[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۷۳
  • دوره جدید

برنامه ملی، حلقه مفقوده آموزش، روزنامه شیراز نوین

سیدمحی‌الدین حسینی ارسنجانی _ شیرازنوین
وقتی مدیران غیرآموزشی و فاقد دیدگاه پژوهشی در رأس امور آموزش و پرورش گمارده شوند و فرد منصوب شده فقط درصدد عزل ونصب و عقده‌گشایی شخصی و انتقام‌جویی از این و آن باشد نمی‌تواند در حوزه آموزش برنامه‌ریزی کند یا فعالان آموزشی را به اصول و اهداف امر مبارک آموزش نزدیک یا همراه کند. با توجه به معیارهای جهانی و تأكید بر مبانی نظری و فرهنگ بومی كشور، باید برنامه ملی آموزش طراحی و تولید شود. در حوزه آموزش، طراحی و تولید «برنامه ملی آموزش» (نقشه كلی یادگیری، یاددهی)، با لحاظ عناوین مختلف دروس، در مقاطع، دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی، با لحاظ رسانه‌های متنوع و مكمل آموزشی (كتاب درسی، كتاب آموزشی، كتاب كمك‌درسی، شبكه آموزش، CD آموزشی، مجله آموزشی و...) و سهم‌بندی و ارتباط طولی و عرضی آنها، با رعایت اصول ارزشیابی آموزشی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، زیبایی‌شناسی و اهداف آموزش و پرورش و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و... اساسی‌ترین اقدام است. در این مسیر، ضمن تأكید بر رویكردهای تلفیقی و بین رشته‌ای، مهارت در زندگی و كار در جامعه امروز (زندگی در قرن ۲۱)، استفاده از تجربه‌های جهانی و سیستم‌های مترقی آموزش و پرورش در جهان، نباید از نیازهای آتی جامعه در حوزه‌های صنعتی و تجارتی، فرهنگی و سیاسی غافل ماند. بدیهی است بررسی علم تناسب محتوای برنامه درسی، آموزشی و عناوین برخی رشته‌های تحصیلی با نیازهای جامعه فعلی و كم‌توجهی به آموزش و مهارت‌های زندگی در برنامه آموزشی، از نكات مهم این بخش خواهد بود.طراحی برنامه ملی آموزش در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، باید مبتنی بر اصول و ویژگی‌های پژوهشی و واقعی باشد؛ اصولی همچون تقویت تفكر خلاق و تفكر نقاد، تقویت هویت ملی، تقویت ذوق هنری و زیباشناختی، تأكید بر استقلال عقلانی و یادگیری مداوم و...

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی