[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۴
  • دوره جدید

اجرای طرح ترافیک در گرو زیرساخت‌ها، روزنامه شیراز نوین

شیراز نوین - پیمان کشاورز
Peyk59@gmail.com

 هرساله با نزدیک شدن به دو موعد مهرماه و اسفندماه ترافیک در کلانشهرها به نقطه اوج خود می‌رسد و رفت و آمد اتومبیل‌ها و شلوغی معابر به عنوان یکی از بزرگترین معضلات شهرنشینی بروز پیدا می‌کند.
تحمل مشکلات روزمره زندگی شهرنشینی و گرفتاری در چنبره مشکلات ناشی از مراجعه به ادارات و مراکز درمانی و... از یک سو و تحمل ترافیک سرسام‌آور و بی‌نظمی که به ویژه در شهر شیراز نمودی دوچندان دارد از سوی دیگر موجب می‌شود تا فشار مضاعفی بر شهروندان وارد شده و خروجی آن هم همین برخوردهای نگران‌کننده‌ای است که در طول روز همه ما در معابر و خیابان‌ها شاهد آن هستیم. اگرچه یکی از راه‌های کاهش این ترافیک افزایش قدرت حمل و نقل عمومی ‌و توسعه ناوگان‌های عمومی ‌این عرصه و زیرساخت‌های اثرگذاری همچون مترو، اتوبوس و تاکسی است اما هنوز هم مهمترین عامل در این زمینه ارتقای فرهنگ شهروندی در راستای استفاده از این خدمات است. فرهنگی که اگر نباشد و یا ضعیف باشد -که هست-، باعث می‌شود تا هرچقدر هم که ناوگان‌های حمل و نقل عمومی ‌گسترش یابند باز هم علاقه به استفاده از خودرو شخصی در میان تک‌تک ما به‌طور خودجوش موج بزند و نتیجه هم چیزی جز کور شدن هرچه بیشتر گره‌های ترافیکی نیست. البته راه دیگر هم ورود قانون و اعمال آن با استفاده از طرح‌هایی همچون زوج و فرد و طرح ترافیک در محدوده‌های مشخص و پرترددتر شهر است. 
در شهر شیراز علیرغم گذشت چندسال از نصب تابلوهای طرح ترافیک و وعده‌ها و وعیدها در این زمینه هنوز هم این طرح به سرانجام مطلوب نرسیده است. گویی تنها بخش اجرایی این طرح نصب همان تابلوهای ورود ممنوع به محدوده طرح ترافیکی بوده که همین تابلوها هم پس از گذشت مدت زمان زیادی رفته‌رفته رنگ باخته‌اند و جلوه فرماندهی خود را از دست داده‌اند.حال با نزدیک شدن به نخستین موعد ترافیکی سال آیا قرار است باز هم با مشکلات همیشگی درگیر باشیم؟ در همین زمینه روز گذشته رئیس پلیس راهور ناجا از اجرای طرح بازگشایی مدارس در شهرهای کشور و ابلاغ آن خبر داد و گفت: این طرح با هماهنگی شهرداری‌ها اجرا می‌شود. سردار تقی مهری جزییات طرح را اینگونه شرح داد که از 15 شهریور تا اول مهرماه به دلیل افزایش تردد در درون شهرها عملیات عمرانی کاهش و از اول مهرماه تا 15 مهرماه
به دلیل بازگشایی مدارس عملیات عمرانی به طور کامل متوقف می‌شود. 
بنابر گفته رئیس پلیس راهور ناجا می‌توان این گونه برداشت کرد که شهرداری‌ها در بازه زمانی 15 شهریورماه تا 15 مهرماه با کاهش و توقف عملیات عمرانی روبرو خواهند بود تا دست‌کم بخشی از مشکلات عبور و مروری که به لحاظ انجام این گونه عملیات در معابر اتفاق می‌افتد کاهش یابد اگرچه نتیجه خروجی در سال‌های قبل نیز آنچنان محسوس نبود.
 اجرای طرح‌های اینچنینی شاید بتواند افزایش ترافیک را تا حدودی و برای مدت زمانی معین مدیریت کند ولی باید به این نکته توجه داشت که اینگونه طرح‌ها قطعاً درمانی مقطعی برای بیماری لاعلاج ترافیک شهری است. هنوز هم به نظر می‌رسد که کلانشهرها به طور خاص نیازمند برنامه‌ای جامع و علمی ‌برای کنترل و مدیریت معضلات شهرنشینی هستند. برنامه‌هایی همچون مدیریت تولید خودروهای بی‌کیفیتی که نبودشان بهتر از بودنشان است و همان طور که معاون وزیر راه و شهرسازی هم اذعان کرد متأسفانه سرعت جاده‌سازی در کشور ما یک پنجم سرعت تولید و افزایش خودرو است و این امر را می‌توان به عنوان مشتی نمونه خروار در سطح معابر کشور دانست. کنترل پروژه‌های عمرانی و توسعه راه‌ها در مراکز کلانشهرها هم می‌تواند یکی دیگر از راه‌های کنترل ترافیک باشد چرا که همین گسترش و ساخت و ساز خیابان‌های جدید به معنی پذیرش حجم بیشتر خودرو در مراکز شهرهاست در حالی که در تمامی ‌کشورهای توسعه‌یافته نظریه‌ای به نام گسترش راه‌های مواصلاتی در قلب شهرها یک نظریه منسوخ است و حفظ شهر با همان سبک و سیاق سنتی راهی است که مدیریت این شهرها در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما طرح کنترل ترافیک و ایجاد محدودیت برای ورود به مناطقی مشخص در کلانشهرها را هم می‌توان یکی دیگر از برنامه‌هایی دانست که با اجرای آن می‌شود فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ‌را با اعمال قانون گسترش داد.
اما شیراز هنوز هم درگیر اجرا شدن یا نشدن طرح ترافیک است. نواب قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در گفتگو با شیراز نوین با تأکید بر پیگیری طرح ترافیک توسط این کمیسیون گفت: به لحاظ وجود مشکلات زیرساختی و کمبودهایی در زمینه اجرای طرح ترافیک این طرح در زمان مقرر اجرا نشد و دانشگاه شیراز نیز در حال بررسی و مطالعه طرح جامع حمل و نقل شهری شیراز است تا پس از پایان مطالعات بخش دانشگاهی بتوان بهتر نسبت به نحوه اجرای طرح ترافیک شهر شیراز تصمیم گیری کرد. 
قائدی ساماندهی خطوط اتوبوسرانی و خطوط حمل و نقل عمومی‌ و نیز توسعه زیرساخت‌های مرتبط با اجرای طرح را یکی از شروط اجرایی شدن آن دانست و گفت: اگرچه بخشی از امور زیرساختی انجام شده و تعدادی پارکینگ نیز در مبادی ورودی طرح احداث شده اما هنوز به طور کامل اجرا نشده است و نیازمند ایجاد برخی زیرساخت‌های دیگر هستیم. 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا اضافه کرد: اگر چه ضرورت اجرای طرح نیز پس از پایان مطالعات جامع دانشگاه شیراز تعیین می‌شود و ممکن است که در برخی موارد تغییراتی در آن اعمال شود اما باز هم در مورد اجرا شدن یا نشدن طرح باید منتظر پایان یافتن مطالعات و بررسی‌های علمی ‌و دانشگاهی بود. قائدی زمان پیش‌بینی شده برای پایان این بررسی‌ها را انتهای سال جاری عنوان کرد تا معلوم شود پایان سال سال 97 برای شهروندان شیرازی پایانی بر طرح ترافیک خواهد بود یا آغازی برای اجرایی شدن آن؟

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی