل آموزش‌وپرورش

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی