[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۷۳
  • دوره جدید

بیماری‌های استخدامی درآموزش‌وپرورش بیمار!، روزنامه شیراز نوین

سیدمحی‌الدین حسینی ارسنجانی _ شیرازنوین
مدتی قبل وزارت آموزش‌وپرورش در بخش‌نامه‌ای شرایط و ضوابط جذب معلمان و نداشتن ابتلا به بیماری‌ها را اعلام کرده که از‌جمله آنها می‌توان به نداشتن کمتر از ۲۰دندان، سنگ کلیه، آلزایمر، نداشتن لهجه غلیظ و نکشیدن سیگار و قلیان ازجمله آنهاست. یعنی افرادی که از این پس می‌خواهند وارد شغل معلمی و آموزش‌وپرورش شوند، باید شرایط و ضوابط ورود به این دستگاه و احراز این شغل را داشته باشند. ازسوی دیگر، مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌و پرورش، شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را منتشر کرده است که براساس آن شیوه‌نامه مطابق بند یک و دو ماده ١٢، قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش تهیه و تدوین شده و بر‌اساس ‌آن، معلمانی که وارد آموزش‌و پرورش می‌شوند، نباید بیماری‌های مندرج در این شیوه‌نامه را داشته باشند. این شیوه‌نامه جدید درباره شرایط افرادی که در نظر دارند وارد آموزش‌و پرورش شوند، به‌ویژه در حوزه بیماری‌ها، به جزئیات اشاره داشته است که به نظر مدت‌زمان زیادی برای انجام چنین آزمایش‌هایی نیاز است و زمان برای آزمایش بیشتر از زمان برای آموزش مورد اهمیت قرار گرفته است. فهرست بیماری‌های منتشر‌شده کمی هم عجیب به نظر می‌رسد. ‌به‌عنوان مثال اگر فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه باشد، نمی‌تواند معلم شود؛ اما در این فهرست به مشکلات بینایی نیز اشاره شده است، مثلاً نداشتن دید کمتر از ١٠/١٠ در یک چشم، ضایعات وسیع، شدید و ‌درمان‌ناپذیر در هر دو قرنیه. کوررنگی و نابینایی در یک چشم از مشکلاتی است که فرد را از معلم‌شدن بازمی‌دارد. بند سه این آیین‌نامه مربوط به مشکلات پوست و مو است. انواع اگزماهای وسیع و شدید، عفونت‌های قارچی عمیق و وسیع پوست، کچلی قارچی مزمن درمان‌ناپذیر و عارضه‌دار، پسوریازیس کف دست و پا و پسوریازیس‌های شدید و گسترده و جذام در هر شکلی، در این فهرست گنجانده شده است. مطابق فهرست منتشرشده، تعداد دندان‌ها کمتر از ٢٠، کاهش حداکثر شنوایی دوطرفه در فرکانس بالای ٢٠٠، همه سرطان‌های ناحیه سر، صورت، گردن و گوش‌ها، تغییر شکل و نقص‌های مادرزادی پرده دیافراگم، تغییر شکل‌های مادرزادی قفسه سینه صدری مانند تغییر شکل‌های مادرزادی مجاری هوایی، انواع نارسایی‌های قلبی نیز ممنوعیت استخدام دارد. در بخش ممنوعیات بیماری کلیه و مجاری ادراری نیز اختلالاتی مانند انسداد ادراری به دلایل عضوی یا عفونی، بیماری‌های عفونی مزمن و مقاوم به درمان سنگ‌های حالب، کلیه، پروستات، مثانه و پیوند کلیه ممنوع از استخدام است.انواع بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این فهرست درج شده است.کم‌خونی‌های مگالوبلاستیک، اختلالات ساختمانی ارثی گلبول قرمز و کم‌خونی‌های مزمن اکتسابی به علت بیماری‌های خوش‌خیم. درباره هموگلوبین زیر ١٠، تالاسمی ماژور، تالاسمی اینترمدیت و سندرم‌های سیکل سل نیز در این فهرست آمده است. بند ١٧ این آیین‌نامه به بیماری‌‌های زنان اختصاص داده شده و در آن مشکلاتی مانند اختلالات زنانگی، موهای زائد صورت، بلوغ زودرس یا دیررس، سابقه جراحی بیماری‌های رحمی، ناباروری، کیست‌های تخمدانی، اندومتریوزیس و آمنوره متعاقب صدمات مغزی، سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان، سرویکس، وولو و هر نوع بدخیمی دیگر در هر جای بدن نیز ممنوعیت استخدام به همراه دارد. با این وضع اگر فرض کنیم معلمان آینده ما با این شرایط جسمی ایدئال وارد این سیستم کاری شوند، آیا می‌توانند بعد ازبازنشستگی با اعصاب و روان آرام و جسم نسبتاً سالم بیرون آمده و بازنشسته گردند یا باز هم درگیر فکر و استرس و نداری و گرفتاری و انواع بیماری‌های جسمی و روحی و روانی خواهند شد. نظام آموزشی که قصد دارد چنین افرادی را جذب کند، باید راهکاری هم برای نگاهداشت همه‌جانبه این افراد و دلخوشی‌های آنان و رفاه و معیشتشان هم ارائه دهد، نه اینکه شیره جان پرسنلش را بگیرد و پس از سی سال یا بیشتر، آنان را با هزاران امید و آرزو و گرفتارشدن به انواع بیماری‌ها به حال خود رها کند. این اقدامات و تصمیمات عادلانه نیست که بهترین و سالم‌ترین افراد جامعه از هر جهت جذب چنین دستگاهی شوند و بعد، خود این افراد در گیروبند درمان و معیشت خود پس از بازنشستگی‌شان باشند.باید فکری به حال آموزش‌وپرورش بیمار کرد، نه استخدام بیمار و غیربیمار در این نهادی که خود نیاز به درمان فوری و اضطراری دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی