[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۶
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

اهمیت ورزش برای بانوان
 

 • هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

سلامت هر جامعه‌ای را سلامت افراد آن جامعه تضمین می‌کنند. در این بین اما از بین تمامی افراد جامعه، ورزش کردن دختران اهمیتی به مراتب بیشتر دارد؛ چراکه دختران امروز، مادران فردای جوامع هستند که در صورت سلامت بودن، می‌توانند نسلی سالم و تندرست را تربیت کنند. حال آنکه همین مادر اگر توانایی لازم برای پذیرش این مسئولیت را نداشته باشد یا به صورت کامل آن را انجام ندهد،‌ جامعه برای ایجاد یک نسل سالم به مشکل برخواهد خورد! چراکه مادران افسرده و درمانده،‌ توانایی و خودباوری تربیت نسلی قوی و تأثیرگذار را ندارند.
ورزش از جمله مهم‌ترین فاکتور‌ها برای حفظ سلامتی و تندرستی است. بانوان به علت داشتن متابولیسم خاص بدنی (دوران قاعدگی و یائسگی) بیش از آقایان در خطر ابتلا به بیماری‌ها هستند. به همین سبب لازم است برای پیشگیری از بروز احتمالی به بیماری‌های خطرناک در صدد پیشگیری و تقویت سلامت خود برآیند. 
با وجود این‌که چاقی و پر‌خوری به معضل اساسی سلامت جامعه ما بدل شده و با اینکه ورزش در بیشتر نقاط دنیا عامل شماره یک حفظ سلامت لقب گرفته، اما متأسفانه در جامعه ما چندان به آن پرداخته نمی‌شود و حتی بارها دیده شده به دلایل کم اهمیت، مردان و به خصوص زنان از ورزش منع شده‌اند. در بیشتر نقاط دنیا، تلاش در جهت ساختن ورزشگاه‌های بیشتر، پارک‌های دردسترس‌تر و استخرهای فراوان‌تر برای ورزش همگانی وجود دارد. از طرفی در رسانه‌ها این مهم در نظر گرفته و روی آن کار می‌شود؛ تا جایی که در برخی فیلم‌ها، حداقل یک صحنه از یک بازیگر مشهور داریم که در حال ورزش است.
فواید ورزش برای خانم‌ها
• ورزش با تنظیم وزن و کاهش میزان چاقی، مستقیماً بر وضعیت عملکرد قلب اثر دارد.
• از طرفی، در افراد لاغر با فشار خون بالا می‌تواند بر کاهش فشار خون مؤثر باشد، بدون اینکه بیمار دارویی برای کاهش فشار خون استفاده کند.
• ورزش در کاهش چربی‌های مضر هم مؤثر است، به خصوص میزان تری‌گلیسرید خون با ورزش روزانه به‌طور واضح کاهش می‌یابد.
• از اثرات مفید دیگر ورزش، کمک به تنظیم قند خون است که با سوزاندن قند اضافی موجود در خون اتفاق می‌ افتد.
• درمان و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان است. این بیماری که در زنان شایع‌تر از مردان و با عوارض خطرناکی مثل شکستگی مکرر همراه است، با ورزش در سنین مختلف از زیر ۱۸سال تا سنین یائسگی قابل پیشگیری و درمان است. به خصوص ورزش‌هایی که با فشار بر استخوان‌ها به خصوص پاها همراه است؛ مثلاً پیاده‌روی و دویدن در کاهش روند پوکی استخوان بسیار مؤثر است.
• یکی دیگر از اثرات درمانی ورزش در زنان، تأثیر آن بر نازایی است، به این ترتیب که در درمان بیماری تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان مؤثر است. «ورزش با کاهش چربی‌های شکمی به تخمک‌گذاری کمک می‌کند». فعالیت بدنی با اثری که بر روحیه فرد ورزشکار دارد، تأثیر ویژه بر اثربخشی داروهایی دارد که در درمان نازایی استفاده می‌شود. به علاوه ورزش به آزاد شدن هورمون‌هایی منجر می‌شود که در تنظیم عادت ماهانه و تخمک‌گذاری بسیار مؤثرند.
• هر روز افرادی مراجعه می‌کنند که از طرف پزشکان و همکاران از ورزش منع شده‌اند. اگرچه برای بهبود اولیه در بیماری‌هایی مثل دیسکوپاتی گردن یا کمر و آرتروز به صورت موقت و محدود استراحت تجویز می‌شود، ولی بلافاصله بعد از بهبود اولیه باید حرکات ورزشی شروع و هر روز بر میزان آن افزوده شود.
• گاه در باره خانم‌های باردار نیز توصیه به استراحت می‌شود. واقعیت این است که ورزش از افزایش وزن نامناسب در بارداری می‌کاهد و به یک زایمان مناسب کمک می‌کند؛ همین‌طور با تقویت عضلات لگن از احتمال افتادگی مثانه و رحم می‌کاهد. فقط در موارد بسیار کمی ورزش برای مادران باردار ممنوع است و حدود ۹۰درصد زنان باردار تا اواخر بارداری باید ورزش هوازی و منظم داشته باشند.
تأثیر ورزش بر دستگاه عصبی زنان
تمرینات مرتب ورزشی موجب بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد. مهم‌ترین اثرات مثبت بر دستگاه عصبی عبارت‌اند از اینکه ورزش از فشارهای روانی و ناراحتی‌های روحی می‌کاهد و راهی مناسب برای مقابله با افسردگی است، با بهبود کار سیستم عصبی - عضلانی موجب چالاکی و افزایش کارایی بدن می‌شود، ورزش مؤثرترین راه برای درمان کم‌خوابی است، نشاط و شادابی و آرامش روحی، اعتماد به نفس، تقویت روحیه همکاری و دوستی، درک بهتر و سریع‌تر مطالب درسی، تسهیل در هضم و جذب غذا، تعدیل وزن، جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان به خصوص در زنان.
تأثیرات روانی ورزش در بانوان
بدون شک سلامت و شادابی افراد جامعه از طریق تقویت بنیه جسمانی و روحی آنها میسر می‌شود و پرداختن به ورزش به صورت اصولی و علمی تحولاتی در افراد جامعه ایجاد می‌کند که دگرگونی‌های مثبتی بر شخصیت را نیز در بر دارد.
زنان با بالا بردن توانایی‌های ذهنی می‌توانند به رویاهای خویش جامعه عمل بپوشانند. همه ورزشکاران زن از اهمیت آمادگی‌های ذهنی و اعتماد به نفس آگاهی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد انجام انواع مختلف ورزش علاوه بر فواید جسمی فراوان در مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد. ورزش باعث تقویت تمرکز فکر و افزایش دقت عمل می‌‌گردد، ورزش متعادل، موجب داشتن احساس خوب و افزایش قدرت خلاقیت می‌گردد، همچنین  احساس آرامش و راحتی روح را افزایش داده و انسان را در مقابل فشارهای روانی و اضطراب مقاوم می‌‌کند و موجب تقویت قوای ذهنی و حافظه می‌شود.
ورزش در تأمین نیاز افراد به ویژه بانوان، تکامل اجتماعی، کسب صفات اجتماعی و آگاهی از توانایی‌های بالقوه جسمانی و در شکل‌گیری، تغییر و تقویت بسیاری از توانایی‌ها و ویژگی‌های روانی- اجتماعی مؤثر است. بر این اساس، فعالیت‌های بدنی و ورزش آمیخته با تربیت روانی است و هر تجربه حرکت یا تغییر جسمانی یک تغییر یا یک تجربه روانی را در بر دارد. از این رو، شرکت در فعالیت‌هایی ورزشی از روش‌های مهم تکامل جسمانی و روانی است.
شرکت مداوم و مستمر در فعالیت‌های جسمانی و ورزشی بر اساس روند یادگیری و تکامل اجتماعی، در صفات اکتسابی نقش دارد. زیرا سابقه فعالیت ورزشی و کسب مهارت‌های نه صرفاً حرکتی، بلکه اساساً روانی و اجتماعی در انبوهی از محرک‌های مثبت و منفی، انواع درگیری‌ها، تعاملات عاطفی و هیجانی، ناشی از رقابت و مسابقه می‌تواند در تعادل و ثبات هیجانی، رشد اعتماد به نفس، تصور بدنی و اجتماعی و میزان اجتماعی بودن فرد، نقش سازنده و مثبتی داشته باشد.
احساس ارزشمندی برای همه افراد بسیار مهم است و فعالیت‌های ورزشی شاید بتواند از راه‌های مختلف به احساس مثبت فرد از خود  کمک کند. چنین احساسی می‌تواند زمینه و بستر پدید آمدن تغییر و تحول بسیاری از صفات روانی- اجتماعی فرد شود. این احساس خوب و مثبت در دنیای پرفشار امروزی بسیار ضروری است و احتمالاً در روش زندگی افراد تأثیر خواهد گذاشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی