[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۶۴
  • دوره جدید

تراکم دفاتر پیشخوان در فارس، روزنامه شیراز نوین

شیراز نوین - پیمان کشاورز
Peyk59@gmail.com

 استان فارس با وجود ۵۱۴ دفتر پیشخوان خدمات عمومی ‌فعال و همچنین ۵۴۰ دفتر آی سی تی روستایی به لحاظ کمّی بالاتر از استاندارد کشوری قرار گرفته که بر اساس آن می‌بایست به ازای هر ده هزارنفر یک دفتر داشته باشیم و بنابراین صدور مجوز جدید برای تأسیس دفاتر پیشخوان از این پس در قالب طرح آمایشی است که در این زمینه در دست بررسی است. 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس روز گذشته با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با تشکیل کارگروه استانی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی‌ غیردولتی با مسئولیت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، از این به بعد روند صدور و تمدید پروانه مرتبط با این دفاتر تحت نظر این اداره کل انجام خواهد شد. 
مهرداد سهرابی با بیان اینکه ایجاد و توسعه  دفاتر پیشخوان خدمات یکی از موضوعات اصلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، خاطرنشان کرد: با ایجاد کارگروه استانی دفاتر خدمات پیشخوان دولت و بخش عمومی‌ غیر دولتی، آمایش در چارچوب نیازمندی‌های فارس به توسعه دفاتر در حال اجراست.
وی تصریح کرد: به استناد تصویب‌نامه هیئت وزیران و بخشنامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی‌ کشور کارگروه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی‌ غیردولتی با مسئولیت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس تشکیل شده و دبیرخانه این کارگروه نیز به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقال یافته است و اعضای این کارگروه نیز مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس و مدیر فناوری و اطلاعات و شبکه دولت استانداری خواهند بود.
سهرابی با بیان اینکه طبق این بخشنامه کلیه امور دبیرخانه‌ای و پرونده‌های موجود دفاتر طی صورت‌جلسه‌ای از استانداری فارس به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس برای تسهیل و تسریع و ایجاد شفافیت در دریافت و بررسی تقاضاها، دارندگان پروانه از تاریخ 13 شهریورماه کلیه درخواست‌های خود اعم از تمدید پروانه، جابجایی مکان دفاتر و انتقال پروانه را در شیراز از طریق مراجعه به دبیرخانه کارگروه استانی و در شهرستان‌ها از طریق مراجعه به ادارات پست شهرستان‌ها به آسانی و با حداقل مراجعه پیگیری کنند.
سهرابی اجرای طرح آمایش دفاتر پیشخوان در فارس را در مرحله ابتدایی عنوان کرد و گفت: پس از آمایش استانی در نقاط  مورد نیاز به دفاتر خدمات ارتباطی، فراخوان مربوطه به طور موردی اعلام خواهد شد که تدوین این نیازمندی‌ها بر اساس معیارهای پوشش مساحتی در نقاط مختلف استان، میزان خدمات واگذار شده و حجم مراجعه متقاضیان به دفاتر پیشخوان خواهد بود. 
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس بخشنامه جدید پذیرش تقاضای موردی و صدور پروانه برای متقاضیانی که در فراخوان شرکت نکرده‌اند مجاز نیست و از برگزیدگان فراخوان نیز پیش از صدور پروانه تعهدی مبنی بر عدم جابجایی دفتر از محدوده اعلام شده در فراخوان اخذ خواهد شد و فرد متقاضی تا پنج سال حق جابجایی دفتر را بیش از شعاع ۱۰۰۰ متری نخواهد داشت.
سهرابی در ادامه ضمن تأیید این نکته که آیین نامه قبلی در زمینه صدور پروانه ایجاد دفاتر خدمات پیشخوان خلأهایی داشت که باعث ایجاد فساد می‌شد تصریح کرد: در آیین نامه جدید شخص متقاضی نه تنها می‌بایست کارمند دولت نباشد بلکه در سایر بخش‌های غیردولتی نیز مجاز به کار نیست و  علاوه بر این پس از صدور پروانه یکی از شروط اصلی برای انتقال آن به نام شخص دیگر، فعالیت سه ساله دفتر مطابق با شرایط اعلامی ‌خواهد بود تا از فساد ایجاد شده در زمینه خرید و فروش پروانه این دفاتر نیز جلوگیری شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در ادامه با اشاره به ارزیابی از دفاتر خدمات پیشخوان، خاطرنشان کرد: در ارزیابی‌ها دفاتر به ۵درجه رتبه‌بندی خواهند شد که چنانچه دفتری طی ارزیابی‌های انجام شده در طی سه سال متوالی تنزل رتبه داشته و یا امتیاز آنها به ۱۰۰ برسد پروانه آنها باطل خواهد شد. 
سهرابی همچنین به افزوده شدن بخش دفاتر پیشخوان به پورتال اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اشاره کرد و افزود: کلیه فرم‌های مورد نیاز، آیین‌نامه‌ها، مدارک لازم و فرایند انجام کار به‌صورت الکترونیکی در پورتال اینترنتی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به آدرس www.fars.ict.gov.ir  بارگذاری و به راحتی قابل دسترسی است. وی اضافه کرد: دارندگان پروانه، دستگاه‌های اجرایی و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 195cra.ir نسبت به ثبت شکایت اقدام کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی