[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۹
  • دوره جدید

موج تورم در راه است، روزنامه شیراز نوین

شیراز نوین - پیمان کشاورز
Peyk59@gmail.com

 پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی ‌شهر شیراز روز گذشته در حالی در صحن علنی برگزار شد که هیئت رئیسه جدید شورا در محل خود مستقر شده و به اداره جلسه پرداختند. شورای پنجم در نخستین جلسه از سال دوم فعالیت خود دو مصوبه حمل و نقلی داشت که هر دو نیز لوایحی بودند که از سوی شهرداری به شورا ارائه شده بود.
 لایحه اول که در خصوص تعرفه هزینه خدمات و صدور پروانه فعالیت وسایل نقلیه شرکت‌های حمل و نقل بود با اتفاق نظر اعضای شورا تصویب شد و براساس این لایحه به شهرداری اجازه داده شد تا نسبت به دریافت هزینه خدمات فعالیت حمل ونقل بار درون‌شهری برابر با جدول پیوست ممهور به مهر شورا اقدام کند. اما این بار لایحه نحوه افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر شهر شیراز مورد مناقشه میان اعضا بود که البته در پایان این لایحه نیز تصویب شد تا مجوز قانونی برای افزایش کرایه در بخش‌های مختلف اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و سرویس مدارس صادر شود و براساس این لایحه نرخ تاکسی‌های گردشگری ۲۰درصد، سایر تاکسی‌ها ۱۵درصد و سرویس مدارس ۱۵درصد افزایش یافت.
همجنین این لایحه نحوه محاسبه نرخ اتوبوس را بر مبنای پیمایش به صورت کیلومتری قرار داده که بنابر آن مبلغ ورودی ۲۵۱۷ریال و به ازای هرکیلومتر پیمایش خط ۱۳۰ریال است. نرخ مینی‌بوس نیز با تصویب این لایحه افزایش یافت به طوری که براساس ورودی ۴۵۰۰ریال و به ازای هر کیلومتر پیمایش خط ۹۱ریال در این لایحه در نظر گرفته شد.
در میان صحبت‌های موافقین و مخالفین نکته‌ای که بر آن تأکید شد نوع محاسبه علمی ‌تعرفه‌ها در اختلاف قیمت میان تعرفه نقدی و کارتی و همچنین درنظرگرفتن مخالفت این لایحه با شعار انسان‌محوری شورا از سوی موافقان و در نظرگرفتن شرایط معیشتی رانندگان و اعتراض‌های پیاپی آنان و همچنین افزایش هزینه‌های مرتبط با بخش حمل و نقل از سوی مخالفان بود. 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری شیراز که در دفاع از رانندگان و برای جلب نظر موافق اعضای مخالف این لایحه در شورا صحبت می‌کرد وضعیت حمل و نقل عمومی‌ در شیراز را بحرانی قلمداد کرد و گفت: افزایش هزینه‌ها شرایطی را به وجود آورده که رانندگان اتوبوس قادر به ارائه خدمت نیستند و در حوزه تاکسیرانی نیز سال گذشته دوهزار نفر از رانندگان با اسقاط و تحویل دستگاه تاکسی خود انصرافشان را اعلام کردند.
حمیدرضا ناصری با بیان این که شیراز ارزان‌ترین کلانشهر کشور در حوزه حمل و نقل عمومی‌ است خاطرنشان کرد: تحقق تمامی ‌وعده‌هایی که به رانندگان دادیم منوط به تصویب این لایحه است و در حال حاضر چنانچه این لایحه تصویب نشود باید شهرداری تفاوت هزینه‌ها را در قالب یک متمم در بودجه خود بگنجاند که با توجه به شرایط فعلی این امر امکان‌پذیر نیست.
 ناصری پیرامون نگرانی مخالفان لایحه در مورد سرگردانی بابت تهیه کارت جهت استفاده از نرخ ارزان حمل و نقل گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا کارت‌های مورد نظر در اتوبوس‌ها توسط رانندگان با قیمت پنجاه هزار ریال به فروش برسد.  وی همچنین از پرداخت 260میلیارد ریال از سوی شهرداری شیراز به کارخانه سازنده اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: با صحبت‌های
 انجام شده 180 دستگاه اتوبوس خریداری شده در گذشته با همان نرخ سابق و بدون ریالی افزایش قیمت به شهرداری شیراز واگذار خواهد شد و مابقی مبلغ نیز به صورت اقساط پرداخت می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی