[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۳
  • دوره جدید

مظلومیت فرهنگ در عرصه تولیدات وطنی، روزنامه شیراز نوین

نگاهی به نقش رسانه‌ها در زمینه حمایت از تولید ملی

مظلومیت فرهنگ در عرصه تولیدات وطنی

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

فرهنگ و اقتصاد، کلیدواژه‌های تکامل هستند. در جامعه‌ای که به فقر و مستمندی مبتلا شده باشد، نشانه‌های ارزش‌مداری با گذر ایام کمرنگ می‌شود و نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت در شرایط دشوار اقتصادی و بحبوحه فقر فرهنگی، سودای تعالی و پاسداشت اعتقادات داشته باشند. به همین دلیل است که آموزه‌های دینی مسلمانان، توجه ویژه‌ای به وضعیت معیشتی و پویایی فرهنگی جامعه داشته و توصیه‌های مؤکدی برای دستیابی به رونق وجود دارد. در این میان، مبحث حمایت از تولید ملی در تاریخ مسلمانان و ایرانیان دارای قدمت دیرینه‌ای است. از روزهای پرمشقت شعب ابی‌طالب تا عهد معاصر، مسلمانان راستین همواره مورد ظلم‌های بی‌شماری قرار گرفته‌اند. تحریم‌های دشمنان بر این اصل استوار شده که گروهی از افراد جامعه در نابسامانی‌های معیشتی، استواری ایمان خود را فروباخته و در میانه فقر فرهنگی، سودای نارضایتی سر دهند. اما ملت شریف ایران، در ادوار مختلف تاریخ نشان داده‌اند ریشه‌های میهن‌پرستی و اعتقاد قلبی آنان به نظام، بسیار عمیق‌تر از ارزیابی استعمارگران و استثمارگران است و نمی‌توان با جنگ نرم و تجاوز سخت، خللی در اراده آنها که مسلمانان راستین به حساب می‌آیند وارد کرد. با این وجود، بهبود وضعیت اقتصادی و ارتقای سطح فرهنگی مردم، در زمره اصلی‌ترین وظیفه‌های دولتمردان به حساب می‌آید. برای دستیابی به این مهم، همکاری همه‌جانبه ارکان نظام با اقشار گوناگون جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و مبحث حمایت از تولید ملی، به عنوان یکی از پیش‌نیازهای آن برشمرده می‌شود.
نشانه وطن‌پرستی
به‌طور حتم، حمایت از تولید ملی یکی از شاخصه‌های اصلی وطن‌پرستی است. در برحه کنونی، مسائل اقتصادی خاصیت تک‌بعدی خود را از دست داده‌اند و مفاهیم مالی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در جبهه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی به‌شمار می‌روند. با به حرکت درآمدن چرخ‌های صنعت، شاهد رکود طیف گسترده‌ای از نابسامانی‌های محیط پیرامون خواهیم بود و با رونق گرفتن بازار محصولات وطنی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های مدنی رویه زوال می‌پیمایند. 
با این حال، به نظر می‌رسد در مبحث حمایت از تولیدات وطنی تا حدودی دچار یک‌سونگری و ساده‌اندیشی شده‌ایم. به یاد داشته باشیم حمایت از تولیدات ملی به ابعاد سخت‌افزاری و کالاهای کارخانه‌های ایرانی منحصر نمی‌شود و باید در جمیع جوانب و با نگاهی کلان، سودای توسعه و توجه به تولیدکنندگان داخلی را داشته باشیم. از آنجایی که مباحث فرهنگی به عنوان زیرساخت‌های اصلی جوامع به حساب می‌آیند و از آنجایی که دسیسه شوم استعمارگران بر اشاعه بی‌هویتی استوار شده است، اندیشمندان و فرهنگوران ایرانی در کارزار جنگ نرم باید رویه مجاهدت در عرصه تولیدات فرهنگی را پیشه کرده و همه مسئولیت  را به اهالی صنعت واگذار نکنند. 
طرح پرسش
در این زمینه، آموزه‌های رفیع دینی به همراه تمدن غنی ایرانیان، دست اهالی فرهنگ و اندیشمندان را برای تولیدات گرانمایه باز گذاشته است و هر گوشه‌ای از این خاک پرگهر، سرشار از معانی و مضامین ارزشی است. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که اهالی فرهنگ و هنر تا چه اندازه با الهام از مضامین ارزشی، به تولید مفاهیم فاخر همت گماشته‌اند و آثار ارائه شده از سوی آنها، تا چه اندازه در بازارهای داخلی حمایت شده است. برای پاسخ به این پرسش، می‌توانیم به ویترین آثار فرهنگی و هنری که هنرهای نمایشی است نگاهی بیندازیم. مارکت ایرانی در عرصه پویانمایی و سینمای کودک، تا حدود زیادی به آثار جهت‌دار و بعضاً آلوده فرامرزی هبه شده و گروه کودک و نوجوان، از تولیدات ارزش‌مدار ایرانی محروم هستند. در گذشته، تلاش‌هایی برای به تصویر کشیدن زندگی پیامبران و ائمه اطهار در عرصه انیمیشن انجام شد، اما متأسفانه فعالیت‌های انجام شده به صورت مقطعی بود و نشانی از تکنیک‌های تصویرسازی پیشرفته که موجب جذب همه مخاطبان شود، در آنها دیده نمی‌شد. از سوی دیگر، سردمداران اکران سینماها نیز با آثار پویانمایی وطنی رابطه خوشایندی ندارند و بسیاری از آثاری که برای طیف سنی کودک و نوجوان تولید می‌شود، محجور می‌ماند. به یاد داشته باشیم که اولین قدم برای حمایت از تولید ملی، ارائه محصولات باکیفیت است و چنانچه کالای ارائه‌شده وسوسه‌کننده و دارای توجیه منطقی نباشد، نمی‌توان انتظار پشتیبانی از جامعه هدف داشت. در همین زمینه، در عرصه ادبیات و مشاهیر این سرزمین نیز فعالیت‌های چشمگیری ندیده‌ایم. آیا رسانه ملی و فعالان بخش خصوصی، آن‌چنان که شایسته است در به تصویر کشیدن زندگی ادیبان، شاعران، رزمندگان، پهلوانان و به‌طور کلی بزرگان این سرزمین، تلاش کرده‌اند؟ در شرایطی که تولیدات فرهنگی ما سودای گیشه در سر می‌پروانند و بر مدار واحدی طی طریق می‌کنند، نمی‌توان از عموم جامعه انتظار حمایت از تولید ملی در جنبه‌های نرم‌افزاری داشت.
طراحی ایده
در این بحبوحه فراموشی که در حمایت از تولیدات ملی نرم‌افزاری صورت می‌گیرد، نقش هوشمند رسانه‌ها دارای اهمیت بسزایی است. اصحاب رسانه بر علم مخاطب‌شناسی اشراف دارند و تبلیغات هوشمند و هدفمند آنها، می‌تواند از لحاظ روان‌شناختی جامعه را به حمایت از تولیدات ملی در زمینه‌های گوناگون مجاب کند. در ادامه، به بررسی برخی ایده‌ها به صورت ایجازوار می‌پردازم که تاکنون توجه زیادی به اجرایی‌کردن آنها نشده است.
الف- مدیوم‌های رسانه‌ای مانند مدعی‌العمومی دلسوز، باید در مقام پرسش از مدیران و مسئولان برآمده و آنها را مجاب کنند در زمینه حمایت از تولیدات ملی، تلاش و مجاهدت بیشتری نشان دهند. در مقابل پرسش اصحاب رسانه، همه نهادها وظیفه دارند کارنامه فعالیت خود را در زمینه حمایت از تولیدات ایرانی شفاف‌سازی کرده و در این عرصه، از یکدیگر پیشی بگیرند. آشکار است که رسانه‌ها با ارائه آمار و ارقام فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، به‌سان مسابقه تسلیحاتی بلوک غرب و شرق، آنان را به اقدامات گسترده‌تر و تأثیرگذارتری تشویق خواهند کرد و با گذشت مدت زمانی اندک، شاهد سونامی طرح حمایت از تولیدات ملی در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سوی نهادها و دستگاه‌ها خواهیم بود. 
ب- مدیوم‌های رسانه‌ای به سردمداری رسانه ملی، می‌توانند در عرصه‌های مختلف به یاری تولیدکنندگان وطنی شتافته و گوشه‌ای از مشکلات آنان را به تصویر بکشند. با ارائه درددل‌های تولیدکنندگان از قاب صداوسیما و جراید، مردم درمی‌یابند کدام‌یک از بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری به منظور حمایت از تولیدات ملی پیشتازاند و کدام‌یک از آنها رویه بانکداری غیراسلامی و شکننده پیش در گرفته‌اند.
ج- این وظیفه رسانه‌های ارتباط جمعی است که با تکیه بر علم مخاطب‌شناسی، بسته‌های تبلیغات جذاب و متنوعی را به صاحبان صنایع عرضه کرده و با تکیه بر دانش نوین جهانی، بر جامعه تأثیر بگذارند. یقین بدانیم که همکاری صنایع و مدیوم‌های رسانه‌ای، تعاملی برد - برد است و هر دو جناح، در شرایط ریاضت اقتصادی از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند.
د- رسانه‌ها همیشه نقش مؤثری در جهت‌گیری افکار عمومی داشته‌اند. آنها باید به شیوه زیرپوستی و غیرمستقیم، به مذمت استفاده از کالاهای وارداتی پرداخته و شیوع استفاده از محصولات وطنی را به مخیله مخاطبان تزریق کنند. القا شدن این اندیشه به اذهان عمومی، کار چندان دشواری نیست.
ه- میزگردهایی که به همت اصحاب رسانه برپا می‌شود، نقش بسزایی در حمایت از تولید ملی خواهد داشت؛ چراکه مشکلات و موانعی که سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، در این‌ نشست‌ها آسیب‌شناسی شده و زمینه را برای هموار شدن تولید فراهم می‌آورد. همچنین، کارشناسان و اندیشمندان در این‌گونه میزگردها به بررسی راهکارهای کاهش قیمت تولیدات ملی می‌پردازند و آشکار است که هیچ مؤلفه‌ای به اندازه کاهش قیمت و ارتقای کیفیت، نمی‌تواند به بسیج عمومی در راستای حمایت از تولید ملی منجر شود.
سخن پایانی
در پایان توجه به این نکته لازم است که در راستای حمایت از تولید ملی، باید با نگاهی جهان‌شمول همه جنبه‌های آن را در نظر گرفت. پرداختن صرف به جنبه‌های سخت‌افزاری مانند پویایی چرخ صنایع، نشان از یک‌سونگری و سطحی‌نگری خواهد داشت؛ چراکه جامعه ایران در بحبوحه جنگ نرم، به شدت نیازمند تولیدات ارزش‌مدار فرهنگی و تزریق هویت به همه اقشار جامعه است. توجه به اصول فرهنگی و اقتصادی، کلیدواژه تکامل ملت به حساب می‌آید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی