[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۶
  • دوره جدید

۹۰درصد شرکت‌های پیمانکاری بیکار هستند، روزنامه شیراز نوین

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با بیان اینکه علاوه بر سپاه و آستان شاهد ورود شرکت‌های پیمانکاری نیروی انتظامی، ‌ارتش و وزارت دفاع به پروژه‌های راه‌سازی هستیم،‌ گفت: تاوان کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی را مردم با جانشان می‌دهند.
خدایار خاشع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ورود آستان قدس به پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه راه‌آهن گرگان - بجنورد-  مشهد اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه راه‌سازی بیش از 300شرکت بخش خصوصی با رتبه یک، در کشور وجود دارد که 90درصد آنها بیکار هستند یا کار و پروژه مناسب ندارند و پایین‌تر از ظرفیت خود کار می کنند.
وی ادامه داد: معتقدم در این شرایط واگذاری پروژه‌ها به دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی و نظامی درست نیست، چرا آنها امکانات مناسب‌تر و بیشتری نسبت به شرکت‌های بخش خصوصی دارند و می‌توانند مسائل و مشکلات برای اجرای پروژه‌ها را راحت‌تر حل کنند.
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تأکید کرد: این نهادها در عرصه رقابت با بخش خصوصی به راحتی می‌توانند برنده مناقصات شوند، چراکه امید دارند اگر با مشکل قیمت یا اصلاح نرخ مواجه شدند می‌توانند  آن را حل کنند و  این باعث می‌شود در رقابت‌ها ریسک بیشتری را بپذیرند.
خاشع با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نمی‌تواند برای اصلاح نرخ‌ها و تمدید مدت پیمان ریسک بالایی را بپذیرد، اظهار داشت: امکان اصلاح قرارداد برای شرکت‌های بخش خصوصی وجود ندارد، اما نهادهای شبه‌دولتی این مشکلات را ندارند و در نتیجه، جرأت اینکه قیمت پایین‌تری را در مناقصات پیشنهاد بدهند و برنده شوند دارند.
وی با بیان اینکه فقط آستان قدس و خاتم‌الانبیا نیستند که وارد مناقصات پروژه‌های عمرانی شده‌اند‌ گفت: آستان قدس هم شرکت‌های پیمانکاری دارد و پروژه‌های مشارکتی در آزادراه‌ها را انجام می‌دهد و شرکت‌هایش هم در پروژه‌های راه آهن کاندیدا هستند.
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با تأکید بر اینکه شرکت‌های بخش خصوصی از لحاظ فنی امکان رقابت با شرکت‌های پیمانکاری وابسته به نهادها را دارد گفت: واقعیت این است که بخش خصوصی در برخی از مناقصات در مقایسه با نهادهای نظامی توان مالی ندارد.
از سوی دیگر، شرکت‌های پیمانکاری آن نهادها به امکانات دولتی وصل هستند.
خاشع با بیان اینکه امروز فقط بحث ورود آستان مطرح نیست و با ورود شرکت‌های ارگان‌های نظامی به حوزه پیمانکاری پروژه‌های عمرانی مواجه هستیم ادامه داد: امروز شاهد ورود شرکت‌های پیمانکاری ارتش،‌ وزارت دفاع و نیروی انتظامی هستیم و جالب توجه این است که در برخی از پروژه‌ها از نیروهای وظیفه استفاده می‌کنند.
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با تأکید بر اینکه ما هیچ مخالفتی با ورود شرکت‌های پیمانکاری وابسته به نهادها نداریم گفت: اتفاقاً حجم زیادی از پروژه‌های آزادراهی وجود دارد که نیاز به مشارکت راه‌سازان دارند، اما مشکل ما این است که شرایط برای واگذاری پروژه‌ها یکسان نیست.
وی افزود: در پروژه‌های مختلف تغییر شرایط قرارداد مانند تمدید مدت پیمان، اصلاح نرخ برای شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی و شبه‌دولتی یا نظامی راحت‌تر انجام می‌شود. دولتی‌ها هم بر این باور هستند که اگر نرخ قرارداد یا مدت پیمان شرکت‌های وابسته به برخی از نهادها را اصلاح کنیم در مظان اتهام قرار نمی‌گیریم که امتیازی گرفته‌ایم تا این مشکلات را حل کنیم. بنابراین، این موضوعات قدرت ریسک بیشتری به شرکت‌های پیمانکاری وابسته به نهادها می‌دهد تا در مناقصات شرکت کنند.
وی با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه راه‌سازی اظهار داشت: این دولت هم در زمینه قوانین سرمایه‌گذاری و مشوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانست کارهای زیادی انجام دهد، اما نسبت به انجام آنها اقدام نکرد. 
خاشع با بیان اینکه قطعی آب و برق نشان دهنده کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه‌ها است و مشخص است که در این بخش ضعیف عمل کرده‌ایم، اما کاهش سرمایه‌گذاری در راه‌سازی‌ها با افزایش تعداد تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای خود را نشان می‌دهد، گفت: با افزایش جمعیت نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری وجود دارد. مردم  تاوان کاهش سرمایه‌گذاری در راه‌سازی را با جانشان می‌دهند. 
وی تأکید کرد: در  10 تا 12سال گذشته با افزایش ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها از 6هزار و 900کیلومتر به 19هزار کیلومتر،‌ ترافیک کاهش یافت؛ به همین دلیل است که در چند سال گذشته شاهد کاهش تلفات جاده‌ای از 27هزار نفر به 16هزار نفر بودیم، اما با کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌سازی در سال‌های اخیر دوباره میزان تلفات جاده‌ای افزایش یافته است.
خاشع با بیان اینکه از سال 92 سرمایه‌گذاری در راه‌سازی کاهش یافت،‌ ادامه داد: از شروع دولت یازدهم، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راه‌سازی به دلیل کاهش بودجه، نزولی بود و این کاهش سرمایه‌گذاری اثرات خود را در افزایش تلفات جاده‌ای نشان داد و شاهد آن بودیم که از سال 95 تا 96 میزان تلفات جاده‌ای تا 3درصد افزایش پیدا کرد.
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با اشاره به هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی گفت: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی با بازارهای قانونی قابل رقابت نیست، چه برسد به اینکه با بازارهای غیررسمی که سودهای خیلی بالایی دارد،‌ رقابت کند.
وی گفت: اگر سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنیم می‌توانیم بدون مالیات سودی را کسب کنیم که هیچ ریسکی متوجه آن نمی‌شود. حال اگر همین پول را در زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنیم، مالیات متعددی به آن تعلق می‌گیرد و در نهایت با تمام ریسک‌هایی که وجود دارد، همان سود بانکی نصیبمان می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی