[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

صنعت کشور خلاق نیست ، روزنامه شیراز نوین

وزیر خارجه دولت نهم و دهم با تأکید بر اینکه اغتشاشات محکوم است اما اعتراضات باید شنیده شود، گفت: رویکرد دولت سیزدهم در برخورد با معترضان و اغتشاشگران متفاوت‌تر از دولت‌های گذشته و با صبوری و خویشتن‌داری بوده است.
به گزارش ایرنا، منوچهر متکی شامگاه سه‌شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شیراز افزود: دانشجویی دوران بسیار مهمی است که اگر در این برهه نگاه جدید با مسئولیت‌پذیری توأم شود، شخصیت دانشجو در آینده شکل خواهد گرفت.
وی در ادامه با اشاره به تحولات انقلابی پیش از وقوع انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) معادلات جهانی را بر هم زد و جهانیان هنوز باید در آینده عمق تأثیر این رخداد بر دنیا و جهان اسلام را ببینند.
وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم ادامه داد: ۱۶ آذر در کشور ما با جنبش دانشجویی گره خورده است. جنبش دانشجویی شناسنامه دارد.
وی با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی در سراسر دنیا رنگ و بویی واحد دارد، ادامه داد: جنبش دانشجویی همواره ضدامپریالیسم بوده و دانشجویان قشر پیشران جامعه هستند.
متکی اضافه کرد: ویژگی دیگر جنبش دانشجویی اتصال آن با بدنه جامعه و مردم است.
وی در ادامه به حوادث ۷۰ روز اخیر کشور اشاره کرد و گفت: در این مدت شرایط خاصی در کشور پدیدار شده و این اولین بار نیست که با ناآرامی‌ها و اعتراض مواجهیم.
وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم افزود: تحریک‌کنندگان اغتشاشات اخیر در خارج کشور تصور می‌کردند که فرصت طلایی برای رسیدن به اهدافشان روی داده است.
وی با تأکید بر اینکه یک سویه نمی‌توان به تحولات ۷۰ روز گذشته نگاه کرد، گفت: تحولات اخیر از جوانب مختلفی از جمله مطالبه‌گران، مسئولان، مردم و دشمن قابل بررسی است.
متکی به سناریوسازی‌های ماه‌های اخیر از جمله بیماری و فوت رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: دشمنان با همه عناصری که در سالیان گذشته در داخل و خارج کشور تربیت کرده بودند، در حوادث اخیر به میدان آمدند.
وی ادامه داد: بخشی از جمعیتی که در روزهای گذشته به خیابان آمدند، نسبت به شرایط کشور نقد دارند. همه مشکلات را هم شاید نتوان حل کرد، اما می‌توان همه این مشکلات را شنید.
وزیر اسبق امور خارجه با تأکید بر اینکه دولت‌ها باید حرف مردم را شنیده و فضایی مناسب برای بیان آن فراهم سازند، اضافه کرد: دولت سیزدهم برای اولین بار در طول چهار دهه گذشته سعی کرده زمینه گفت و گو با مردم و بیان نقدها و مطالبات را تسهیل کند.
وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بین صفوف سرسپردگان به خارج کشور و مطالبه‌گران داخلی تفکیک قائل شدند.
متکی اظهار داشت: به عنوان مسئول خانه احزاب کشور متشکل از احزاب سه طیف اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و مستقل‌ها در روزهای اخیر بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام شد که اغتشاشات را محکوم می‌کنیم، اما اعتراضات باید شنیده شود.
وی رویکرد دولت سیزدهم با دولت‌های گذشته در برخورد با معترضان و اغتشاشگران را متفاوت دانست و گفت: دولت‌مردان کنونی با صبوری و خویشتن‌داری بیشتری در برخورد با معترضان و اغتشاشگران ۷۰ روز گذشته در مقایسه با دولت‌های پیشین برخورد کردند.
وی عنوان کرد: در اغتشاشات اخیر دوستداران نظام با دلی دردناک و اندوهگین توهین‌ها به بزرگان دینی را شنیده، ولی برخورد جدی نکردند. متکی در بخش دیگر سخنان خود که به طریق پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد، در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه عملکرد دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پیشین چگونه بوده است، گفت: دولت قبل همراهی زیادی با غرب داشت، ولی دولت کنونی منطقی‌تر عمل کرده است.
وی ادامه داد: کشور ما خصومتی با غرب ندارد، ولی به عنوان یک دیپلمات می‌گویم که جهت‌گیری سیاست خارجی دولت سیزدهم اصولی‌تر است. وزیر سابق امور خارجه در ادامه از عدم گزینش نیروهای مدیریتی در دولت سیزدهم نقد کرد و ادامه داد: دولت به جراحی در حوزه نیروی انسانی نیاز دارد.
متکی در پاسخ به سؤالی دیگر در خصوص چگونگی خروج از مشکلات اقتصادی گفت: اینکه چرا صنعت خودروسازی ما همانند صنعت هوایی و موشک قوی نیست، مسئله ای کارشناسی است، اما می‌توان گفت که یکی از دلایل آن نبود اندیشه خلاق مانند شهید تهرانی مقدم در بدنه صنعتی کشور است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه ما در سیاست خارجی با غرب لجبازی نمی‌کنیم، افزود: آمریکا همواره از برجام به عنوان ابزاری علیه کشور ما استفاده کرده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دو دهه گذشته همیشه بر موضوع توجه به اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر به عنوان راه حل اصلی برای خروج از مشکلات اقتصادی کشور تأکید کرده‌اند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی