[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آموزش مواجه شدن کودک با شکست به روش صحیح ، روزنامه شیراز نوین

اگر فرد در کودکی راه‌های مواجه شدن با شکست را آموزش ببیند، در آینده انسان موفق‌تری خواهد بود، پس یادگیری درست مقابله با شکست برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. به گزارش نمناک، بدون شک؛ به‌عنوان والدین تماشای شکست خوردن فرزند، کار سختی است‌. در واقع در چنین حالتی تمام وجودتان می‌خواهد که امنیت فرزندتان را تأمین کنید تا آن‌ها آسیب نبینند. متأسفانه نمی‌توان همیشه جلوی شکست بچه‌ها را گرفت، از طرفی هم خوب نیست که مدام مراقبشان باشید تا شکست نخورند، بلکه می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که چگونه با اشتباهات خود کنار بیایند و درس‌های ارزشمندی را بیاموزند. در ‌این قسمت از خانواده پلاس نمناک هم راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهیم تا به فرزندان‌تان کمک کنید که یاد بگیرند بدون ترس با شکست مواجه شوند.
پذیرش شکست را به آن‌ها آموزش دهید
زندگی پر از اتفاقات غیر قابل پیش بینی است. به فرزند خود آموزش دهید که پذیرفتن ناکامی‌ها و مشکلات، راه حل کلیدی برای مواجه شدن با شکست بدون ترس می‌باشد. اگرچه ‌این سختی‌ها و شکست‌ها راضی ‌کننده نیستند؛ اما به معنای پایان زندگی هم نخواهند بود.
در مورد شکست با آن‌ها صادق باشید
اینکه به کودک خود بگویید شکست یک تجربه زیباست، یعنی به او دروغ گفته‌اید؛ پس بهتر است صادق باشید. شکست خوردن اصلاً تجربه لذت بخشی نیست؛ اما به معنای این هم نیست که همه چیز به پایان رسیده است.
به تلاش‌‌های آن‌ها به جای توانایی‌ها توجه کنید
قرار نیست که فقط از توانایی و استعداد فرزندان‌تان تعریف و تمجید کنید. به جای آن نگاه کنید و ببینید که فرزندتان چقدر تلاش کرده است و ‌این تلاش و پشتکار او را مورد تمجید قرار دهید.
با او همدردی کنید
شکست اتفاق سخت و تلخی است و هیچ کسی دوست ندارد آن را تجربه کند. اگر دیدید که فرزندتان پس از شکست خوردن اوقات سختی را سپری کرده، سعی کنید که با او همدردی کنید، او را بفهمید و احساساتش را درک کنید.
الگوی خوبی باشید
وقتی که اشتباه می‌کنید، باید پایداری و ثبات قدم داشته باشید. در واقع ‌این که شما چگونه با مشکلات برخورد می‌کنید، می‌تواند به کودک‌تان آموزش دهد که او هم با مشکلات، همان گونه صبورانه برخورد کند.
به او یاد بدهید که همه برنده نمی‌شوند
شاید در سال‌های قبل باید به کودکان آموزش می‌دادید که همه ما برنده هستیم و در نتیجه شکست را یک اتفاق غیر قابل پیش بینی برایشان توصیف می‌کردید؛ اما اکنون باید به آن‌ها آموزش دهید؛ چیزی که لازم و ضروری است، تلاش بی‌وقفه ماست که ممکن است ‌این تلاش با بُرد یا باخت همراه باشد. 
توضیح دهید که استعداد‌ها و توانایی‌هایتان متفاوت است
کودکانتان را به خاطر توانایی‌هایی که دارند تشویق کنید؛ اما به آن‌ها امید واهی ندهید. فرصت دهید تا توانایی‌ها و استعدادهای خود را بشناسند و ببینند که چگونه باید خودشان را در آن زمینه پرورش دهند؛ اما یادآوری کنید که استعداد هیچ کس با دیگری برابر نیست و انسان‌ها متفاوت هستند.
بگویید که شکست یک معلم است
وقتی که شکست می‌خورید، یاد می‌‌گیرید دفعه بعدی چگونه از آن شکست جلوگیری کنید. شکست باعث می‌شود تا سرعت‌تان کم شود؛ اما از طرفی یک راه حل دیگر پیش پای شما می‌گذارد. به کودک‌تان ارزش شکست را برای یادگیری چیز‌های بهتر بیاموزید و کاری کنید که به آن شبیه به یک معلم دلسوز نگاه کند.
به او آموزش دهید که از شکست نترسد
فرزندان شما نمی‌توانند از شکست دوری کنند؛ پس به آن‌ها آموزش دهید که از شکست نترسند و آن را راهی برای ارتقا و رشد خودشان ببینند و ترس را حذف کنند. ترس از شکست باعث می‌شود که نتوانند چیز‌های جدید را تجربه و کشف کنند.
به آن‌ها یاد بدهید وقتی که شکست می‌خورند؛ بخندند
اشتباه کردن مقابل فرزند و خندیدن به آن‌ها؛ آموزش خوبی برای او خواهد بود؛ پس زمانی که شکست می‌خورید، شبیه دیوانه‌ها رفتار نکنید، حرف‌‌های منفی نزنید. به جای آن سرتان را تکان داده و بخندید‌.‌ این کار باعث می‌شود تا فرزندتان هم چنین کاری را از شما یاد بگیرد.
با وقار شکست بخورید
اگر زندگی قهرمانان بزرگ را بخوانید، متوجه می‌شوید که آن‌ها در مسیر شکست خوردن همواره وقار خود را حفظ می‌کنند‌. همین وقار و صبوری باعث می‌شود که شما از آن‌ها الگو بگیرید و به فرزندان خود آموزش دهید که شکست را به خوبی بپذیرند و شبیه به یک الگو برای دیگران باشند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی