[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۲۲
  • دوره جدید

مدارس قدیمی ‌در انتظار بودجه استانداردسازی فضای آموزشی، روزنامه شیراز نوین

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی گفت: مدارس نوساز کاملاً به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز است، اما برخی مدارس قدیمی ‌هنوز در این زمینه مشکل دارند.
داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت مدارس کشور در آستانه بازگشایی مدارس گفت: طبیعی است که بیشترین حجم تحویل کلاس‌های درس و پروژه‌های آموزشی و پرورشی مربوط به ابتدای سال تحصیلی می‌شود و ما هم در مهرماه تعداد قابل توجهی فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی را به مناطق مختلف در سراسر کشور تحویل می‌دهیم که همه آنها مجهز هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان مدارس کشور مشکلات سرمایشی و گرمایشی آنها برای سال جدید حل شده است بیان کرد: ما مدارس نوسازی که تحویل مناطق می‌دهیم کاملاً مجهز هستند. هم از نظر امکانات اداری و کلاسی و هم از نظر وسایل گرمایشی و سرمایشی. می‌ماند تعدادی از مدارسی که دایر هستند و ممکن است سیستم گرمایشی و سرمایشی آنها استاندارد نباشد. همکاران بنده در سراسر کشور متناسب با اعتبارات ملی و استانی نسبت به تجهیز این مدارس اقدام کرده‌اند و استانداردسازی سیستم حرارتی مدارس یکی از اولویت‌های ماست. اما حجم بودجه ما جوابگوی این میزان نیاز ما نیست برای همین بخش‌هایی از این استانداردسازی هنوز باقی مانده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس هم‌چنین درباره ساماندهی سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز بیان کرد: در این بخش هم مدارس نوساز ما کاملاً از این مشکل مرتفع هستند اما در مدارس دایر و قدیمی ‌ما از محل اعتبارات تعمیرات جزئی بخشی از این ساماندهی را انجام می‌دهیم و بخشی را نیز خود مناطق آموزش‌و‌پرورش ورود می‌کنند تا مشکلات را حل کنند. ما تا جایی که مقدور باشد در این زمینه ورود می‌کنیم اما هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. امیدواریم یک روزی اعتبارات ما مناسب نیازمان باشد و خیرین هم ورود بیشتری به این موضوعات داشته باشند.
ورناصری در ادامه با تشکر از زحمات دولت و نمایندگان مجلس برای تسهیل در کمک‌های مالی به آموزش‌و‌پرورش خصوصاً در بخش نوسازی بیان کرد: نیاز ما در بخش نوسازی مدارس بسیار زیاد است و اعتباراتی که ابلاغ می‌شود پاسخ‌گوی نیاز در سطح کشور نیست. متأسفانه با استانداردها فاصله زیادی داریم.
استاندارد فضای آموزشی باید ۸.۴‌مترمربع به ازای هر دانش‌آموز باشد
وی اضافه کرد: در کشور میانگین سرانه دانش‌آموزی ۵.۲مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است در حالی که استاندارد واقعی باید ۸.۴مترمربع باشد. در‌واقع به‌زای هر دانش‌آموز ما سه متر مربع کمبود داریم که اگر این سه‌متر را در جمعیت ۱۴‌میلیونی دانش‌آموزان ضرب کنید و برای هر متر مربع هزینه ۱‌میلیون و نیم را در نظر بگیرید می‌بینید که چه عدد بزرگی در می‌آید که آن عدد نیاز واقعی ماست که طبیعتاً تأمین آن از عهده دولت و خیرین در فاصله زمانی کوتاه بر نمی‌آید.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس تأکید کرد: نکته بدتر این است که در برخی استان‌ها استاندارد از ۵.۲ هم پایین‌تر است و طبیعی است رسیدن به استاندارد‌۸.۲ در استان‌ها بسیار کار پر‌هزینه اما ضروری است.
وی سرانه فضای آموزشی پایتخت را نزدیک به ۴.۹۲‌ذکر کرد و گفت: در پایتخت بباوجود این‌که برخی تصور می‌کنند سرانه آموزشی خوب است اما از سرانه کشور پایین‌تر است. تراکم دانش‌آموزی در پایتخت زیاد است و شهرهای اقماری اطراف هم هر روز متراکم‌تر می‌شود. همه این‌ها دست به‌دست هم داده تا سرانه پایتخت کاهش پیدا کند. البته در اکثر کلان شهرها این مشکل وجود دارد. 
ورناصری با بیان این‌که با دقت جانمایی فضاهای آموزشی صورت می‌گیرد اظهار کرد: در ساخت مدارسی که در شهرهای رخ می‌دهد حتماً با دقت زیاد جانمایی صورت می‌گیرد و هیچ سرانه آموزشی اضافه‌ای وجود ندارد. در برخی مناطق روستایی اما ممکن است این اتفاق رخ بدهد که به خصوص نقاطی که عشایری هستند و مردم مهاجرت می‌کنند و یا تعداد دانش‌آموزان کم است، برخی مدارسی که ساخته شده دیگر دانش‌آموز نداشته باشد یا تعدادش محدود شود. البته این موارد به‌ندرت در کشور وجود دارد.
وی تأکید کرد: سازمان نوسازی مدارس برای سال تحصیلی جدید آماده پذیرایی از دانش‌آموزان و همچنان در تلاش برای جبران مشکلات این بخش است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی