[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تضمین سلامت فکری با ترویج کتاب‌خوانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
نشست مشترک مسئولان فرهنگی استان فارس به‌مناسبت هفته کتاب برگزار شد. این مراسم صبح شنبه 21 آبان‌ماه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌فارس، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ‌فارس، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ فارس و با همراهی اصحاب رسانه در کتابخانه عمومی ‌رییسی اردکانی برگزار شد.
 تدوین زیست بوم فرهنگی برپایه مطالعه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌فارس در این نشست گفت: سرزمین پارس همیشه ناشران و نویسندگان خوبی داشته و در عرصه کشور خوش درخشیده‌اند.حمیدرضا قانعی با بیان اینکه زیست بوم فرهنگی فارس، بستر مناسبی برای خلق اتفاقات خوب و آثار جدی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی فراهم کرده، اظهار داشت: سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ‌با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از امروز آغاز شده و این هفته فرصتی برای قدردانی از فعالان حوزه کتاب است. او خاطرنشان کرد قصه کتاب و کتاب‌خوانی به عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌است که همیشه یار و یاور همه مجموعه‌های وزارت ارشاد بوده‌اند. قانعی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و هم افزایی در همه حوزه‌ها و همچنین اهمیت قائل شدن برای این حوزه تخصصی، شاهد توسعه کتاب و کتاب‌خوانی باشیم. او با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب معتقدند که سلامت فکری با کتاب و کتاب‌خوانی تأمین می‌شود، ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های انجام شده در این حوزه موجبات سلامت فکری را در جامعه فراهم کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌فارس اضافه کرد: در جامعه‌ای که با تاریخ و کتاب عجین می‌شود، تصمیمات عاقلانه‌ای گرفته می‌شود.قانعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از وقفه چندساله، امسال نمایشگاه ویژه هفته کتاب در فارس برگزار می‌شود؟ گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه، ارائه تسهیلات و خدمات به اهالی کتاب است. از طرفی برگزاری نمایشگاه هزینه پشتیبانی بالایی به خود اختصاص می‌دهد اما در عین حال یک رویداد جدی است که همه علاقه‌مندان این حوزه را گرد هم می‌آورد. او با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه‌های مجازی فروش کتاب که در پی شیوع بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفت، موجب شد تا راحت‌تر کتاب در اختیار مخاطبان قرار گیرد، اضافه کرد: بازاری که به واسطه این سامانه ایجاد می‌شود یک چرخه مالی به وجود می‌آورد که به رونق حوزه کتاب می‌انجامد. قانعی خاطرنشان کرد: مجموعه نشست‌ها و اتفاقات جانبی در حاشیه نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد که در طول سال برنامه‌ریزی خواهد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان فارس گفت: برگزاری نمایشگاه در کلان‌شهر شیراز بین ۵ تا ١٠ میلیارد تومان هزینه دارد که اگر این هزینه در اختیار مردم قرار داده شود، عاقلانه‌تر است.
 به جای کمیت بر کیفیت تأکید داریم
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌فارس نیز در این نشست بیان کرد: برنامه‌های هفته کتاب از یک ماه پیش در فارس اجرایی شده است.غلامرضا خوش اقبال برگزاری برنامه حوالی کتاب را از برنامه‌های شاخص اداره کل متبوع در هفته کتاب ذکر و اضافه کرد: ضبط این برنامه از دو هفته پیش آغاز شده که به آراء و اندیشه‌های بیرونی فعالان کتاب پرداخته شده است و از امشب پخش آن شروع می‌شود. خوش اقبال همچنین اجرای برنامه معاشرت، طرح مشاهیر ادبیات، طرح تهیه شناسنامه ادبی، تیزرهای معرفی کتاب‌های برگزیده نویسندگان و اهالی کتاب، طرح جشنواره تسهیلگری کتاب و نوجوان، اعطای نشان ادبی، اختصاص برنامه صحبت یار و بازدیدهای دوره‌ای به ناشر و نویسندگان، بازدید از ناشران و کتاب فروشی‌ها، اختصاص کارگاه‌های انجمن‌های ادبی به شعر و شاعری و کتاب، رونمایی از حدود ١٠٠ کتاب کودک و نوجوان و برگزاری نشست‌های تخصصی کتاب و اجتماع را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.
 نام آرتین و آرشام بر کتابخانه‌های فارس
در ادامه این نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ‌فارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای انجام ۱۱۷۶ برنامه توسط این نهاد در استان، اعلام کرد که برگزاری ۱۴۴ مسابقه فرهنگی، ۲۱ محفل ادبی و ۷۴ کارگاه آموزشی بخشی از این برنامه‌ها است. روح‌الله منوچهری، با بیان اینکه روز ۲۴ آبان، به مناسبت هفته کتاب، عضویت در کتابخانه‌های عمومی ‌این استان رایگان خواهد بود و جرائم دیرکرد اعضا نیز طی این هفته شامل بخشودگی است، برگزاری نشست کتابدار معلم و مشق کتاب هنرمندان خوشنویس در کتابخانه رئیسی شیراز را جزو برنامه‌های مد نظر اعلام کرد. منوچهری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای حمله تروریستی تکفیری به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، خاطرنشان کرد که امسال ۲ کتابخانه در شهرستان شیراز آماده بهره‌برداری خواهد بود و قرار است این مراکز فرهنگی به نام آرتین و آرشام سرایداران، نام‌گذاری شود. منوچهری در پاسخ به پرسشی پیرامون واگذاری ساختمان موسوم به «شهروروستا» واقع در میدان امام حسین(ع) شیراز به نهاد کتابخانه‌های عمومی ‌برای تبدیل به کتابخانه مرکزی این کلان‌شهر، گفت: این ساختمان در حال حاضر در اختیار بانک ملی است و مقرر شده جلساتی برگزار شود که تاکنون موفق نشده‌ایم و با برگزاری این جلسه، این مهم رقم خواهد خورد. منوچهری در رابطه با شاخص مطالعاتی فارس نیز بیان کرد: بیش از دو میلیون و ٨٠٠ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی ‌فارس وجود دارد و عدد سرانه در این استان کمتر از شش دهم بوده که باید این عدد به چهار کتاب به ازای جمعیت جامعه برسد. او با اشاره به وجود ٨٠ هزار متر فضای کتابخانه‌ای در فارس، اعلام کرد که یک میلیون ٣۶۶ هزار کتاب طی شش ماه نخست امسال به امانت رفته و ٢۵٣ باب کتابخانه عمومی ‌در استان فعال است. منوچهری با بیان اینکه ١۴ سوئیت کتابخانه در حال فعالیت و ١۵ سوئیت نیز در مرحله اخذ مجوز است، گفت: هنوز فعالیت‌های دقیقی در حوزه سرانه مطالعه انجام نشده و فارس جایگاه خوبی در حوزه سرانه مطالعه ندارد. به گفته او؛ از سال ٩۵ شورایی برای ساخت کتابخانه دستغیب شیراز ایجاد و سال ٩٧ اولین مناقصه در این حوزه برگزار شده اما به علت مشکلات مالی خاتمه پیمان اعلام و سال گذشته مناقصه دیگری برگزار و پیمانکار جدید انتخاب و مرمت این کتابخانه آغاز شده است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی