[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۵
  • دوره جدید

خروج ثروت ۸۰میلیون ایرانی از مرزها، روزنامه شیراز نوین

بستن مرزها برای کنترل قاچاق امکان‌پذیر نیست، چقدر نیرو باید باشد و چه تعداد شهید شوند که جلوی قاچاق گرفته شود؟ در افزایش قیمت هم به هیچ عنوان جامعه کشش ندارد، زیرا نرخ داخل و مرزها در حدی است که حتی دو برابرشدن هم کمکی به حل موضوع نمی‌کند و باز هم قاچاق به صرفه است. تنها راهکاری که دیر یا زود دولت و مجلس باید آن را بپذیرند کارت سوخت است، چه با سهمیه‌بندی و چه بدون سهمیه بندی.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، «قیمت گازوئیل سهمیه‌ای 300تومان و نرخ آزاد آن 600تومان است. نرخ گازوئیل در لب مرز بین شش تا هشت هزار تومان است. مجری گری را رها کن و برو قاچاق سوخت کن».
این جمله را وزیر ارتباطات و فناوری در یک برنامه تلویزیونی خطاب به مجری گفته بود.  
نه فقط امروز که ارز هر لحظه با نرخی جدید شوکی تازه به جامعه وارد می‌کند و به برکت سقوط پول ملی و یکه‌تازی نرخ دلار بر سر این شغل جدید پردرآمد نوعی رقابت سر گرفته است، قبل‌تر از آن نیز قاچاق سوخت یکی از شغل‌های پردرآمد برخی مرزنشینان بوده است.   
در حال حاضر طبق آمار غیررسمی، میزان قاچاق سوخت 20میلیون لیتر در روز اعلام شده است که اگر این میزان حداقل با 7برابر قیمت هم در خارج از مرز فروخته شود، بنزین یارانه‌ای کشور هر روز 120میلیارد تومان برای قاچاقچی درآمدزایی می‌کند.  
رئیس شورای امنیت کشور در جلسه پنجشنبه هفته گذشته، گزارشی از میزان کشفیات فراورده‌های قاچاق نفتی ارائه کرد و اعلام کرده بود بر اساس آخرین آمار، میزان کشفیات فراورده نفتی قاچاق در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۸۲درصد افزایش داشته است که این رقم شامل سوخت هم می‌شود.  
وزیرنفت نیز در چند روز گذشته در مورد قاچاق بنزین گفت: قاچاق فعال و زیاد شده است. این مختص قاچاقچی هم نیست، همه هستند.
در این بین، برخی کنترل نشدن درست مرزها، نبود کارت سوخت و تفاوت قیمت فاحش با فوب خلیج فارس را علت اصلی قاچاق این فرآورده می‌دانند. عده‌ای وزارت نفت را مسئول و بعضی نیز مسئولان امنیتی و انتظامی را مقصر می‌دانند.
در هر حال، این اتفاق نگران کننده است و ثروت تک‌تک مردم ایران را در شرایط تحریم به جیب تعدادی معدودی روانه می‌کند.
در همین ارتباط، یک استاد دانشگاه به ایلنا گفت: اکنون وزیر نفت هم تأیید کرده قاچاق افزایش پیدا کرده و این خوب است. حتی برخی که آن را کتمان می‌کردند بر این موضوع صحه گذاشته‌اند، قطعاً رقم بالاست و قابل پیش بینی نیز بود.
به گفته جواد نوفرستی، دلیل اصلی آن تفاوت قیمت داخل و خارج از کشور است که حتی قبل از این هم که ارزش پول ملی یک سوم شود، خروج سوخت از مرزها جذابیت داشت.
وی گفت: اکنون تفاوت قیمت با لب مرز بسیار بالاست و هیچ کسب و کاری بالاتر از قاچاق نیست.
نوفرستی کمرنگ شدن نقش کارت سوخت را نیز دلیل اصلی افزایش قاچاق سوخت عنوان کرده و گفت: کارت سوخت به نوعی سامانه نظارتی است. تک نرخی کردن و حذف سامانه سوخت منجر به افزایش قاچاق سوخت شده است.
او تصریح کرد: مصوبه مجلس، دولت را ملزم کرده کارت سوخت را اجرا کنند و این یک پیشنهاد نیست. حدود 7ماه قبل که دولت در بودجه 97 پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را از 1000 به 1500 ارائه کرد، بنده قویاً اعلام کردم جامعه گنجایش پذیرش آن را ندارد، تورمی که ایجاد خواهد کرد کمکی به افزایش قیمت نمی‌کند، ما به آزادسازی قیمت‌ها باور داریم اما در حال حاضر نمی‌توان در قیمت‌ها تغییری حاصل کرد. زیرا قیمت از 1000 به 1200 یا 1500تومان تبدیل شود کمکی به حل موضوع نمی‌کند، چون فاصله قیمتی فروش در مرزها تا 7برابر است، بنابراین حتی اگر قیمت 2000تومان هم بشود ضمن اینکه جامعه اصلاً تحمل ندارد، باز هم سه برابر با آن سوی مرز فاصله دارد.
این کارشناس حوزه انرژی تأکید کرد: بنابراین، با یک سوم شدن ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید جامعه، اثر روانی افزایش قیمت بنزین بسیار بالاست و دولت نیز این ریسک را نمی‌پذیرد.
او به یک اشتباه دولت مبنی بر افزایش نیافتن نرخ حامل‌ها هم‌زمان با کاهش نرخ تورم اشاره کرده و خاطرنشان کرد: دولت زمانی که تورم حداقل 10درصد بود، نرخ حامل‌های انرژی را تثبیت کرد. در 3سال گذشته وقتی بنزین از بهار 94 تک‌نرخی شد، هیچ افزایش قیمتی روی سوخت اعمال نشد.
بنابراین، باید گفت وقتی تورم 10 تا 15درصدی داریم، افزایش نیافتن نرخ سوخت در حد تورم یعنی ارزان‌تر کردن حامل‌های انرژی‌ای که بابت آن سوبسید هم پراخت می‌کنیم.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در هر حال اگر امروز قیمت بنزین به فرض محال 2000تومان هم بشود، هیچ کمکی به کاهش قاچاق و مصرف نمی‌کند، چون فاصله قیمتی زیاد است، ضمن اینکه نه رأی می‌آورد و نه دولت ریسک می‌کند. 
او به نقد راهکار دیگر مبنی بر کنترل مرزها هم پرداخته و می‌گوید: اینکه تمام مرزها را متر به متر کنترل کنند امکان ندارد، چون خودروها سوخت را می‌برند و امکان کنترل وجود ندارد.
نوفرستی تنها راهکار موجود را احیای کارت سوخت دانسته و در دفاع از آن تأکید کرد: در تیرماه 86 هم که بنزین سهمیه‌بندی و سامانه کارت سوخت ایجاد شد، میزان مصرف 10 تا 15میلیون لیتر کاهش پیدا کرد که اسم آن کاهش مصرف نبود بلکه کاهش قاچاق بود، امروز هم هر عددی که اعلام می‌شود مصرف به علاوه قاچاق است. بعد از سامانه کارت سوخت، خود دولت و ناجا اعلام کردند میزان قاچاق نزدیک صفر رسید و بعد از آن در دوسال گذشته باز هم می‌بینیم رشد کرده و از امسال خیلی بیشتر هم شده است.
به گفته او، بستن مرزها برای کنترل قاچاق امکان‌پذیر نیست، چقدر نیرو باید باشد و چه تعداد شهید شوند که جلوی قاچاق گرفته شود؟ در افزایش قیمت هم به هیچ عنوان جامعه کشش ندارد، زیرا نرخ داخل و مرزها در حدی است که حتی دو برابرشدن هم کمکی به حل موضوع نمی‌کند و باز هم قاچاق به صرفه است، تنها راهکاری که دیر یا زود دولت و مجلس باید آن را بپذیرند کارت سوخت است، چه با سهمیه‌بندی و چه بدون سهمیه بندی.
او یادآور شد: در مورد احیای کارت سوخت هم افراد باید ملزم به استفاده از کارت خودشان شوند، یعنی هزینه استفاده از کارت جایگاه دار بالا برود تا کسی غیر از کارت شخصی استفاده نکند.
نوفرستی با تأکید بر اینکه باید کارت سوخت احیا و سهمیه‌بندی و دونرخی اجرایی شود، گفت: در دولت نهم و دهم چند میلیون کارت غیرواقعی سوخت و چند میلیون سهمیه غیرواقعی برای خودروهای عمومی مثل وانت و تاکسی تعریف شده بود؛ در حالی که بیشتر این خودروها دوگانه‌سوزاند و دولت یازدهم اقدام به انهدام آنها کرد. اکنون در صورت اجرای این طرح، مدیریت سهمیه‌ها باید به گونه‌ای هوشمندانه و درست انجام شود که اقدام به فروش یا هرگونه سوءاستفاده هزینه‌های فرد را بالا ببرد. 
وی ادامه داد: با هر راهکاری که مسئولان امر در نظر می‌گیرند، باید هرچه ز‌ودتر برای خروج بیت‌المال و ثروت ملی که متعلق به 80میلیون ایرانی است، اقدام شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی