تست ضدآفتابها با آیینههای UV، ترفند تبلیغاتی است، روزنامه شیراز نوین
رئیس آزمایشگاه کنترل فراوردههای آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درمورد تست کارایی ضدآفتاب با آیینههای UV گفت: از نظر علمی طرح چنین مواردی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و باعث سردرگمی و نگرانی مصرفکنندهها میشود.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شهرام شعیبی اظهار کرد: آینههای UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازههای ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلیمتری بهصورت میتابانند؛ بنابراین فقط ضدآفتابهای حاوی UVA در این تست موفق میشوند و ضدآفتابهای حاوی UVB که در طولموج ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیمتری منتشر میشوند ازسوی این آیینهها پوشش داده نمیشوند.
وی افزود: این آیینهها از طیف UVA، تستهای مضر را به پوست نمیتابانند و بخشی را که تأثیر کمتری دارد، منتشر میکنند؛ زیرا در غیر این صورت این آیینهها میتوانند باعث آسیبهای جدی به پوست شوند، در نتیجه این آیینهها UV طولموجهای پایین مضر که در حوزه تأثیر کرمهای ضدآفتاب هستند را پوشش میدهند.
به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل فراوردههای آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، این آیینهها فقط ضدآفتابهایی که در فرمولاسیون آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است تحتپوشش قرار میدهند و فقط ضدآفتابهای فوقاشعه UV را جذب میکنند و چون در ساخت ضدآفتابهای فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس میدهند، استفاده شده است، پس در این تست کارایی ندارد.
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق، این آیینهها نمیتوانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتابها باشند. زیرا اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی کنند بیشتر باعث سردرگمی و نگرانی مصرفکنندهها میشوند و با توجه به دقت عمل پایین این آیینهها بیشتر بهعنوان روشهای تبلیغاتی از آنها استفاده میشود.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین