[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۹۷
  • دوره جدید

استقبال از نوای جینگ‌وجینگ ساز شیراز در برج میلاد، روزنامه شیراز نوین

واسونک، از آواها و نواهای اصیل شیرازی است؛ هنر دیرینه‌ای که در مهمانی‌ها، عروسی‌ها و جشن‌های عمومی همواره پرطرف‌دار بوده و مردم شیراز خاطرات خوبی از واسونک‌خوانی دارند. به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جینگ و جینگ ساز شیراز همان آواز دلچسبی است که عمومراد هر وقت دور هم جمع می‌شویم به بهانه شادی برایمان می‌خواند. عمو همیشه می‌گوید موسیقی باید مغز و استخوان داشته باشد، نه این آهنگ‌هایی که نه ریتم دارد، نه آواز و هرگز هم ماندگار نمی‌شود. یک خواننده سنتی شیرازی با اشاره به ابداعی که در تلفیق سبک سنتی با پاپ برای اجرای واسونک شیرازی داشته است، در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز می‌گوید: این واسونک ابداع خودم بود که 2سال قبل بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی در جشن شیرازشناسی خواندم و مورد استقبال بسیاری از حاضران قرار گرفت. نوید نیک‌کار ادامه می‌دهد: در این کار سعی کردم قالب سنتی مطلق را در این آوای اصیل شیرازی با سبک پاپ تلفیق کنم تا امروزی‌تر و جوان‌پسندتر شود. وی به استقبال گسترده‌ای که از 2سال قبل تاکنون از این سبک خوانش آوای شیرازی شده است اشاره می‌کند و می‌گوید: نخستین بار مردم حاضر در جشنواره از این آواز فیلم گرفتند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و مورد استقبال و بازدید فراوانی قرار گرفت. این خواننده 31ساله که در رشته زبان انگلیسی و فن بیان گویندگی دانشگاه خبر تحصیل کرده است، با تداعی ماه‌گرفتگی اخیر اظهار می‌کند: در این شب در برنامه شباهنگام مرکز شیرازشناسی اجرای واسونک و آهنگ‌های ساخت خودم را برگزار کردم که بار دیگر مورد استقبال فراوان قرار گرفت. نیک‌کار می‌افزاید: از سالی که برای اولین بار این نوا را خواندم، بسیاری از سازمان‌ها برای کمک به من و تهیه ضبط استادیویی از این اثر قول‌های متعدد دادند، اما تاکنون هیچ‌یک محقق نشده و قطعه واسونک به سبک تلفیقی پاپ و سنتی پس از چند سال فقط به صورت زنده اجرا می‌شود. این هنرمند شیرازی با اشاره به جشنواره چهارسوق که اواخر تیرماه امسال در برج میلاد تهران برگزار شد می‌گوید: در این برنامه که فرصتی برای معرفی فارس و شیراز بود، آن‌قدر حجم استقبال حاضران و مردم از این خوانش بومی زیاد بود که برنامه 20دقیقه‌ای خود را به 45دقیقه افزایش دادیم. وی معتقد است: تلفیق سبک جدید با سنتی در آوازهای سنتی و بومی باید به گونه‌ای باشد که به اصل اثر آسیب نرساند و دلنشین و ماندگار شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی