[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۴۹۷
  • دوره جدید

با معرفی یک «میراث‌دار علم» از این کهن‌دیار نگاهی به سجل‌آباد ِخرامه؛ روستای تاریخی فارس، روزنامه شیراز نوین

سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی _ شیراز نوین
نگاهی به خرامه(سرزمین خورشیدوماه):
خِرامه شهری در استان فارس است. این شهرستان با مساحت حدود ۲۶۴٫۱‌کیلومتر مربع در ۷۵‌کیلومتری شرق شیراز واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است. بنا‌به روایاتی نام خرامه ازخُورمه به معنی خورشید و ماه گرفته شده‌است. فرض دیگر این است که این نام مأخوذ از خورماه که نام روز یازدهم از ماه‌های ایران است باشد. حتی امروز نیز بعضی از عشایر منطقه نام این شهر را خورومه تلفظ می‌کنند که به هردو انگاشت نزدیک است.
‌تاریخچه‌ای مختصر از دیار خرامه:
با استفاده از شواهد و اسناد معتبری که در دست است قدمت شهر خرامه و کربال به ۱۵۰۰‌سال قبل و به سال ۵۰۰‌میلادی باز‌می‌گردد. درکتاب‌ها و سفرنامه‌‌هایی از جمله نزهت‌القلوب، فارسنامه ابن بلخی، المسالک و الممالک، آثارالعجم، فارسنامه ناصری، شیرازنامه، معجم البلدان، تاریخ برگزیده، برهان قاطع، تاریخ سرزمین‌های فلات شرقی، تاریخ ابن خلدون و دیگر کتاب‌ها در مورد خرامه و کربال مطالبی نوشته شده‌است. ابن حوقل در سده‌ی چهارم هجری رود خرامه را قابل کشتیرانی توصیف کرده و ابن‌بلخی در وصف آن چنین آورده‌است: «منبع این رود کُر از نواحی کلار و رودی عاصی است که هیچ جای را آب ندهد، الا جاهایی را که بند کرده‌اند. به همین دلیل شش بند به نام‌های امیر، فیض‌آباد، تیلکان، موان، و جهان‌آباد بر روی آن بسته شده. این رود نهایتاً به دریاچه بختگان می‌ریزد.»پناه بردن وزیر امیر منصور، به نام کالیجار، به قلعه‌ی خرامه که ترکان قصد تاراج اموال وی را داشته‌اند اهمیت و موقعیت سوق‌الجیشی آن را نشان می‌دهد. این قلعه که تا چند‌سال اخیر محل سکونت ده‌ها خانوار بود به‌صورت تلی دست ریز با ارتفاع بیش از ۱۰ متر از خاک رُس، توسط شهرداری اکنون تخریب شده و اثری از خانه‌های روی آن برجای نمانده‌است. یکی از آثار تاریخی منطقه که از زمان ساسانیان برجا مانده و در فاصلهٔ ۵۰۰‌متری مغرب خرامه قرار دارد بنای آتشکده‌ای است که در محل به چهار‌طاقی‌گبران معروف است که از نظر ساختمان گنبد و کاربندی تا حدودی شبیه آتشکدهٔ بهرام است. توجه خاص خاندان دیلمی (عضدالدوله و دیگران) در ترمیم بندهای عصر ساسانیان در مسیر تنها رود عاصی کربال دلالت بر عمارات فراوان و نفوسی می‌کند که درکناره‌های این رود می‌زیسته‌اند. از آثار باقی‌مانده این عصر بند امیر است که به فرمان عضدالدوله دیلمی بازسازی شده‌است. آسیب‌دیدگی بعضی از بندهای رود نظر سلجوقیان را نیز به خود جلب کرد، چنان‌که بند قصار یا فیض‌آباد بوسیلهٔ اتابک چاولی از امرای محمد بن ملکشاه درحدود سال‌۵۰۶ ترمیم شد و بنام وی فخرستان نام گرفت. از دیگر بناهای سلجوقیان کاروانسرای خانه‌کت یا کاروانسر‌ای دیو‌دان در نزدیکی‌های دریاچه بختگان است که سبک معماری آن را مربوط به این دوره دانسته‌اند و مسیر قدیم جنوب به مرکز یعنی از کرمان به شیراز، تهران و اصفهان از کنار این کاروانسرا عبور می‌کرده‌ است. چنان‌که در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم آثاری چون پل انگلیسی‌ها که از این مسیر برای لشکرکشی به مرکز ایران و شیراز استفاده می‌کرده‌‌اند به‌جا مانده‌است. این کاروانسرا به علت عدم رسیدگی اکنون ویران گشته و درحال نابودی است. 
در رابطه با همین دوران سنگ قبرهایی وجود دارند که اخیراً در مرکز باغ‌های خرامه کشف شده و خطوط ثلث و کوفی منقوش بر آن‌ها گویای حال عارفان این سامان بوده که در سده‌های‌۶ تا ۸‌هجری در این منطقه می‌زیسته‌اند. یکی از این سنگ‌ها متعلق به شیخ غیاث‌‌(علی) ابن‌ابی‌جعفر‌بن‌طیب است که روی آن سوره نور و آیة‌الکرسی و شرح حال وی مشاهده می‌شود. صفویان که بیشترین همت آنان، عمران و آبادی بلاد بود، علاوه بر ساختن پلی برروی «رود کُر»؛ پلی در زمان امام قلی خان والی فارس مشهور به پل‌خان بنا کرده‌اند، در شهر خرامه نیز ردپایی از خود به‌جا گذاشته‌اند. بنای حمامی‌ مشهور به حمام کهنه به آن‌ها نسبت داده شده و چنین حدس زده‌اند که این حمام هم‌زمان با حمام گنجعلی‌خان در کرمان ساخته شده‌است. همزمان با احداث حمام کهنه، نهال درختان باغ مصفایی مشهور به باغ خان کاشته شده‌است. این باغ با وسعت حدود ۱۲‌هکتار درقسمت شمال خرامه خارج از حصار قدیمی ‌واقع شده‌است. درابتدا انواع درختان، گل و سرو و توت و غیره در آن وجود داشته‌است اما امروزه تنها فقط قطار سروهای آن به‌جای مانده که بیش از یک‌سوم این سروهای بلند درحال خشک شدن است. قابل ذکر است که این درختان سرو از بالا به شکل صلیب هستند اما به دلیل زیاد بودن درختان سرو بر روی زمین به سختی می‌توان متوجه این موضوع شد. نصیرالملک از رجال فارس در یکی از بازدیدها و سرزدن‌های خود به خرامه، حصاری دور شهر احداث کرد که بلندی آن ۷‌متر و پهنای آن 5/2‌متر و درازای آن ۲۰۵۰‌متر بوده و چهار دروازه به نام‌های کربالی، قبله‌ای، کرمانی و باغی در چهار جهت جغرافیایی شهر قرار داشته و برج‌هایی جهت دیده‌بانی و کشیک شبانه این حصار را کامل کرده و بر زینت آن نیز می‌افزوده‌است. نصیرالملک برای رتق‌و‌فتق امور جاری، دستور به ساختن بنایی که به نام عمارت مشهور شد می‌دهد. این ساختمان محل تجمع مردم و رفع مشکلاتشان با نامیان و مالکان بوده‌است. این بنا که در قسمت جنوبی حصار قدیمی ‌و درکنار دروازهٔ قبله‌ای قرار داشته؛ امروزه بر اثر بی‌توجهی ویران گشته و تبدیل به ساختمان‌های مسکونی شده‌است.
نظری اجمالی به روستای تاریخی سجل‌آباد: 
‌درمیان روستاهای فراوان ازتوابع شهرستان خرامه روستای سجل‌آباد به جهت نزدیکی‌اش به شهر و برخورداریش از تاریخ و فرهنگی کهن به‌مراتب مهم‌تر از سایر روستاهای آن است. سجل‌آباد تابع بخش مرکزی شهرستان خرامه (بلوک کربال در دوره قاجاریه) است که در چهار کیلومتری شمال آن قرار دارد. سجل‌آباد بیش از دوره قاجاریه نیست، در این باره آمده است قصبه این بلوک (گاوکان) است و این بلوک مشتمل است بر۶٧قریه آباد، سجل‌آباد سه فرسخ و نیم‌کمتر میانه جنوب و مشرق گاوکان است. گور نوشته‌ای در گورستان امامزاده عقیل یافت شده و تاریخ آن سال 1133است بنابراین می‌توان بر اساس این تاریخ قدمت این روستا را تا امروز ٣٠٠‌سال دانست اما بنا به اظهارات بزرگان روستا به دلیل وجود تپه تاریخی تل سوخته تاریخ آن را 700سال می‌داند. اگر سوختن این تپه نسبت به دست ایادی مغول صورت گرفته باشد باید تاریخ کهن‌تر برایش متصور بود. مردم سجل‌آباد پیش از‌این در جوار امامزاده عقیل (حدود یک کیلومتری سجل‌آباد فعلی می‌زیستند) در دوره قاجاریه بنا به دلایل نامعلوم به مکان فعلی نقل مکان کرده و در میان برج و باروی قلعه سجل‌آباد ساکن شده‌اند. این قلعه را گویا در زمان ناصرالدین شاه قاجار و به سال هجری قمری به دستور حاج حسن علی خان نصیرالملک (سومین پسرحاجی قوام الملک حاکم وقت فارس)به مساحت ١٢٠٠٠‌مترمربع، برج‌های بلند و باروهای قطور به بلندی ۵‌متر و پهنای یک متر و درازای ١٣٨۶‌متر از خشت و گل ساخته‌اند. دروازه برج و بارو این اثر ارزشمند و تاریخی تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ‌برپا بوده است اما متأسفانه به دست نادانان محلی با خاک یکسان شده است و جز خرابه‌هایی از دیوار‌ها و برج‌های سمت شمالش اثری از دروازه و اتاق‌ها و هجره‌هایش نیست. عکسی از آن در دست است که نشان از عظمت و شکوه در دوره آبادانی‌اش می‌دهد. 
‌سجل‌آباد امروزی:
جمعیت روستای سجل‌آباد در تیرماه ١٣٩٠، ٢۶٢٨‌نفر( ۶٨۵‌خانوار) شامل ١٣٣٠نفر زن و ١٣٢۵‌نفر مرد بوده است. پیرترین فرد پیر‌زنی به نام حاج بی بی اسدی با نود سال سن و کم سن‌ترین فرد دختری متعلق به خلیل صالحی که در روزهای گردآوری گویش سجل‌آبادی در تاریخ 12/4/90به دنیا آمد. مردم سجل‌آباد در جنگ تحمیلی شرکت فعال داشته اند و در طول جنگ ٢١‌شهید داده‌اند وجود 30‌روحانی که از این روستا برخاسته از علاقه برخی از جوانان روستا به حرفه روحانیت است که آنها را به حوزه‌های دینی کشانده و از این نظر بیشترین روحانی در سطح روستاهای فارس را به خود اختصاص دادند. نکته دیگر این‌که از میان جوانان سجل‌آبادی افزون بر تحصیل در رشته‌های مختلف علمی ‌١٣‌نفر درجه دکترا دارند(‌در رشته پزشکی ده‌نفر و غیرپزشکی سه‌نفر) لازم به ذکر است که به دلیل خشکسالی در سال ١٣٨٩ حدود ١٠٠‌نفر از خانوار این روستا به شهر‌های دیگر ازجمله خرامه‌، شیراز، مرودشت‌، ارسنجان و... مهاجرت کرده‌اند‌. 
‌پیشه مردم سجل‌آباد: 
پیشینه اغلب مردم به‌طور سنتی کشاورزی و دامداری است. کشت‌شان گندم و جو و به ندرت کنجد و ذرت و ارزن و آفتابگردان و یونجه و چغندر است. صیفی‌جات سجل‌آباد زبان‌زد خاص و عام در منطقه است. چند سالی است که به‌دلیل خشکسالی بعضی از صیفی‌جات از جمله چغندر کشت نمی‌شود. حدود ٢٠‌خانوار باغدار هستند. در این باغ‌ها به‌صورت مجتمع درختان انار، سنجد، توت ، انجیر و زیتون پرورش می‌دهند. حدود ٣۵‌خانوار دامدارند که هر یک جمله بین ٣٠ تا ١٠٠‌رأس بز و گوسفند دارند. مدتی است که به‌دلایلی از جمله ازدیاد جمعیت و در مقابل محدودیت زمین‌های کشاورزی همچنین کمبود آب و غیره جوانان بیشتر به دکان‌داری و خرید فروش مواد مورد نیاز مردم می‌پردازند، از این‌‌رو در روستا تمامی‌ کسب و کار مورد نیاز وجود دارد از جمله مغازه‌های مواد خوراکی‌، کارگاه‌های کوچک و تعمیرگاه‌های خودرو و سلمانی و غیره. 
‌مراکز آموزشی، بهداشتی و... سجل‌آباد:
‌سجل‌آباد در سال تحصیلی 90-89 دو دبستان پسرانه و دخترانه داشته است که جمعاً ١٧٧‌دانش‌آموز در آن‌ها تحصیل می‌کردند (‌٩٠ دانش‌آموز پسر و ٨٧‌دانش‌آموز دختر‌) همچنین دو مدرسه راهنمایی دارد (۶٧‌نفر دانش‌آموز پسر و ٣٩‌نفر دانش‌آموز دختر) تا آن سال دو دبیرستان داشته اما به دلیل مهاجرت مردم از روستا و کم شدن تعداد دانش‌آموزان هر دو دبیرستانش برچیده شده و دانش‌آموزان به دبیرستان‌های خرامه می‌روند. در این روستا یک مرکز فنی حرفه‌ای هم هست، هنرجویان را در حرفه‌های خیاطی، بافندگی‌، خاتم‌کاری، تعمیر تلفن همراه‌، عروسک‌سازی و پرده دوزی آموزش می‌دهند. روستا دارای خانه بهداشت است که وابسته به شبکه بهداشت خرامه می‌باشد. معمولاً باید هفته‌ای یک روز پزشک داشته باشد؛ اماهر دوهفته یک‌بار پزشکی از خرامه به آنجا سرمی‌زند و بیماران را سرپایی ویزیت می‌کند، درحالی‌که همان هفته‌ای یک‌روز هم جواب‌گوی مردم نیست. البته به دلیل نزدیکی روستا به شهر مردم چندان مشکلی ندارند و در‌صورت فوریت درمان خود را به بیمارستان خرامه می‌رسانند.از دیگر واحدهای خدماتی سجل‌آباد می‌توان به کتابخانه عمومی‌، صندوق قرض الحسنه کانون فرهنگی، هنری و مجمع فرهنگی، مذهبی اشاره کرد‌.
‌اماکن متبرکه سجل‌آباد: 
از اماکن متبرکه سجل‌آباد می‌توان به امامزاده عقیل‌، شاهزاده قاسم مشهور به بر حق (‌به حق‌) و سه مسجد‌هاشمی‌، صاحب الزمان و ابوالفضل اشاره کرد، دارالرحمه امامزاده، دارالرحمه مشترک بین روستاهای معزآباد‌، گورگیر، مظفری، بیشه دو شاخ (عرب گاومیشی)‌، خارستان‌، غیاث آباد و حاجی آباد و... است.
گوهر درخشان سجل‌آباد:
در ایران اسلامی ‌و در سده‌های اخیر تا عصر حاضر گوهرهای درخشانی در ایران و فارس خوش درخشیدند. مردان و زنانی کارآمد و برجسته از لحاظ علمی، دینی، فرهنگی، هنری‌، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی که در دوران حیات خود ضمن ارائه خدمات ارزنده به هم‌ولایتی‌های خویش توانستند افرادی مفید و مؤثر واقع شوند. یکی از آن همه گوهرهای درخشان و ارزشمند در سجل‌آباد شهرستان خرامه و استان فارس کسی نیست جز حجت الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ محمدحسن سجل‌آبادی که به‌حق باید او را عالم و عارف گمنامی ‌دانست که درحال حاضر به ارشاد و هدایت خلق خدا در این دیار می‌پردازد. حاج آقا زارع هرگز به‌دنبال طرح خود و به‌دنبال نام‌ونان نیست. او را باید دید و از منابع فیض وجودی او بهره‌مند شد. در کنارش که مینشینی گویی درمحض فقها، فضلا و اندیشمندان بزرگ حوزه‌های علمیه هستید. دریایی از علم و اطلاعات ادبی، هنری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است اما او هرگز به دنبال شهرت‌طلبی و طرح نام خود در مجامع گوناگون نبوده و نیست. پیوسته تواضع را پیشه کار خود ساخته و در هر کوی و برزن از او به‌عنوان شیخی ارزشمند و صاحب صلاحیت یاد می‌کنند که عمر خود را به کسب تجارب ارزنده گذرانده و هرگز در اندیشه پیروی از نفس خویش نبوده و جز به راهنمایی خلق خدا منظور و مفهومی ‌از حیات طیبه ندارد. حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن زارع فرزند مرحوم حاج محمود زارع سجل‌آبادی متولد دهم مهرماه ۱۳۲۷ در این روستا و هم‌اینک هفتاد ساله است‌. دیپلم قدیم فرهنگ و ادب دارد. اوکه از جمله نخبگان و افراد با سواد این روستا و شهرستان خرامه است در سالیان اخیر به واسطه عشق و علاقه به مطالعه و تحقیق و پژوهش حول محور متون دینی، ادبی و اسلامی ‌تا حدود زیادی از گردونه شهرت و معروفیت خود را کنار زده و خویش را اقل‌الطلاب و خادم الطلاب می‌داند و هرگز در اندیشه طرح نام خود نیست. در بعد از انقلاب اسلامی‌ در چندین مرحله به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در مناطق جنوبی و غربی اعزام شده است. آن‌گونه که خود می‌گوید:مقطع ابتدایی و راهنمایی را در زادگاه خود سجل‌آباد گذرانده و دبیرستان را در شیراز خوانده است. همچنین در حوزه علمیه قم از محضر حضرات آیات ملک حسینی، محمدعلی جعفری، سید علی اصغر حسینی و سید محسن تقوی بهره‌مند شده است. در قم در مدرسه آیت الله مرعشی نجفی در محضر اساتید بزرگواری همچون آقایان باکویی، مدرس افغانی، ستوده، وجدانی، حجت کوه کمری و... به کسب فیض پرداخته است. آن‌گونه که خود اظهار می‌دارد: رهبر فعلی انقلاب اسلامی‌ دو شنبه تا جمعه در دروس پرسش دانشجو‌یان و طلاب حاضر و در زمان شاه در دانشگاه تهران اقامه جماعت می‌نمود. هچنین وی اظهار می‌دارد: برای تبلیغات ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای به زاهدان اعزام شدم و در شهرهای خمین، اراک، ملایر، آشتیان و غیره نیز در ماه‌های مبارکه رمضان و محرم به تبلیغ پرداخته‌ام. او در خرامه نیز با حضور درجمع اهالی و مؤمنین خرامه و روستاهای سلطان آباد، سقا آباد، کم جان، مهریان و...به ارشاد مردم شریف منطقه پرداخته است. وی معتقد است که هیچ‌گاه به دنبال انحصار‌طلبی نبوده است و در حالی که قدیمی‌ترین شیخ روستا و منطقه خرامه است امااین اجازه را به خود نداده است که مبادا شیوخ وطلاب دیگر نیز نتوانند از امکانات اجتماعی و امامت جماعت مساجد و امور فرهنگی منطقه محروم شوند. می‌گوید: در دروس خارج فقه آیت الله العظمی ‌مکارم شیرازی و در درس تفسیر علامه جوادی آملی شرکت کرده و چندین مرحله هم در حسینیه جماران به محضر حضرت امام(ره) رسیده است. شیخ زارع همچنین معتقد است مرحوم آیت الله العظمی ‌مرعشی نجفی صاحب علم انساب بودند و با توسل به مولا علی او را صاحب اسرار نمود. این شیخ عالی مقام و صاحب درجات خرامه‌ای از دوران طلبگی با خودنویس و جوهر پلیکان می‌نوشت و می‌نوشته تا اینکه اکنون بیش از ده کتاب را به نگارش درآورده است. مرحوم پدر بزرگ او در همین روستا تحت عنوان ملا محمد سجل‌آبادی صاحب مکتب و ازملاهای قدیمی ‌منطقه خرامه بوده است. شیخ زارع سجل‌آبادی در جای دیگری از مصاحبه با «شیراز نوین»هم اعلام کرد: مدت کمی‌ علم هیئت و اختر شناسی را در محضر علامه بزرگوار آیت الله العظمی‌حسن زاده آملی دامت برکاته کسب نموده است. این روحانی خرامه‌ای به زبان انگلیسی آشنا و دستی بر شعر و ادبیات دارد و این کارها و هنرهای اوست که وی را در انظار عمومی ‌انسانی عجیب جلوه داده است. اطلاعات عمومی ‌او از علمای شیراز و استان فارس هم کم نیست. درباره آقاسیدنورالدین حسینی الهاشمی‌ می‌گوید: سید نورالدین آدم بسیار باسواد و عجیبی بود. علم جفر داشت و پیش از مرگش این علم را به کسی نداد‌. این سیدشجاع خدمات بسیاری به مردم شیراز داشت. مرحوم آیت الله حائری شیرازی هم که داماد او بود صاحب معلومات فراوانی بود و در کلامش تمثیلات فراوانی به کارمی‌برد. یا مرحوم آقای آیت اللهی امام جمعه فقید لار که خود استاد هنر خط و خوشنویسی بود و شاعرهم بود‌. معتقدم هر چه که در دنیا تواضع داشته باشی به نفع خودت است. برای اینکه درنزدخلق خدا بزرگ شوی باید خودت را در نزد خدا کوچک و حقیر کنی. تمام نوشته‌های ما یک کلمه حساب می‌شود و ما همواره بین خوف و رجاییم. اهل نام و نان نیستم. مرحوم آقایم یعنی پدر‌بزرگم یا پدرِ پدرم با عارف نامی ‌ارسنجان آقا سید مرتضی حسینی ارسنجانی دوستی و مراودات داشت. سید مرتضی ارسنجانی مقام عرفانی بالایی داشت و با سید محمد‌هاشمی ‌ریحانی قوام‌آبادی هم آشنا بود. اینها هر کدامشان صاحب مکاتب عرفانی مهمی ‌در زمان خود بودند و مریدانی داشتند اما هرگز دنیا طلب نبودند.شیخ زارع می‌گوید: دلت را خوش نکن به ایده‌هایت، به دنبال حقیقت باش.وی در حوزه اصطلاحات عرفانی هم کارهایی را انجام داده است. می‌گوید گاهی سی‌، چهل سال طول کشیده تا من یک بیت از حافظ را فهمیده‌ام. همه کس معنای اشعار حافظ رانمی‌فهمند. او یک مسلمان واقعی بوده است اما ما چی؟!
‌گر مسلمانی از این است که «زارع» دارد
مثل کوری سر راه است و عصایی دارد
فقط به دنبال کسب نکته نباشیم. به‌دنبال شناخت نکته‌سنج هم باشیم. آقا شیخ محمد حسن زارع سجل‌آبادی که خود را قطره‌ای کوچک از دریای بیکران علوم می‌داند، بذل عنایت نموده و تعدادی از نسخ خطی و چاپ سنگی بر جای مانده از دوران‌های کهن را به‌ویژه اسناد مکتوب به یادگار مانده از مرحوم پدر و پدربزرگ خود را به ما نشان داد و یکی دو اثر از آثار آن بزرگان خفته در خاک را هدیه راه ما نمود.
‌تألیفات شیخ محمدحسن زارع سجل‌آبادی:
‌حاج آقا محمد حسن زارع دامت افاضاته همچنین تحقیقات و تألیفات ارزنده‌ای ازخود دارد که بیش از ده جلد کتاب در حوزه‌های دینی و... است.کتاب‌های یک‌صد و پنجاه درصد از آیت الله العظمی‌مکارم شیرازی مدظله العالی؛ آشنایی با قرآن (تفسیر سوره انفال) از شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه؛ نگاهی به معاد شهید آیت الله دستغیب قدس سره الشریف؛ مختصری از اعتقادات‌؛ نظرات فلاسفه اسلامی؛ بیان الائمه در توضیح جنگ‌ها و غزوات پیامبر و معصومین علیهم السلام؛ نگاهی به کتاب معاد جسمانی از نگاه ملاصدرا؛ کتابی در علم نجوم و هیئت‌؛ سی مجلس شیخ رمضانی؛ ترجمه و شرح باب حادی عشر علامه شهرستانی و غیره از جمله تألیفات فاضل و صدیق مکرم آقاشیخ محمدحسن زارع سجل‌آبادی و سپس خرامه‌ای است. امید آن‌که مردمان علم دوست شهرستان خرامه در استان فارس جویای حال و احوال دیگر نویسندگان و نخبگان، اندیشمندان و خدمت‌گزاران به ساحت مقدس علم و دین باشند و بیش از این آنها را در کنج انزوا و بی‌خبری تنها نگذارند. قطعاً در جای جای ایران اسلامی ‌افرادی چون شیخ محمد حسن زارع سجل‌آبادی هستند که یا نمی‌خواهند خود را بنمایانند و یا در اندیشه این نیستند که نفس خود را در وادی شهرت و مرید پروری عادت دهند. خداوند بر توفیقات همه‌جانبه این‌گونه انسان‌های شریف و مؤمن‌، با خدا و مخلص بیفزاید.
سخن پایانی:
در پایان لازم است از دوست عزیز و همکار گرامی‌جناب آقای سید محسن حسینی خرامه مدیر ساعی و پرتلاش دبستان پسرانه دولتی شهیدمحمد یوسفی گلشن‌(کُشَن‌) در ناحیه یک شیراز به‌دلیل بذل محبت و الطاف بی‌پایان وی در ارائه اطلاعاتی از روستای محل زادگاه خود «سجل‌آباد» و هماهنگی سفر و ایاب و ذهاب دیدار با شیخ محمد حسن زارع لطف بسیار نموده و همچنین موجبات آشنا نمودن اینجانب را باآن شخصیت ارزنده و پاک‌طینت «جناب آقای شیخ محمدحسن زارع سجل‌آبادی» فراهم نمودند، تقدیر و تشکر نمایم و برای این همکار بزرگوار و با اخلاص نیز از درگاه احدیت آرزوی ایامی‌ خوش و موفقیت‌های پی‌در‌پی در سایر امور زندگی راطلب می‌نمایم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی