[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نبردهای جذاب در مرحله یک چهارم نهایی ستاره‌ها تفاوت را رقم می‌زنند؟، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
«یک تیم متکی به یک ستاره، یک تیم متکی به کار گروهی و تیمی ‌متکی به هر دو مورد!»
شامگاه یکشنبه، چهره چهار تیم صعود کننده به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی مشخص شد. نام‌هایی بسیار جذاب، نام‌هایی بزرگ که برای هر فوتبال دوستی، یادآور بهترین خاطرات فوتبالی هستند. هلند؛ نارنجی دوست داشتنی و همیشه بدشانس، آرژانتین؛ مارادونا و پیراهنی به‌شدت نوستالژیک، فرانسه؛ سیاه و سفیدهای قهرمان 98 و 2018 و بالاخره انگلیس؛ خانه فوتبال که یک عمر هوادارانش را ناامید کرده اما حالا فقط به قهرمانی می‌اندیشد.
هلند امسال را می‌توان تیمی ‌فاقد ستاره شاخص و مبتنی بر کار گروهی توصیف کرد. البته هلند در دوران اوج خود در دهه هفتاد میلادی هم با همین ویژگیِ کار گروهی، دو بار راهی فینال جام جهانی شد؛ اما آن سال‌ها فوق ستاره‌ای مثل یوهان کرایف هم حضور داشت تا در مواقع حساس، کارساز شود.
آرژانتین امسال را می‌توان به هلند آن سال‌ها تشبیه کرد، تیمی ‌متشکل از بازیکنانی همدل و زحمتکش که یک فوق ستاره، شاید بهترین بازیکن تاریخ فوتبال، رهبر آن‌هاست. اهمیت حضور لیونل مسی در ترکیب آرژانتین آن قدر زیاد است که بدون او نتوان کوچک‌ترین شانسی را برای این تیم قائل بود. سایر بازیکنان آرژانتین را می‌توان بازیکنانی معمولی توصیف کرد. حتی چهره‌ای مثل دیماریا، دیگر آن ستاره سال‌های قبل نیست و سرمربی جوان آلبی سلسته نمی‌تواند روی او حسابی بیشتر از حد معمول باز کند.
جدال هلند و آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی، یادآور دو دیدار بزرگ و تاریخی این دو تیم است. دیدار نهایی جام جهانی 1978 که با پیروزی میزبان و قهرمانی آبی و سفیدها همراه بود و نبرد 20 سال بعد آن‌ها در فرانسه 98 که هلند توانست انتقامی ‌سخت بگیرد. حالا باید منتظر جدال جذاب جمعه شب باشیم تا مشخص شود آیا مسی می‌تواند رؤیای فتح جام جهانی را ادامه دهد یا هلند در مسیر نخست قهرمانی تاریخ خود قرار خواهد گرفت.
اما شرایط در فرانسه و انگلیس کاملاً متفاوت است. فرانسه با وجود از دست دادن چند ستاره خود قبل از شروع جام، باز هم تیمی ‌پرستاره است و با درسی که از اتفاقات تلخ یورو 2021 گرفته، به تیم‌های کوچک‌تر از خود به هیچ عنوان باج نمی‌دهد. لهستان هم حدود یک نیمه برابر آن‌ها مقاومت کرد اما پس از دریافت گل اول، تمام شد! فرانسه فوق ستاره‌ای به نام کیلیان امباپه دارد، اما بازیکنان شاخص دیگری هم در کنار او حضور دارند تا بتوان این تیم را برای دفاع از عنوان قهرمانی، کاملاً آماده دانست.
اما بزرگ‌ترین سد پیش روی فرانسوی‌ها، انگلیس است. شاید بتوان همین دو تیم را قدرت‌های برتر مسابقات دانست که شنبه شب فینال زودرس رقابت‌ها را برگزار خواهند کرد. مهد فوتبال، سال‌ها از قدرت افتاده بود تا اینکه نسلی طلایی از دل لیگی پویا بیرون آمد و با یک مربی جوان، آن‌ها را به یکی از قدرت‌های بلامنازع فوتبال جهان تبدیل کرد. انگلیسی‌ها در دو تورنمنت مهم اخیر، بسیار بدشانس بودند که نتوانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. آن‌ها امسال تیمی‌کامل‌تر از آنچه در جام جهانی 2018 و جام ملت‌های اروپا 2021 دیدیم، تیمی‌که خیلی راحت گل می‌زند و خیلی سخت گل می‌خورد. جدال فرانسه و انگلیس، قطعاً یکی از جذاب‌ترین نبردهای دنیای فوتبال در قرن جاری خواهد بود.
دیشب دو تیم آسیایی نیز به مصاف دو قدرت فوتبال جهان رفتند که نتیجه آن مسابقات تا زمان نگارش این مطلب و بسته شدن صفحات، مشخص نشده بود. نبرد ژاپن و کره با نایب قهرمان دوره قبل و قهرمان 5 دوره جام جهانی، به خودیِ خود اتفاق بزرگ و تجربه‌ای بی‌نظیر برای فوتبال این دو کشور آسیایی خواهد بود. هرچند ژاپن با شکست دادن آلمان و اسپانیا، نشان داد که شخصیت بسیار بزرگی پیدا کرده و کره‌ای‌ها هم با شکست دادن آلمان و پرتغال در دو دوره اخیر جام جهانی، خود را در مرز ورود به سطح اول فوتبال جهان قرار داده‌اند.
مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی امشب با برگزاری دو مسابقه به پایان خواهد رسید. دو کشور همسایه با سبک فوتبالی شبیه به یکدیگر، برابر دو رقیب درجه دوم اما شایسته قرار خواهند گرفت. مراکش و سوییس می‌توانند شگفتی سازهای بزرگ این مرحله باشند؛ هر چند صعود اسپانیا و پرتغال، جذابیت‌های بیشتری برای عموم فوتبالی‌ها دارد و می‌تواند نبردهایی جذاب‌تر را در ادامه راه، رقم بزند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی