[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۲۳
  • دوره جدید

سهمی ناچیز از جیره جشنواره، روزنامه شیراز نوین

نگاهی به اکران فیلم‌های جشنواره سی‌ویکم کودک و نوجوان در شیراز

سهمی ناچیز از جیره جشنواره

 

فاطمه قاسمی پور - شیرازنوین

شیراز قطب علمی ادبیات کودک و نوجوان است. این عنوان پس از دانشگاهی شدن رشته‌ای به همین نام در دانشگاه شیراز و برای اولین بار در کشور، به شهر شیراز اختصاص یافت. این رشته و به دنبال آن مخاطبانش، کم‌کم اهمیت و جایگاه خود را بازیافتند و تا اندازه‌ای از اقلیت بیرون آمدند، بیشتر شناخته شدند و وارد جامعه خاص خود شدند. تا پیش از این، ادبیات تعلیمی ویژه این مخاطبان بود و محتوای کتاب‌هایی انگشت‌شمار و از پیش مشخص شده، باید در حافظه آن‌ها نقش می‌بست تا راه و رسم زندگی را بیاموزند و دست از پا خطا نکنند. «کودکی» واژه‌ای تعریف نشده بود و طبیعی است که هیچ حق و حقوقی برای آن در نظر گرفته نشود. از بهره بردن از دوران طلایی و تکرار نشدنی کودکی و تمام شیطنت‌هایش گرفته تا شخصیتی مستقل با هویتی که در حال شکل‌گیری است و باید یاری‌رسان آن بود؛ یاری‌رسان شخصیتی که نیازمند تجربه است تا خودش را در دل آن بازیابد و به تعریفی درست از خود برسد. در این صورت است که در بزرگسالی سلامت روان و توانایی حل مسئله در برخورد با موقعیت‌های گوناگون، برای او به ارمغان می‌آید. 
نه اینکه در زمان ما و با تأسیس رشته‌ای به نام کودکان و نوجوانان و توجه بیشتر به این قشر مخاطبان و احیای شخصیت مستقل آنان، تمام حق و حقوق آن‌ها رعایت می‌شود و اصلاً با چنین مسائلی آشنا هستند. حقوق کودکان هنوز هم به طور کامل و برای همه شناخته شده نیست و هنوز هم بسیاری کودکان، در وضعیتی چه بسا بدتر‌ از گذشته زندگی می‌کنند. ورود زودهنگام کودکان و نوجوانان به عرصه کار و مانند آن، از این دست است. اما اگر بخواهیم تا حدی منصفانه نگاه کنیم، باید بگوییم این رخداد آغازگر حرکتی بوده برای دگرگونی اندیشه نگاه به کودک و نوجوان به عنوان صداهای متفاوتی که حق دارند بگویند و شنیده شوند.
راهی که دانشگاه و جامعه پژوهشگر در این حوزه برگزید، بنا به نام «ادبیات کودک و نوجوان»، ادبیات و داستان در جایگاه اثرگذارترین عنصر در رشد این مخاطبان و آگاهی‌رسانی به آن‌ها بوده است. در سایه این ادبیات است که آشنایی پدید می‌آید و سپس، امکان بهره‌بردن از دیگر عرصه‌ها مانند هنر فراهم می‌شود. کودکان و نوجوانان باید به درکی درست و عمیق از شخصیت خود رسیده باشند تا استعدادها و توانایی‌هایشان را بشناسند، گزینش کنند و گام بردارند؛ گام‌هایی قوی و مطمئن.
در این فرایند، همیاری بزرگسالان و دیگرانِ مهم کودکان و نوجوانان، ضروری است. اهمیت به نگرانی‌ها، نیازها و اولویت‌های این گروه سنی ازسوی بزرگسالانی که نقش مهمی در زندگی‌شان دارند، مهر تأییدی است بر تصمیم آن‌ها. از این راه است که زمینه شناخت بهتر دنیای آن‌ها و ارتباط نزدیک‌تر فراهم می‌شود تا با برخوردی ناملموس و در عین حال نزدیک، وارد دنیایی شد که برای خود ساخته اند.
از طریق شناخت همین نیازها و خواسته‌هاست که امکان فرهنگ‌سازی مهیا می‌شود.
اهمیت به کودکان و نوجوانان به بیشتر عرصه‌ها راه یافته تا هویت مستقل آن‌ها را به نمایش بگذارد. برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های مرتبط با این مخاطبان، یکی از این عرصه‌هاست.
جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از سال 1361 تاکنون، هر سال برگزار شده است. امسال سی‌ویکمین دوره برگزاری این جشنواره است. این جشنواره به جز چند دوره در استان‌های دیگر، در بقیه دوره‌ها در اصفهان برگزار می‌شود. داوران این جشنواره، در سه گروه بزرگسالان، نوجوانان و کودکان انتخاب می‌شوند. ویژگی خاص این جشنواره، توجه فراوان به داوران کودک و نوجوان است. جشنواره کودک در دو بخش داخلی و بین‌الملل برگزار می‌شود. فیلم‌های سینمایی در بخش داخلی و فیلم‌های انیمیشن در بخش بین‌الملل داوری می‌شوند. امسال، علاوه بر اصفهان، فیلم‌های جشنواره هم‌زمان در برخی استان‌ها مانند قزوین، کرمان، یاسوج، خوزستان و فارس هم اکران شد. استقبال گسترده مخاطبان از این جشنواره در استان‌های دیگر (طبق اخبار خبرگزاری‌های جشنواره)، نشان دهنده علاقه مخاطبان در هر گروه سنی به چنین رخدادی است. حالا تصور کنیم در سال‌های پیش که فیلم‌ها فقط در اصفهان به نمایش درمی‌آمد، چه امکانی از علاقه‌مندان در شهرهای دیگر دریغ شده بود. اما در این میان، سهم فارس از حدود چهل فیلم در بخش‌های اصلی جشنواره و به جز فیلم‌های تجربی، فقط نمایش نه فیلم بوده است! نه فیلم در سانس‌هایی محدود به ساعت‌های ۱۷ و ۱۹عصر در سینما هنر شهر آفتاب، که باز هم ممکن است صرف چنین وقتی، برای هرکسی مقدور نباشد.
این توجه به نیاز مخاطبان در شهرهای دیگر شایسته تقدیر است، اما چرا این توجه نصفه و نیمه و بدون در نظر گرفتن پتانسیل هر شهر اتفاق افتاده است. شیراز، یکی از مهدهای اصلی ادبیات کودک و نوجوان است و باید از چنین جشنواره مهمی و در سطح بین‌المللی، از سهمی بیشتر برخوردار باشد. امکانات و مخاطبان بالقوه و بالفعل شهر شیراز، از آمادگی این شهر حتی برای میزبانی این جشنواره حکایت دارد؛ در حالی که حالا فقط از نه فیلم بهره برده است! 
علت این اتفاق، یا به بی‌تدبیری عوامل جشنواره برمی‌گردد یا به توانایی ضعیف شیراز در جلب نظر کارگزاران جشنواره. ضمن اینکه اطلاع‌رسانی برای همین نه فیلم هم تا اندازه‌ زیادی ضعیف بود و در سطحی محدود مطرح شد. قطب علمی ادبیات کودکان و نوجوانان، شایستگی بیشتری برای بهره‌مندی از چنین رویدادهایی دارد و باید خود را به عنوان یکی از مدعیان جدی در این زمینه مطرح کند.

آهوی پیشونی سفید
کارگردان و تهیه‌کننده: سیدجواد‌ هاشمی
فیلم‌نامه‌نویس: سیدجواد ‌هاشمی
مدیر فیلم‌برداری: فرشاد خالقی
موسیقی: بهنام صبوحی
جلوه‌های ویژه میدانی: محمد نجفی امامی
بازیگران: ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی، امیررضا احمدی، سیدجواد‌ هاشمی، پژمان بازغی
خلاصه داستان
اختاپوس از درون یک غار امورات قلعه را فرمانروایی می‌کند. او برای به دام انداختن آهوها و نوشیدن عصاره آن‌ها بل‌بله را به خدمت گرفته و آهوها با نقشه پیشونی‌سفید که بسیار باهوش است، از قلعه فرار می‌کنند. اما سالار به دام می‌افتد و پیشونی‌سفید سعی دارد او را نجات بدهد، اما باز دچار دردسر می‌شود.
اردک لی
کارگردان: بهروز غریب پور
تهیه کننده: علی حضرتی
فیلم‌نامه نویس: بهروز غریب پور
مدیر فیلم‌برداری: کیوان معتمدی
موسیقی: امیر بهزاد
جلوه‌های ویژه میدانی: مهران جنگجو
بازیگران: هنگامه قاضیانی، سهیل سخندان، ژیلا شاهی، یوسف یزدانی، دانیال وزین پور
خلاصه داستان
پدر اردک لی که کارگر فنی راه‌آهن تبریز است، برای معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب‌العاج دارد، ناچار می‌‌شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درس‌خوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت‌نام کند. غافل از اینکه نام و اسم فامیل پسرش می‌تواند به نقطه ضعفی تراژیک تبدیل شود.
سوم‌شخص غایب
کارگردان و تهیه کننده: وحید نیکخواه آزاد
فیلم‌نامه نویس: وحید نیکخواه آزاد
مدیر فیلم‌برداری: محمدرضا سکوت
بازیگران: اکبر دباغیان، مرتضی حسینی، فرید صلواتی، حسین غیابی، اکبر دست رنج، ایلیا جعفری، بنیامین عامری
خلاصه داستان
پدر رشید می‌خواهد رشید ترک تحصیل کند و دیگر به مدرسه نرود. امیر و سعید خود را به آب و آتش می‌زنند تا مانع ترک تحصیل دوستشان شوند.

پرنسس طلسم‌شده
کارگردان: آرتیوم لوکیچف
تهیه‌کنندگان: رومن بورسیویچ، ماکسیم روگالسکی، واسیلی روونسکی
فیلم‌نامه‌نویس: واسیلی روونسکی
موسیقی: کونستانتین شواستارِو
زبان: انگلیسی
کشور، سال تولید: روسیه، 2018
خلاصه داستان
این فیلم، کمدی خانوادگی درباره پرنسی است که مأموریت می‌یابد به دنبال پرنسس گمشده قلمرو پادشاهی همسایه بگردد. در این سفر، یک اژد‌ها نیز به ماجرا اضافه می‌شود.

لکنت
کارگردان: محمدرضا حاجی غلامی
تهیه‌کننده: محمود فتوحی شاه آباد
فیلم‌نامه‌نویس: مارال سجادی
مدیر فیلم‌برداری: رامین راستجو
موسیقی: فرید سعادتمند
جلوه‌های ویژه میدانی: مجید‌ هاشمی
بازیگران:  مهرنوش مقیمی، زینب بلفکه، محمدمبین یوسفی، سجاد اسماعیلی، ابوالفضل سلیمی، امیرحسین عزیزی، محسن عالم زاده، محمدرضا اسکندری فر
خلاصه داستان
لکنت، روایت‌گر داستان کودکی است به نام رسول که برای بهبود لکنت زبان خواهرش سارا تلاش می‌کند. در این راه معلمشان راه بهتر شدن تکلم سارا را خواندن پی‌درپی کتاب‌های قصه می‌داند، اما در روستای دورافتاده آن‌ها کتاب مناسب کودکان وجود ندارد و این، آغاز چالش‌های رسول در روستاست.
ضربه فنی
کارگردان: غلامرضا رمضانی
تهیه‌کننده: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی
فیلم‌نامه‌نویسان: غلامرضا رمضانی، میترا تیموریان
مدیر فیلم‌برداری: مسعود امینی تیرانی
موسیقی: بهزاد عبدی
بازیگران: افشین‌هاشمی، سپهر فرامرزی، سیاوش اسدپور، علی ملکیان، حسین لطفی، متین جان جانه، محمدامین مرادی، پوریا ایمانی، هستی فرامرزی
خلاصه داستان
محمد، شاگرد درس‌خوان و خوبی است که یکی از شا گردان مدرسه مزاحم او می‌شود. در این میان، محمد با یکی از شاگردان مدرسه به نام امیر که ورزشکار است، آشنا می‌شود و این آشنایی، سرنوشت متفاوتی را برای هر سه نفر آن‌ها به دنبال دارد.
     

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی