[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۵۴۸
  • دوره جدید

ساماندهی تبلیغات روی تابلوهای شهری، روزنامه شیراز نوین

محمد شبیری -شیرازنوین
mohammad4838@yahoo.com

  برندها یا نشان‌های تجاری ابتدا باید در یک منطق اقتصادی فهمیده و درک شوند. پس‌ازاین درک می‌توان تحلیل‌های فرهنگی نیز از آن‌ها ارائه کرد. در منطق بازار، برند به معنای نشان‌دار کردن کالاها برای افزایش موفقیت فروش آن‌ها به شمار می‌رود.
حال امروزه به عقیده کارشناسان امر فضای بصری شیراز نتوانسته درخور شأن نام شیراز این مهم را رعایت کند. هر گوشه تابلویی با قطع و اندازه‌ای، بدون تناسب و سرشار از آشفتگی‌های بصری که ذهن را درگیر کرده و سال‌هاست که ظاهر کلان‌شهر شیراز به مدد وجود تابلوهای ناهمگون آشفته شده  است و شهروندان نسبت به این تابلوها کم‌توجه شده‌اند.
نائب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ ز یست و خدمات شهری شورای شهر شیراز پیش‌تر در یکی از خبرگزاری‌ها خواستار تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی تابلوهای شهری اعم از خدماتی، تجاری، اداری و تبلیغاتی  در سطح این کلان‌شهر شد.
قاسم مقیمی‌ یادآور شد: تابلوهای شهری جزء اقلام تبلیغاتی و گرافیکی محسوب می‌شوند اما در تهیه آیین‌نامه فعلی آن از  توان متخصصین حوزه گرافیک و صاحب‌نظران تبلیغاتی استفاده ‌نشده است.
وی که معتقد است برای پیشبرد این موضوع باید از متخصصین دانشگاهی استفاده کرد، افزود:‌ به‌طور مثال در طرحی که برای ساماندهی تابلوها در فلکه شهرداری ایجادشده است علی‌رغم یکسان‌سازی تابلوها اما متأسفانه هویت فروشگاه‌ها از بین رفته است.
یک کارشناس گرافیک معتقد است: به همان اندازه که نمادهای شهری برای همه اقشار جامعه اهمیت دارد باید به نصب و نوع طراحی تابلوهای شهری بیشتر بها داده شود. محمود خادم صادق تأکید کرد: امروزه تابلو‌هایی که در شهر شیراز نصب‌شده‌اند، کیفیت بصری نداشته و پیام تبلیغاتی را به‌درستی منتقل نمی‌کنند.
وی افزود: ‌پیام شهروندی و تبلیغات شهری باید با منطقه و محیط زندگی افراد همخوانی داشته باشد تا مخاطب را به خود جذب کند.
این کارشناس بر اهمیت جانمایی تابلوهای شهری تأکید کرده و ادامه داد: در صورت تلفیق نظرات کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد و شهرداری، وضعیت تابلوهای شهری مطلوب خواهد شد.
به عقیده خادم صادق گفت: متأسفانه شهر شیراز به لحاظ منظر شهری در مقایسه با دیگر کلان‌شهرهای کشور وضعیت و جایگاه مناسبی ندارد.
وی مهم‌ترین دلیل این آشفتگی را جزیره‌ای عمل کردن برخی از متولیان دانست و گفت: تا زمانی که پایین‌ترین قیمت پیشنهادی هنرمند برای طراحی تابلوها ملاک تصمیم‌گیری شود، این روند ادامه خواهد داشت. این کارشناس طراحی و گرافیکی معتقد است که آگهی‌نماها برای تبلیغ در مسافت‌های دور ساخته‌ شده‌اند و برای نصب در فضای شهری مناسب نیستند.
خادم صادق با تأکید بر اینکه طراحی گرافیکی بیشتر تابلوها غیرکارشناسانه است، ادامه داد: نوشته‌های تبلیغاتی برخی از این آگهی‌نماها ده‌ها سطر بوده که میزان استاندارد آن کمتر از این است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی